Råd om uppstick på kopparringar till toppackningen
Råd om uppstick på kopparringar till toppackningen
Har haft problem att få toppackningen att hålla på min BMW m21-motor.
Orginal packning håller inte och jag tror inte det räcker att oringa blocket för att få den att hålla bättre.
Om det inte vore för att det sitter förkammare i toppen så hade jag kört med pyramidringar då det bevisligen funkar bra.
Tänkte därför fräsa ner kopparringar i blocket runt varje cylinder som ersätter stålförstärkningen i packningen då jag läst om många som kört så med bra resultat.
Frågan är då hur mycket man ska låta ringarna sticka upp i förhållande till packningen för att få lämpligt tryck på ringarna men ändå ha tryck på packningen?
Orginal packning håller inte och jag tror inte det räcker att oringa blocket för att få den att hålla bättre.
Om det inte vore för att det sitter förkammare i toppen så hade jag kört med pyramidringar då det bevisligen funkar bra.
Tänkte därför fräsa ner kopparringar i blocket runt varje cylinder som ersätter stålförstärkningen i packningen då jag läst om många som kört så med bra resultat.
Frågan är då hur mycket man ska låta ringarna sticka upp i förhållande till packningen för att få lämpligt tryck på ringarna men ändå ha tryck på packningen?
Re: Råd om uppstick på kopparringar till toppackningen
Du har nog missuppfattat det hela.
Det du pratar om är helt vanliga orringar i koppar, då måste du använda dig utav standard packningen med stålringarna kvar.
Det är när man använder skärringar eller pyramid som man stansar bort förstärkningsplåten i packningen.
Varför skulle det inte hålla med kopparringar och en standard packning?, då hade jag hellre satsat mina slantar på att det är dina bultar som sträcker sig vid höga cylindertryck, men trasig packning som resultat.
Det du pratar om är helt vanliga orringar i koppar, då måste du använda dig utav standard packningen med stålringarna kvar.
Det är när man använder skärringar eller pyramid som man stansar bort förstärkningsplåten i packningen.
Varför skulle det inte hålla med kopparringar och en standard packning?, då hade jag hellre satsat mina slantar på att det är dina bultar som sträcker sig vid höga cylindertryck, men trasig packning som resultat.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Nej han har helt rätt, det finns sådana packningar, fungerar mycket bra. Men nuförtiden fräser man inte ner dom i blocket, man lägger dom uppe på däcket, håller ändå, mindre jobb. Men iof, vill man vara extra säker så finns ju möjligheten! Nu har teflonminnet glömt uppsticket, återkommer med det snarast!
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
På volvomotorn i pv:n körde jag med 5 hundringar mindre uppstick än vad en ny packning var tjock.
Jag hittade aldrig några siffror, utan mätte en ny och en använd packning av samma fabrikat.
Den använda var då en tiondel tunnare än den nya.
Har för mig att robban kör samma lösning på m10:an, men med högre uppstick.
Mina ringar var nerfrästa 2-3mm i blocket.
Jag hittade aldrig några siffror, utan mätte en ny och en använd packning av samma fabrikat.
Den använda var då en tiondel tunnare än den nya.
Har för mig att robban kör samma lösning på m10:an, men med högre uppstick.
Mina ringar var nerfrästa 2-3mm i blocket.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Tack för era svar.
Låter vettigt med 5 hundringar mindre än en ny packning.
Så snart jag fått hem en ny packning ska jag gämföra med en använd och se hur mycket det skiljer på min motor.
Att bara lägga ringarna löst utan nersänkning vore ju helt klart smidigt då man inte behöver lämna iväg blocket för fräsning av spåren. Men jag själv tycker det känns som det borde hålla sämre, men samtidigt kanske det blir så pass bra tryck på ringarna att dom hålls på plats nog bra ändå.
Men hur löser man det i såna fall med att få rätt höjd på ringarna? Hitta koppar i exakt rätt dimension känns svårt om man inte haft sån tur att nån standardtjocklek passar exakt.
Tar gärna emot fler erfarenheter av både uppstick och om man ska köra med ringarna lösa eller nerfrästa.
Även misslyckade försök med uppsticket är intressant att höra så man slipper göra samma misstag.
Låter vettigt med 5 hundringar mindre än en ny packning.
Så snart jag fått hem en ny packning ska jag gämföra med en använd och se hur mycket det skiljer på min motor.
Att bara lägga ringarna löst utan nersänkning vore ju helt klart smidigt då man inte behöver lämna iväg blocket för fräsning av spåren. Men jag själv tycker det känns som det borde hålla sämre, men samtidigt kanske det blir så pass bra tryck på ringarna att dom hålls på plats nog bra ändå.
Men hur löser man det i såna fall med att få rätt höjd på ringarna? Hitta koppar i exakt rätt dimension känns svårt om man inte haft sån tur att nån standardtjocklek passar exakt.
Tar gärna emot fler erfarenheter av både uppstick och om man ska köra med ringarna lösa eller nerfrästa.
Även misslyckade försök med uppsticket är intressant att höra så man slipper göra samma misstag.
Koppar ringar ?!
Nu är jag inte 100 % säker. Koppar ringar användes förr. Troligtvis när det var gjutjärns motorer.
Dom jag har sett och använt är av mässing. Men kallas fortfarande kopparringar. Fick en rättning tidigare på ett annat forum, att mässing är en kopparlegering..
Ringarna jag köpte är 2,3 mm. Resten är jag inte säker på.
Troligtvis 1 mm fräst spår, komprimerad packning 1,2 mm.
Ny packning 1,36 mm.
Dubblekollar.
Niklas
Nu är jag inte 100 % säker. Koppar ringar användes förr. Troligtvis när det var gjutjärns motorer.
Dom jag har sett och använt är av mässing. Men kallas fortfarande kopparringar. Fick en rättning tidigare på ett annat forum, att mässing är en kopparlegering..
Ringarna jag köpte är 2,3 mm. Resten är jag inte säker på.
Troligtvis 1 mm fräst spår, komprimerad packning 1,2 mm.
Ny packning 1,36 mm.
Dubblekollar.
Niklas
Niklas
O-ringar
Koppar eller mässingsringar går på ett ut, dom fungerar lika bra bägge två. På en B20 motor så låter man ringen sticka upp 1mm ovanför deckplanet. Den toppackning som används förr om åren till B20 är runt 1,2mm tjock. Jag har aldrig haft några problem med blåsta packningar med detta system även då allt annat havererat i motorn...
Mässing är mer lättbearbetat än koppar.
Ringar av mässing var det jag själv först sprang på i mitten av 70-talet, det var det som Timo och andra använde på den tiden. Själv tillverkade jag några år senare ringar av ren koppar och dom fungerade precis lika bra. Skillnaden vid svarvning är annars till mässingens fördel, koppar kan i vissa fall vara rätt läskigt att sticka av beroende på att materialet är så mjukt och gärna vill kladda mot skärstålet....
Beroende på hur breda ringar man kör så behöver man inte lägga ringarna under original packnings höjd bara man är noga med att avhärda ringarna innan montage. Jag har ringarna 15hundringar över packning för att sedan komprimeras 35-45 hundringar, 15 innan toppen tar i packningen och sedan 20 till (i normalfallet om man hade haft plåtringarna kvar).
Hur breda ringar kör ni andra med?
Kör ni också glödgade ringar?
Min tanke var att köra med så stora ringar som får plats utan att dom går ihop med varandra mellan cylindrarna. Dom blir ju inte speciellt breda ändå eftersom det inte är så stort utrymme mellan cylinderväggarna.
Samt att man vill väl ha lite bredd på dom för hållbarhetens skull tänkte jag.
Kör ni också glödgade ringar?
Min tanke var att köra med så stora ringar som får plats utan att dom går ihop med varandra mellan cylindrarna. Dom blir ju inte speciellt breda ändå eftersom det inte är så stort utrymme mellan cylinderväggarna.
Samt att man vill väl ha lite bredd på dom för hållbarhetens skull tänkte jag.