Råd om uppstick på kopparringar till toppackningen

Diskussioner för erfaret folk
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Råd om uppstick på kopparringar till toppackningen

Inlägg av Jim_k »

Har haft problem att få toppackningen att hålla på min BMW m21-motor.
Orginal packning håller inte och jag tror inte det räcker att oringa blocket för att få den att hålla bättre.
Om det inte vore för att det sitter förkammare i toppen så hade jag kört med pyramidringar då det bevisligen funkar bra.

Tänkte därför fräsa ner kopparringar i blocket runt varje cylinder som ersätter stålförstärkningen i packningen då jag läst om många som kört så med bra resultat.

Frågan är då hur mycket man ska låta ringarna sticka upp i förhållande till packningen för att få lämpligt tryck på ringarna men ändå ha tryck på packningen?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Råd om uppstick på kopparringar till toppackningen

Inlägg av Mattias J »

Du har nog missuppfattat det hela.
Det du pratar om är helt vanliga orringar i koppar, då måste du använda dig utav standard packningen med stålringarna kvar.
Det är när man använder skärringar eller pyramid som man stansar bort förstärkningsplåten i packningen.

Varför skulle det inte hålla med kopparringar och en standard packning?, då hade jag hellre satsat mina slantar på att det är dina bultar som sträcker sig vid höga cylindertryck, men trasig packning som resultat.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Inlägg av Henrik Braun »

Nej han har helt rätt, det finns sådana packningar, fungerar mycket bra. Men nuförtiden fräser man inte ner dom i blocket, man lägger dom uppe på däcket, håller ändå, mindre jobb. Men iof, vill man vara extra säker så finns ju möjligheten! Nu har teflonminnet glömt uppsticket, återkommer med det snarast!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

På volvomotorn i pv:n körde jag med 5 hundringar mindre uppstick än vad en ny packning var tjock.

Jag hittade aldrig några siffror, utan mätte en ny och en använd packning av samma fabrikat.
Den använda var då en tiondel tunnare än den nya.

Har för mig att robban kör samma lösning på m10:an, men med högre uppstick.

Mina ringar var nerfrästa 2-3mm i blocket.
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

Tack för era svar.

Låter vettigt med 5 hundringar mindre än en ny packning.
Så snart jag fått hem en ny packning ska jag gämföra med en använd och se hur mycket det skiljer på min motor.

Att bara lägga ringarna löst utan nersänkning vore ju helt klart smidigt då man inte behöver lämna iväg blocket för fräsning av spåren. Men jag själv tycker det känns som det borde hålla sämre, men samtidigt kanske det blir så pass bra tryck på ringarna att dom hålls på plats nog bra ändå.
Men hur löser man det i såna fall med att få rätt höjd på ringarna? Hitta koppar i exakt rätt dimension känns svårt om man inte haft sån tur att nån standardtjocklek passar exakt.

Tar gärna emot fler erfarenheter av både uppstick och om man ska köra med ringarna lösa eller nerfrästa.
Även misslyckade försök med uppsticket är intressant att höra så man slipper göra samma misstag.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Inlägg av nkro »

Koppar ringar ?!

Nu är jag inte 100 % säker. Koppar ringar användes förr. Troligtvis när det var gjutjärns motorer.

Dom jag har sett och använt är av mässing. Men kallas fortfarande kopparringar. Fick en rättning tidigare på ett annat forum, att mässing är en kopparlegering..

Ringarna jag köpte är 2,3 mm. Resten är jag inte säker på.

Troligtvis 1 mm fräst spår, komprimerad packning 1,2 mm.
Ny packning 1,36 mm.

Dubblekollar.

Niklas
Niklas
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

O-ringar

Inlägg av J.Lundin »

Koppar eller mässingsringar går på ett ut, dom fungerar lika bra bägge två. På en B20 motor så låter man ringen sticka upp 1mm ovanför deckplanet. Den toppackning som används förr om åren till B20 är runt 1,2mm tjock. Jag har aldrig haft några problem med blåsta packningar med detta system även då allt annat havererat i motorn... :D
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

Vad är anledningen till att man börjat använda mässing istället för koppar?
Utan att ha kollat upp det så är väl mässing hårdare än koppar, men det kanske tätar nog bra ändå?
Användarvisningsbild
Prozac
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 25, 2008 12:33 pm

Inlägg av Prozac »

Jim_k skrev:Vad är anledningen till att man börjat använda mässing istället för koppar?
Utan att ha kollat upp det så är väl mässing hårdare än koppar, men det kanske tätar nog bra ändå?
tror att det bara är för att det är lättare att få tag på mässing.
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Mässing är mer lättbearbetat än koppar.

Inlägg av J.Lundin »

Ringar av mässing var det jag själv först sprang på i mitten av 70-talet, det var det som Timo och andra använde på den tiden. Själv tillverkade jag några år senare ringar av ren koppar och dom fungerade precis lika bra. Skillnaden vid svarvning är annars till mässingens fördel, koppar kan i vissa fall vara rätt läskigt att sticka av beroende på att materialet är så mjukt och gärna vill kladda mot skärstålet.... :D
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Beroende på hur breda ringar man kör så behöver man inte lägga ringarna under original packnings höjd bara man är noga med att avhärda ringarna innan montage. Jag har ringarna 15hundringar över packning för att sedan komprimeras 35-45 hundringar, 15 innan toppen tar i packningen och sedan 20 till (i normalfallet om man hade haft plåtringarna kvar).
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

robban: Hur breda är dina ringar?
Kör du med ringarna löst eller nerfrästa i blocket?
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Nerfrästa och om inte minnet sviker så är dom drygt 3mm breda. 91->97 kör 90mm borr i min motor.
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

Hur breda ringar kör ni andra med?
Kör ni också glödgade ringar?

Min tanke var att köra med så stora ringar som får plats utan att dom går ihop med varandra mellan cylindrarna. Dom blir ju inte speciellt breda ändå eftersom det inte är så stort utrymme mellan cylinderväggarna.
Samt att man vill väl ha lite bredd på dom för hållbarhetens skull tänkte jag.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Hvorfor ikke aluminiumringer..? :?
-Bjørn
Skriv svar