Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Sammanfattningen av Uppsala offshorerace 18/9 2010 är= FIASKO!!!!!
Trots två veckors förberedande varav den sista veckan FULL av motgångar så lyckades jag till slut få ihop båten och låna en trailer. MEN, det räckte tydligen inte med motgångar.......
Väl framme i Uppsala på tävlingsdagen så sjösätter jag å Peppe och startar båten för att kolla att allt är check och maskinen går då som alltid mjukt, tyst, rent och fint. Förbereder oss för racet och tar på oss tävlingsutrustningen. Vi hoppar i båten och startar och det ser återigen perfekt ut. tar på Hjälmarna och lägger i växeln och börjar åka ut från bryggan. Peppe hinner precis slå på intercombet när maskinen börjar gå orent. Vi försöker desperat med de små medel man har att tillgå i båten hitta orsaken men utan framgång.
Vi kom alltså 50 meter och låg och guppade alldeles utanför bryggerna när starten gick, så grymt förnedrande efter all energi man lagt ner för att komma dit och få köra.
Thats racing, men riktigt surt så energin lixom tog slut.
Haverikommisionen lär väl utreda under veckan och förhoppningsvis hittar man ett fel som går att lösa. Uppsala gick åt H-vete men ETT race återstår NÄSTA helg, nära inpå men kanske ( stort kanske ) orkar man samla ihop energi, hjälp samt pengar att komma ner till Sthlm för att köra, men det är HELT beroende vad det är för fel med apparaten.....
Vill på nå vis lixom be om ursäkt till Peppe och hans pappa som åkte med från Umeå och inte fick ut särskillt mkt för tiden och pengarna men vet att dom samtidigt inte tycker det var "någons fel", ALLT var i sin ordning innan och detta felet kom från ingenstans och var omöjligt att vara förberedd på. Men som sagt, trist som satan att det slutade såhär.
//Freddan.
Trots två veckors förberedande varav den sista veckan FULL av motgångar så lyckades jag till slut få ihop båten och låna en trailer. MEN, det räckte tydligen inte med motgångar.......
Väl framme i Uppsala på tävlingsdagen så sjösätter jag å Peppe och startar båten för att kolla att allt är check och maskinen går då som alltid mjukt, tyst, rent och fint. Förbereder oss för racet och tar på oss tävlingsutrustningen. Vi hoppar i båten och startar och det ser återigen perfekt ut. tar på Hjälmarna och lägger i växeln och börjar åka ut från bryggan. Peppe hinner precis slå på intercombet när maskinen börjar gå orent. Vi försöker desperat med de små medel man har att tillgå i båten hitta orsaken men utan framgång.
Vi kom alltså 50 meter och låg och guppade alldeles utanför bryggerna när starten gick, så grymt förnedrande efter all energi man lagt ner för att komma dit och få köra.
Thats racing, men riktigt surt så energin lixom tog slut.
Haverikommisionen lär väl utreda under veckan och förhoppningsvis hittar man ett fel som går att lösa. Uppsala gick åt H-vete men ETT race återstår NÄSTA helg, nära inpå men kanske ( stort kanske ) orkar man samla ihop energi, hjälp samt pengar att komma ner till Sthlm för att köra, men det är HELT beroende vad det är för fel med apparaten.....
Vill på nå vis lixom be om ursäkt till Peppe och hans pappa som åkte med från Umeå och inte fick ut särskillt mkt för tiden och pengarna men vet att dom samtidigt inte tycker det var "någons fel", ALLT var i sin ordning innan och detta felet kom från ingenstans och var omöjligt att vara förberedd på. Men som sagt, trist som satan att det slutade såhär.
//Freddan.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Freddan, du ska inte ta på dig det där. Detta är ju även en del av racingen. Lära sig tackla motgångar och besvikelser.
Så från våran sida är det helt lungt. Än om jag vart sjukt besviken och uppgiven då motorn började bygga (fast du vart nog mer besviken) såg fram emot att åka båt grymt mycket.
Men det possitiva är ju att jag är grymt uber taggad på att stöka iordning bat23.an nu
Så från våran sida är det helt lungt. Än om jag vart sjukt besviken och uppgiven då motorn började bygga (fast du vart nog mer besviken) såg fram emot att åka båt grymt mycket.
Men det possitiva är ju att jag är grymt uber taggad på att stöka iordning bat23.an nu

-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Satans så trött man blir!!!!!!!!!
Sov dåligt pga irritation och funderingar kring varför det buggade i Uppsala
. Tog tag med haverikommisionen direkt idag. Gnistan var obefintlig på 3ans cyl och verkade till å från på 2an tyckte jag. Rev loss kablarna och spolen, plockade sedan bort de värmesolerande strumporna och torkade rent alla kontakter. Efter det så kollade jag och då fanns det gnista även om jag tyckte den var lite klen på vissa cyl. Monterade tillbaka och tro på faan att dumjäveln går klockrent igen
.
Teorin är att det regnat in genom hålet i huven där turbon sticker upp. sedan har vattnet runnit nerför tändkablarna och in i värmestrumporna där tändkablarna monteras i spolen. Där har vattnet stannat i strumpona och därför orsakat överslag och allmänt kaos för gnistan och spolen.
Olustigt att inte hitta ett "riktigt" fel. Nu går den iallafall utan att jag bytt något. Jag kommer köpa en ny tändspole för säkerhets skull och dessutom flytta spolen för att undvika att vatten skall kunna tränga in på samma vis. Blir inga strumpor heller som suger åt sig massa vatten.
Skall samla energi ett par dagar och se om jag åker till sista offshoretävlingen som är nu till helgen 25/9 i Waxholm.......
//Freddan




Teorin är att det regnat in genom hålet i huven där turbon sticker upp. sedan har vattnet runnit nerför tändkablarna och in i värmestrumporna där tändkablarna monteras i spolen. Där har vattnet stannat i strumpona och därför orsakat överslag och allmänt kaos för gnistan och spolen.
Olustigt att inte hitta ett "riktigt" fel. Nu går den iallafall utan att jag bytt något. Jag kommer köpa en ny tändspole för säkerhets skull och dessutom flytta spolen för att undvika att vatten skall kunna tränga in på samma vis. Blir inga strumpor heller som suger åt sig massa vatten.
Skall samla energi ett par dagar och se om jag åker till sista offshoretävlingen som är nu till helgen 25/9 i Waxholm.......
//Freddan
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Här ser man tydligt var överslagen skett i värmeisolerande strumpan:

Dessa hamnar i soptunnan
.

Dessa hamnar i soptunnan

Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Mycket skumt det där måste ju vara att det var fukt i dem som gjort att det slagit över.
Dessa värme skydd har använts förr runt tändkabel/tändhatt och inte orsakat några överslag.
Mycket tråkigt att det inte blev nått race för dig.
Dessa värme skydd har använts förr runt tändkabel/tändhatt och inte orsakat några överslag.
Mycket tråkigt att det inte blev nått race för dig.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
RoGGaH: Precis, det är kombinationen med vatten som orsakade problemet. Strumporna bildade i det närmaste vattentorn runt anslutningarna och kablarna
//F.

//F.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Vilka tändkablar kör du med nu? Spekulerar att det kanske hade hjälpt med kralligare kablar med grov isolering (silikongummi)?
Funkar det inte om det regnar lite på båten så ser jag inte hur det kan fungera med båten i sjön, även om vattnet kanske kommer in från en annan riktning då.
Dom där isolerings-strumporna, hade du använt buntband för att sätta fast den runt kabeln? Isf hade du kanske haft nytta av att sätta buntbanden i ändan som är längst från stiftet så det inte blir en förslutning längst ner så att vattnet inte rinner ut.. ?
Funkar det inte om det regnar lite på båten så ser jag inte hur det kan fungera med båten i sjön, även om vattnet kanske kommer in från en annan riktning då.
Dom där isolerings-strumporna, hade du använt buntband för att sätta fast den runt kabeln? Isf hade du kanske haft nytta av att sätta buntbanden i ändan som är längst från stiftet så det inte blir en förslutning längst ner så att vattnet inte rinner ut.. ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Jag körde ett helt race UTAN strumpor och kom inte ens till startlinjen MED strumpor så dom får ingen mer chans. Flyttad spole och bättre ventilering kring stiften och dubbla värmesköldar blire denna gången så får vi se hur det fungerar.
//F.
PS: Jag kör tändkablar från Mekonomen av märket BERU tror jag. Kabeln är silikon men anslutningshattarna på EDIS-spolen och tändstiften tror jag är vanligt gummi.
Tips om bra tändkablar till EDIS-spolar mottages......... Skall passa "2 ventils" tändstiftsplacering, dvs inte uppepå topplocket som "4 ventils" utan på sidan, BMW M10 style.
//F.
PS: Jag kör tändkablar från Mekonomen av märket BERU tror jag. Kabeln är silikon men anslutningshattarna på EDIS-spolen och tändstiften tror jag är vanligt gummi.
Tips om bra tändkablar till EDIS-spolar mottages......... Skall passa "2 ventils" tändstiftsplacering, dvs inte uppepå topplocket som "4 ventils" utan på sidan, BMW M10 style.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Peppe: Tror inte heller att kablarna är boven utan att det var det jag nämnt nu MÅNGA ggr att vatten+isoleringsstrumpa=problem.
Visst har du ställt in båten din i nygaraget Peter? Tyckte se en bild i förbifarten på FB. Måste kännas skönt?
//F.
Visst har du ställt in båten din i nygaraget Peter? Tyckte se en bild i förbifarten på FB. Måste kännas skönt?
//F.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Peppe: Då skall jag vara sur och bitter 
Beru är den sämsta skiten jag någonsin åkt med.
Dom kablarna jag hade köpte jag på mekonomen och det är säkert 10 år sedan nu (pga att jag aldrig mer köpt sådana igen).
Dom lossnade hejvillt mellan kontakterna så man fick dutta tillbaka dom.
Rent skräp blev det till slut och skiten byttes efter en kort tids användande..
Dock var inget vatten inblandat i det hela så det kanske förvärrar.
Men ett par kablar som jag tycker förvånade mig i kvalité så är det Biltemas silikon.
Dubbbelspole av edis modell, 580hk och 650nm, inte en tendens till att krångla någongång alls, bra kvalitè på kontakter. Så Biltema kablarna får fyra silikonsprutor av fem

Beru är den sämsta skiten jag någonsin åkt med.
Dom kablarna jag hade köpte jag på mekonomen och det är säkert 10 år sedan nu (pga att jag aldrig mer köpt sådana igen).
Dom lossnade hejvillt mellan kontakterna så man fick dutta tillbaka dom.
Rent skräp blev det till slut och skiten byttes efter en kort tids användande..
Dock var inget vatten inblandat i det hela så det kanske förvärrar.
Men ett par kablar som jag tycker förvånade mig i kvalité så är det Biltemas silikon.
Dubbbelspole av edis modell, 580hk och 650nm, inte en tendens till att krångla någongång alls, bra kvalitè på kontakter. Så Biltema kablarna får fyra silikonsprutor av fem

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Nu finns det ju två typer av tändkablar på biltema, båda är av silikontyp.
Dels de blå (8mm) och de svarta (7mm).
De blå har jag inte haft några lyckade resultat med.
De har ingen riktig kärna utan enbart ett kolpulver, höljet har heller ingen "draghållare" vilket gör att minsta lilla drag i dessa så blir det avbrott i kolmassan och tändförluster som ett brev på posten.
Ändarna har dessutom en tendens till att lossna på dessa av samma skäl som ovan. Vilket gör att när man klämmer hårdare så går kabeln av.
De svarta däremot har jag haft goda resultat med.
De har en trådlindad kärna med kol och trådar och nå metall. Den klarar även om man får några ryck i kabeln. Har varit med om att några ändar har lossnat, men det är inte värre än att man kan klämma tillbaka dem då de har bra kärna att klämma emot.
Dels de blå (8mm) och de svarta (7mm).
De blå har jag inte haft några lyckade resultat med.
De har ingen riktig kärna utan enbart ett kolpulver, höljet har heller ingen "draghållare" vilket gör att minsta lilla drag i dessa så blir det avbrott i kolmassan och tändförluster som ett brev på posten.
Ändarna har dessutom en tendens till att lossna på dessa av samma skäl som ovan. Vilket gör att när man klämmer hårdare så går kabeln av.
De svarta däremot har jag haft goda resultat med.
De har en trådlindad kärna med kol och trådar och nå metall. Den klarar även om man får några ryck i kabeln. Har varit med om att några ändar har lossnat, men det är inte värre än att man kan klämma tillbaka dem då de har bra kärna att klämma emot.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
Finns det inga orginalkablar som går att använda?
Det brukar vara det bästa sättet att få tag i vettiga kablar tycker jag.
Piratkablarna brukar vara mest skit tycker jag
Det brukar vara det bästa sättet att få tag i vettiga kablar tycker jag.
Piratkablarna brukar vara mest skit tycker jag

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Gissar man får lika många svar ang val av tändkablar som det finns tillverkare, hahaha.
Biltema känns lite fel för racing men har iofs inte testa så skall juh inte uttala mig. Du har juh haft rätt många ggr förr Jonas
.
Original finns juh såklart till Fordarna men frågan är juh då om de är bättre än tex BERU?
Just för tillfället så får BERU en chans till för de allra sista pengarna jag har måste gå till startavgift, boende och bensin till och från tävlingen i Waxholm och räcker inte till inköp ens av tändkablar
. Racing KOSTAR det är jag medveten om men såhär i slutet av första säsongen har det varit lite väl många inköp för att ekonomin skall gå ihop
.
//F.
Biltema känns lite fel för racing men har iofs inte testa så skall juh inte uttala mig. Du har juh haft rätt många ggr förr Jonas

Original finns juh såklart till Fordarna men frågan är juh då om de är bättre än tex BERU?
Just för tillfället så får BERU en chans till för de allra sista pengarna jag har måste gå till startavgift, boende och bensin till och från tävlingen i Waxholm och räcker inte till inköp ens av tändkablar


//F.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294