GordonE Mitsubishi EVO II Fösta raset, vevlagerskrot!
Du kommer få ändra lite på övre delen på torpeden för och få dit bromsservon. Lancer servon är lite större diameter på men tunnare och evon har tjockare men mindre diameter på servon.
Jag åker evo servo med lancer huvudbromscylinder (den har slang anslutning upp till behållaren, ist för evon som sitter direkt på cylindern)
Jag åker evo servo med lancer huvudbromscylinder (den har slang anslutning upp till behållaren, ist för evon som sitter direkt på cylindern)
10.01@233kmh. Gatevo
Ja det är jag medveten om.youask skrev:Du kommer få ändra lite på övre delen på torpeden för och få dit bromsservon. Lancer servon är lite större diameter på men tunnare och evon har tjockare men mindre diameter på servon.
Jag åker evo servo med lancer huvudbromscylinder (den har slang anslutning upp till behållaren, ist för evon som sitter direkt på cylindern)
Jag ville helst slippa att byta till den bågformade överdelen som sitter på vänsterstyrda. Det blir ju en del plåtjobb till då, som jag gör nu så är det väldigt svårt att se att den är modifierad för den oinvigde!
Tanken är att kapa bort plåten som sticker ut elller alternativt massera lite där. Eventuellt får jag göra en distans så jag får ut hela paketet lite.
Jag har även sparat bromscylinden och bromskraftsförstärkaren från den vänsterstyrda, så jag sätter väl dit det som passar bäst. Det fanns en Lancer GLX på skroten också, den hade en annan variant av bromskraftsförstärkare.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Ok... Du har inga bilder på hur du gjort vid bromskraftsförstärkaren? Jag tänkte fixa till det där snart.youask skrev:jag funderade på det där med distanser med , men vet det blev trångt där bakom mellan fjädertornet och torpeden.
Idag jobbade jag på lite till, och nu är allt svetsjobb i karossen klart.
Det är riktigt jobbigt att svetsa i denna plåt, tror att tjockleken ligger på runt 0.6mm eller nått sådant.
Men nu är det iaf klart, nu ska jag bara grunda lite till och kitta över alla svetsfogar för att hålla rosten borta.
Sen är det bara resten kvar
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Ännu ett litet ryck i garaget resulterade i kittade svetsfogar samt lite burkfärg på insidan av torpedväggen. Nu syns det inte så väl att jag varit där och härjat. Jag ska lacka över kitt-fogarna sen när det härdat.
Nackdelen med Biltemas karosserikitt är att det härdar väldans långsamt. Precis som jag kommer ihåg det när jag använde det på första bilen för 13år sen, jag som hoppades att de ändrat blandningen till det bättre.
Men det var ju billigt iaf
Jag monterade även dit bagagelucke- och tanklocksöppningswirarna som jag tagit från den vänsterstyrda.
Nackdelen med Biltemas karosserikitt är att det härdar väldans långsamt. Precis som jag kommer ihåg det när jag använde det på första bilen för 13år sen, jag som hoppades att de ändrat blandningen till det bättre.
Men det var ju billigt iaf
Jag monterade även dit bagagelucke- och tanklocksöppningswirarna som jag tagit från den vänsterstyrda.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Bilen står hemma numera så ska försöka ta en bild på det. Men jag kapade i princip upp skarven mellan undre och övre så den fick plats.GordonE skrev:Ok... Du har inga bilder på hur du gjort vid bromskraftsförstärkaren? Jag tänkte fixa till det där snart.youask skrev:jag funderade på det där med distanser med , men vet det blev trångt där bakom mellan fjädertornet och torpeden.
10.01@233kmh. Gatevo
ser riktigt fint ut en fundering bara. varför köra med vänster styrt? biltemas kladd är värdelöst eller värdelöst är det väl inte men tar ju som sagt 2 veckor innan det torkar. jag köpte hagmans karosseri kitt på mekonomen det var knappt ingen pris skillnad men tork tiden var grym skillnad på efter nån timme bara så kunde man lacka över det i rums tempratur då +20grader
Tackar!evil.tweety skrev:ser riktigt fint ut en fundering bara. varför köra med vänster styrt? biltemas kladd är värdelöst eller värdelöst är det väl inte men tar ju som sagt 2 veckor innan det torkar. jag köpte hagmans karosseri kitt på mekonomen det var knappt ingen pris skillnad men tork tiden var grym skillnad på efter nån timme bara så kunde man lacka över det i rums tempratur då +20grader
Jag vill helt enkelt inte ha en högerstyrd bil. Nu när ändå motorn var ur så var det ju bara att sätta fart. Men det är inget man gör i en handvändning om man vill ha det som jag har gjort det.
Det blev tyvärr bara så med kittet, men det är iaf någorlunda torrt nu. Men genomtorrt är det inte ännu, så ett köp rekommenderas ej till någon annan!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Lite har det hänt på sistone.
Jag har inte tagit tag i beställningen av kolvbultar ännu, men det måste jag göra snarast så jag får hem dem någon gång.
Nu har jag gjort plats för bromsservot, jag ska köra med evons originalservo. Till slut var det det som passade bäst.
Jag har även svetsat dit fästena för det vänsterstyrda styrservot.
Sen flyttade jag över hela styrstagen från evons servo för att de var fräschare och så kanske hjulinställningen bibehålls något.
Sen har jag även fixat rattstången, dvs flyttat över låscylindern, vilket inte heller var helt lätt iom att jag saknade nyckeln till det vänstestyrda. Så det var bara att borra ur cylindern.
Det sjuka var att det enda som var samma mellan låsen var låscylindern, allt annat skiljde. Det är helt klart mycket mer skillnad mellan vänster och högerstyrt än man kan tro.
Alla kabelhärvor som var för korta nu efter jag vänt kablaget i bilen har förlängts nu, så nu är den allra mesta elen klar, bara inkopplingen av sprutet och lite småkablar kvar!
Näst på att göra listan är att lackera motorutrymmet. Idag har jag mattat ner allt och lackat på där det behövdes, så förhoppningsvis lackas det under veckan. Jag fattar inte varför det var så skitigt bara, det var någon konstig svart smuts som satt hårt i lacken.
Jag har inte tagit tag i beställningen av kolvbultar ännu, men det måste jag göra snarast så jag får hem dem någon gång.
Nu har jag gjort plats för bromsservot, jag ska köra med evons originalservo. Till slut var det det som passade bäst.
Jag har även svetsat dit fästena för det vänsterstyrda styrservot.
Sen flyttade jag över hela styrstagen från evons servo för att de var fräschare och så kanske hjulinställningen bibehålls något.
Sen har jag även fixat rattstången, dvs flyttat över låscylindern, vilket inte heller var helt lätt iom att jag saknade nyckeln till det vänstestyrda. Så det var bara att borra ur cylindern.
Det sjuka var att det enda som var samma mellan låsen var låscylindern, allt annat skiljde. Det är helt klart mycket mer skillnad mellan vänster och högerstyrt än man kan tro.
Alla kabelhärvor som var för korta nu efter jag vänt kablaget i bilen har förlängts nu, så nu är den allra mesta elen klar, bara inkopplingen av sprutet och lite småkablar kvar!
Näst på att göra listan är att lackera motorutrymmet. Idag har jag mattat ner allt och lackat på där det behövdes, så förhoppningsvis lackas det under veckan. Jag fattar inte varför det var så skitigt bara, det var någon konstig svart smuts som satt hårt i lacken.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Det låter bra det Fredrik. Jag har en turbo som ska med till Örebro till Mattias, vi kan väl lösa det på samma gång kanske?Fred skrev:Härligt Gordon!
Din kåpa ligger här och väntar.
Nu har jag satt lite fart. Jag har bla beställt nya ARP 2000 vevstaksbultar, ARP svänghjulsbult samt grova kovbultar. Jag vet inte om svänghjulsbultarna behövs, men de kan ju inte skada iaf. Förhoppningsvis kommer de prylarna hem snart så att jag kan få ihop motorn snart.
Ikväll var jag också lite flitig och laddade sprutan med ny och fin färg och lackade till motorutrymmet utanför garaget!
Jag hade tänkt att spruta den tidigare i veckan, men det har varit sjukt mycket på jobbet så jag har inte kommit loss innan fem någon dag, och att det blir sollöst efter halv sex typ, då är det ju inte lätt att få ett bra resultat. Annars var vädret idag sämre än innan i veckan...
Farsan va snäll och lånade ut spruta och skyddsutrustning, sen kom han med goda råd! Inte dumt med en snäll pappa!
Så här blev det efter andra lagret.
Efter tredje lagret så började det bli lite kallare och fuktigare.
Resultatet blev riktigt bra faktiskt. Någon liten rinning blev det, men det är inget som skämmer.
I helgen blir det att åka till Köpenhamn med tjejen, då jag råkar fylla 30år. Så det var skönt att få lackeringen gjord innan dess!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Då får man säga grattis om herrn fyller 30bast...välkommen in med ena foten i gubbeklubben
Imponerande jobb du gör med wokpannan hoppas bara du behåller mb ett tag till
Mvh Mas
Imponerande jobb du gör med wokpannan hoppas bara du behåller mb ett tag till
Mvh Mas
Magnus Sandberg (FD Bnippen här på sävarturbo)
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Toyota Caldina GTT
"Det är billigt att trimma men det är dyrt att få det att hålla"
Nu har äntligen lite prylar landat, så nu håller jag på att skruva ihop maskinen. Kolvbultarna har ersatts med de grövsta som finns att tillgå!
Förhoppningsvis är det dags att lyfta i maskinen rätt så snart.
Nu börjar det se riktigt vettigt ut. Instrumentet har fått en 240km/h hastighetsmätare som backats till mätarställningen som det gamla hade. Riktigt enkelt var det, och de hade även samma utväxling.
Fasen var smidigt det är med kona istället för den sugiga kolvringskompressorn!
Vad fina stakarna är ihop med de grova kolvbultarna
Sen lite sträckdragning av skruvarna.
Förhoppningsvis är det dags att lyfta i maskinen rätt så snart.
Nu börjar det se riktigt vettigt ut. Instrumentet har fått en 240km/h hastighetsmätare som backats till mätarställningen som det gamla hade. Riktigt enkelt var det, och de hade även samma utväxling.
Fasen var smidigt det är med kona istället för den sugiga kolvringskompressorn!
Vad fina stakarna är ihop med de grova kolvbultarna
Sen lite sträckdragning av skruvarna.
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h