MHR`s garage dragrace 144 med n/a sbc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Klabbe Persson skrev:Rubrik ändringen låter ju intressant :)
ja kanske det :) har ett par dyra paket från moser som ligger och väntar
på en båtresa så ny axel var redan bestämt dock hade jag tänkt bredda hjulhusen och bygga om org infästningen men det känns som en försvagning av karossen därför blir det en ny bakram. och nästa år är målet en 9a bara jag får köra mer än en 402m repa på hela säsongen som det blev i år :( men när jag körde 10.87 så körde jag 7.07på 201m och det har jag kört med 0.2s sämmre 60fot så 10,87 borde jag ha kunnat kapa 3-4tior på som bilen står nu bara man fått kört lite mer. så med ännu bättre 60fot och lite
mer tuning av motorn så känns inte en 9a helt omöjligt innan det är dags
att öka på lite mer mos dock paserar 1680cc spridarna 80% vid 7000rpm
o 1.3 i ladd så jag måste hitta på nåt i bränslepumpsväg så jag kan öka i tryck. kommer väl med en bild uppdate bara jag börjat kapa och det är snart för nu är det bara 2mån till jul :wink: och då vore det en dröm om
större delen av konstruerandet kunde vara klart.
Senast redigerad av Martin H den fre okt 08, 2010 11:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Ska verkligen bli kul att följa! Du har bra ordning på grejorna så de kommer bli skit bra!! :)
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

Jämtlands snabbaste gatbil nånsin har ju kört 9.51 ;)
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

RWHP skrev:Jämtlands snabbaste gatbil nånsin har ju kört 9.51 ;)
kul, vem då? med vad o när?
nu är det väl snart 20år sen det fanns nå snabba gatbilar i närområdet.
10.6s vet jag en som kört på den tiden om vi snackar besiktigade bilar.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

Martin H skrev:
RWHP skrev:Jämtlands snabbaste gatbil nånsin har ju kört 9.51 ;)
kul, vem då? med vad o när?
nu är det väl snart 20år sen det fanns nå snabba gatbilar i närområdet.
10.6s vet jag en som kört på den tiden om vi snackar besiktigade bilar.
De va nån Mustang typ 1989 eller när det va :) Läste om de på 402m.com en gång i tiden.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Ska bli kul att se hur du löser detta, har funderat på själv om jag ska bygga så på min 142a, för jag antar du ska dra rör från burens båge och bakåt o kapa dän golvet typ bakom tvärbalken i orginalgolvet?
Vad räknar du med att köra för tider på sikt och ska du även förstärka karossen framåt på något sätt?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

larsat skrev:Ska bli kul att se hur du löser detta, har funderat på själv om jag ska bygga så på min 142a, för jag antar du ska dra rör från burens båge och bakåt o kapa dän golvet typ bakom tvärbalken i orginalgolvet?
Vad räknar du med att köra för tider på sikt och ska du även förstärka karossen framåt på något sätt?
fan va duktig man är på att svara i sin egen tråd :oops: hade tänkt lösa det på ungefär samma sätt som alla andra dock kom jag på att jag har en 4dörrars :doh: så nu vet jag inte riktigt om jag måste kapa ur bakdörrarna eller flytta bak axeln. känns trist att göra ett sånt här jobb och sen är det stop med 28tummare :( länk tips till liknande byggen uppskattas. framåt blir det bur.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Vad har du för framtidsplaner med bilen, av egen erfarenhet vet jag att det brukar spåra ur totalt fast man intalat sig själv att det inte ska göra det så det kanske är lika bra börja på en ny bil med 2 dörrar?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

framtidsplaner är att ta små steg varje år så jag både får köra och lära mig. och det blir ju ganske naturligt då man alltid vill ha mer :wink: att börja på att bygga på ett sfi chassi i 2år och sen 2-3 säsonger innan det lirar som det ska är jag inte sugen på då jag är rädd jag lessnar. så ner till 8.50-9.00s är väl tanken att jag ska kunna växa i med denna bil. nästa år är tanken S/G 9.90. med tanke på vad jag skriver så kanske man klarar sig med 28x10.5 (slityta) däck??
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Enklast hade kanske varit att göra som Fredde beskriver med en 2 dörrars, men då du lagt mycke jobb på denna hade ju iaf inte jag tyckt de va så kul, går ju iof flytta över mycke delar men de e ju allt annat jobb också.
Kan du inte göra någon lösning med att festa bakdörrarna så dom inte går att öppna men ser ut som orginal utifrån då kan du ju ha högre däck.
Dock beror de ju på om du tänkt flytta tillbaka förar position osv.
Vart bara en tanke!
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Falo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: mån dec 15, 2003 9:48 pm
Ort: Frösön/Östersund

Inlägg av Falo »

Kan det ha varit farbror Veijo och hans röda Mustang ni tänker på? som jämtlands snabbaste snabbaste alltså..
We have a long way to go and a short time to get there....
Bild
http://www.garaget.org/?car=40729
http://www.garaget.org/?car=40731
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

nä nån ny kaross blir det inte nu punkt! :)
vissa fördelar finns det också med 4dörrar. det blir ju öppet att komma åt.
Bild

nåt sånt här tänkte jag mig för att få dem större framåt och kapa ur inne i dörrn så den passar över hjulhuset. och på utsidan kommer det se org
med skarv o allt.
Bild
Bild
ursäkta mobilbilderna men det är så jävla bekvämt att få in dem på photobucket istället för att sitta vid datorn en halvtimme.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Tänk på att däcken växer, särskilt framåt så se till att ha gott om plats framåt (har själv haft för små hjulhus)
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jo det är därför jag vill kapa även om jag bara ska köra 28or, vad rek du/ni för minimum spel framåt 2-3tum?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Martin H skrev: fan va duktig man är på att svara i sin egen tråd :oops: hade tänkt lösa det på ungefär samma sätt som alla andra dock kom jag på att jag har en 4dörrars :doh: så nu vet jag inte riktigt om jag måste kapa ur bakdörrarna eller flytta bak axeln. känns trist att göra ett sånt här jobb och sen är det stop med 28tummare :( länk tips till liknande byggen uppskattas. framåt blir det bur.
Här är lite bilder på ett bakhalvnings-jobb jag och Hasse gjorde på en BMW förra vintern. Scrolla ner till inlägg nr. 46 & 47

http://forum.musclecars.nu/showthread.php?t=1755&page=5

Att du åker 4-dörrars ska inte vara nå't problem, snarare en utmaning :)

Några tips: köp ett färdigt 4-link kit av t.ex Snowball racing, S&W racecars, eller något annat bra fabrikat så du får geometrin rätt ( eller kopiera ett om du har möjlighet) Har du inte väldigt bråttom så kommer jag att ha ett nytt komplett överblivet 4-link till salu om några veckor.

Bra böcker att kolla i,

http://www.summitracing.com/parts/CCA-158/
http://www.summitracing.com/parts/HPB-HP1462/

Har du inte kollat på Nitroz Motorsoffan dom senaste veckorna så finns repriser på chassi tech avsnitten här:

http://www.nitroz.se/motorny/visa.asp?f ... rsoffanny/

Läs på i regelboken innan du bygger, se till att du bygger så att det går att uppdatera till SFI spec. när det börjar gå fortare ( fortare än 8.50 s.), annars får du byta bil.

Mät in allting NOGA, mät igen, dubbelkolla å mät en gång till, det suger att upptäcka att någon detalj sitter fel å man måste göra om ( jag vet :doh: )

Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Skriv svar