Lite rapport då.
Byggde om triggersegmentet till slut.
Gjorde en mkt enkel,å rå mod.
Tog helt enkelt å skruvade fast två metallbyglar i svängdämparen fram.
Å..efter det så funkade signalen klockrent.
Problemen har alltså varit;
1/Triggern på mercan e inverterad.
VEMSet armerar på positiv signal,å triggar på nollgenomgång.
2/Triggerns impedans-som gör den störkänslig.
Löstes genom bättre skärmad kabel.
Kapade upp plasten på VRen lite med en dremel å lödade in en bättre kabel samt drog en jordanslutning till skärmen som fästes i skruven för att hålla VR sensorn i blocket.
Därefter vart signalen ren oavsett.
Kostnad ung 50 spänn.
3/Inverterade VR signalen.Se ovan.
4/Triggersegmentet på mercan har inflank vid 55grad före å utflank på noll.
Ger..att nollgenomgången ligger vid 27,5.
Inte bara det,utan "nollan" e väldigt lång.Ger för handen att signalen kan störas iaf..(e dock inte en perfekt värld

)
Resultatet var att jag genom att "fuska" med trigger in anglen kunde få en tänd runt 20grad på tomgång-å som backade till runt 12 vid varv å belastning.
Så..
Tills vidare så åker jag med de två byglarna på svängdämparen 180grad isär.
Men,det närmaste kommer dessa ersättas med en Ford EDIS skiva i plåt(de skitbilliga.150 spänn från Ford tror jag de e för de i plåt)som jag drar över OEM svängdämparen.Passar mer eller mindre som hand i handske över där.
Skruvar "framifrån" så jag inte riskerar ngt med integriteten på svängdämparen.Tänkte använda 5 st M4or för att få assymetri i infästningen så den inte påverkas så lätt av vibrationer.
5/Tändspolen.
Denna e helt enkelt inte förenlig med VEMSets FET krets för densamma.
Använd..vilken jävla spole som helst så länge den har en primär resistans som inte e lika liten som mercans.
Här e tanken att iom installationen av EDIS hjulet åka en EDIS spole med wastefire inom mkt kort.
Intryck då?
Ja,inget att snacka om.
Motorn ifråga har ju lite potential,så..
Det som står att jämföra med e ju orginal KE-jet dyngan å mercas tändkurva.
De e inte med på samma karta *asg*
Tomgången ligger silkeslen på 840 varv med en avvikelse på runt 20 rpm.Detta på en av "reserv" motorerna som iaf gått 20 000+ å e lite ledsen här å var.Imponerande milt sagt.
Tycker...megatunet räcker ganska långt att arbeta med,å att de e hyggligt användarvänligt i jämförelse med mkt annat som finns.
Effektmässigt går maskinen helt klart bättre.
Råare..starkare.."vill" mer..
Med de tänd samt bränslemappar jag åker fn(utvärderade på erfarenhet samt bredband så långt-alltså ingen EGT osv)så känns den som den vill så mkt mer på ngt sätt.
Dynamiken i motorn e LÅNGT mkt bättre än med KE-jetet.
Vid vanlig körning i å ikring stan..behöver motorn inte på långa vägar när lika mkt gas för att göra sitt jobb.Ute på motorvägen..rör man knappt pedalen för att hålla 100.AFR på lättlast ligger runt 15.Tar inte detta vidare innan jag fått dit en av EGTerna mina.
Next up för det här projektet e en annan topp med mer kompression å vassare kamaxlar med lite smalare installerat LCA(106 vs 109).Ja..åsså en ny kamkedja å spännare-för de e KRONSLUT.
Redan i dagsläget så sitter där ett öppet avgas system på fulla 3".
Anledningen e naturligtvis det med turbon vad det lider,men..det skadar iaf inte till sugisen heller.
Orginal e dessa smällor angivna till 185 häst vid 6250 varv.
Stämmer garanterat.
I nuläget drar den glatt med orginal innehåll till 6600.
Heller inget att snacka om.
Så..ngt har hänt-helt klart.
Tänkte mig efter installationen av topp mm upp i rullarna hos Frank på SQR för att få ett kvitto på effekten å kika på ev detaljer.
Detta innan jul hoppas jag.
I de problem som var med triggern har hjälpen ifrån Jörgen Karlsson varit helt ovärderlig,å man får nog säga att mercorna varit lite mer krångliga setup mässigt än en del annat.
Men..vad gäller VEMS...så kan jag inget annat än lyfta på hatten.
Det inte bara funkar,det funkar SKITBRA.