190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
K_Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tor dec 25, 2008 1:23 pm
Ort: Kalix

Inlägg av K_Nilsson »

Om du skulle få för dej att bygga på m104 istället så har jag ett gäng.. nån 280 några 320 och nån 3.6a...
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

K_Nilsson skrev:Om du skulle få för dej att bygga på m104 istället så har jag ett gäng.. nån 280 några 320 och nån 3.6a...
3,6a? Den kan jag vara intresserad av. ;)
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

Bra jobbat!
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

Gott :thumbright:
Oringa blocket i stället nu då när det ändå skall upp i fräsen!
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

tror inte det skulle funka att o-ringa, sitter nån form av expansionsslits mellan burkarna och det blir nog för trångt med ringar där mellan.

Har spekulerat lite i kompsänkning men efter att ha delat en kolv på mitten ser jag att det inte går att karva ur mer i kolvarna utan att de blir väldans tunna.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
conny
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 13, 2004 11:41 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av conny »

vad kör du för laddtryck. har inte stött på sånna hära problem med min motor och jag laddar 1,6 bar uttan ic och med en topplocks pakning som har gått 38000 mil
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

max 1,5 har jag kört på, men som sagt undermålig mappning och knas tändning är nog största boven i dramat..

Ska försöka att inte ha så bråttom denna gången, det är kul att köra när man känner att det är pulver i grejerna men det är ju inte riktigt lika kul att fixa ett ras.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Nu börjar det likna något, motor nr2 i stort sett klar. Insuget ska pulverlackas liksom, tryckrör, wastegate och kompressorhus, kan nog bli smutt.
Bygger om kabelhärvan något då den var lätt brandskadad, har även bytt till en betydligt stöddigare helt ny coil pack från Bosch.
Har också shoppat en sk. Knocksense från USA, en dosa till vilken man kopplar en eller flera knacksensorer som sen indikerar spikningar via en lysdiod.

Bild

Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

I väntan på att få delar pulverlackade får man hitta på annat, idag på lunchen utförde jag lite kebabstyling på min fuelrail

Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

Fan va det går undan då :D

jag har allt till min motor ligger men kommer inte igång :P har rivigt toppen iaf mer en så har de inte blivigtav :(
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Man kanske har lite bråttom, vintern är ju lång, vad ska jag göra sen när jag är klar? :)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Kabelhärvan klar, väntar fortfarande på en massa delar från pulverlack, i väntan på dem byggde jag en ny värmesköld till avgashuset, skruvas direkt i huset istället för som innan då den sned och vind satt skruvad i muttrarna till downpipen.

Bild
Var ju tvungen att matcha fuelrailen så även skölden fick lite kebabstyling :-D
Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

morot i stort sett klar, ska bara fixa en ny anslutning för oljetryck till snurran och lite småfix.

WG huset pulverlackat
Bild
Bild

Snurran pulverlackad
Bild
Insug, termosstathus mm. pulverlackat, ser lite trevligare ut i svart :)
Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Tog ett ryck igår efter kneget, knölade i motor och växellåda, kl 12 på natten var man hemma hos en gnällig kärring och dåligt sovande ungar, livet är härligt ibland!

Blev en ny 14" fläkt istället för den gamla 10".aren, förhoppningsvis går motorn lite svalare stillastående nu, trångt som helvete, men vad gör man inte för att få i en sexa i en 190 :)
Bild

Bild

Bild

Nu är jag på jakt efter en ny mappdator som orkar driva Tunerstudio eftersom det tydligen funkar bäst med nya MS2 processorn, så tips mottages tacksamt.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

Bra jobbat. Går fin fint med MT och MSII. Kan maila över mapp från vitsexa som du kan utgå ifrån.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Skriv svar