hall eller VR givare.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

svinarjeans
För mycket laddtryck

hall eller VR givare.

Inlägg av svinarjeans »

tänkte köpa ett MS 1 v3 och använda till en b23 16v turbo, ska styra både bränsle och tändning,
tändsystem blir en spole och fördelare, hade tänkt att trigga på veven med ett 36-1 hjul.
Min fråga, vilken givare fungerar bäst med fördelartändning?? VR eller hall?
och vad ska jag ha för fördelare??
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Anders_Karlsson »

Om du ska trigga på veven så ska du ha en stum fördelare utan vacuumgrejer. Finns ju även fördelare till Volvo som har Hallgivare.
Annars kan du köra VR-givare med 36-1 triggerhjulet, det brukar funka bra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Triggar man på veven så spelar det ingen roll om fördelaren är stum eller inte, rotorn drivs direkt.

Hall-givare är enklast att använda med Megasquirt, och de flesta system generellt.

Triggar man från fördelare med givaren på en platta i botten på fördelaren så ska den plattan stummas så att man får en fallande puls gärna vid 60 grader före 0 på varje cylinder, och då ska rotorn stå mitt framför kontaktytan i locket vid ca 20-30 grader före 0.
Vill man köra fördelartändning och kan ha fördelaren monterad i blocket, så fungerar det rätt fint för vad det är, inte så komplicerat och du behöver inte tänka på att bygga stabila givare-fästen och centrerara och fästa triggerhjul på remskivan på något sätt.
Att trigga från fördelare monterad i toppen är inte så bra, väldigt mycket fladder pga kamremsdrivning och annat, men att skicka gnistan genom en sån fördelare är givetvis inget problem men man kan hitta på en bättre trigger på vevaxeln istället.

Ska man operera dit ett 36-1 bara för att köra fördelartändning så kallar jag det överkurs, eftersom största poängen med den typen av trigger är att man kan köra wasted spark och kasta bort fördelaren.

Vill man ha en stabil och enkel trigger på Volvo 4 cyl så är det två tänder på remskivan med Hall-givare som gäller.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
svinarjeans
För mycket laddtryck

Inlägg av svinarjeans »

okej om man ska trigga på fördelare är det då bäst om man har en med hallgivare? tror jag har en gammal fördelare med hallgivare och vacuumklocka på, är dey bara att punkte fast bottenplattan i den så ska det fungera då? tror den fördelaren slutade på 010 eller 013.
hur fungerar det egentligen, är det som bara o koppla in MS på signalkabeln från fördelaren eller? :?
Skriv svar