Toyotas F1 motor 2009

Diskussioner för erfaret folk
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Vannkjølte bærelagere på veiva i den...
-Bjørn
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

SWR skrev:Vannkjølte bærelagere på veiva i den...
det vart för svårt både för mig och Google ! :hihi:
"Vattenkyld bærelagere wiz på ..."?

/F
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Den har vattenkyling genom vevaxelöverfallen.

Största problemet i dessa är värmen som alstras överallt, i vevlager, vevstakar, kolvtapp, kolv m.m. dom måste få temeraturen att hållas nere trots hög friktion på dom varven.

/Andre'
power
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

fredde_vit_pv skrev:
SWR skrev:Vannkjølte bærelagere på veiva i den...
det vart för svårt både för mig och Google ! :hihi:
"Vattenkyld bærelagere wiz på ..."?

/F


Tar Google engelsk? :hihi: "Watercooled main crankshaft bearings" burde duge.. kylsystemet sirkulerer i lager-overfallene...
-Bjørn
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

norrback skrev:Den har vattenkyling genom vevaxelöverfallen.

Största problemet i dessa är värmen som alstras överallt, i vevlager, vevstakar, kolvtapp, kolv m.m. dom måste få temeraturen att hållas nere trots hög friktion på dom varven.

/Andre'
3 oljespruter på innsugssiden av kolvens underside og en på eksos, hvis jeg ikke husker feil... og de går ikke akkurat kaldt, 122 grader UT av radiator.. :shock:
-Bjørn
SpeedAddict
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor dec 11, 2008 9:01 pm
Ort: Wolfsburg, Tyskland

Inlägg av SpeedAddict »

En "sneak peak" på de tre första sidorna av artikeln finns gratis här:

http://www.f1technical.net/features/15538

(sidan innehåller även en kod för att få 10% rabatt om anger koden när man handlar tidningen via Highpowermedia)
Scorpio
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån apr 07, 2008 7:36 am
Ort: Bara
Kontakt:

Inlägg av Scorpio »

Jakesta skrev:bmw var uppe strax över 20krpm och närmare 21000 på monzas kvalificering sista året har jag för mig.
Jag kommer ihåg att de var uppe i 20000+ rpm i bromsbänken. Men i race/kval använde de inte mer än 19500 rpm.

Enligt insatta "förståsigpåare" var effekten i slutet av 3-litersmotorernas era uppe i 970+ hk , dvs högre effekter än vad man använde i racetrim under turboeran.

Det var bättre för..
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Så det är bara myter kring effekterna i "turbo eran"? Dvs. 4-siffrigt?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

peppe skrev:Så det är bara myter kring effekterna i "turbo eran"? Dvs. 4-siffrigt?
Dom var nog en ordentlig bit över 1000hk då dom var 1.5 liter överladdade.

Dom kommer inom några år att gå tillbaka till överladdning, V4 motorer med turbo. :thumbright:

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det var inte många år turbo motorerna var obegränsade. Först sänktes tillåtet laddtryck i omgångar och sen blev det begränsning på bränslemängden. Det var inga tankstopp tillåtna då.

Erland.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Scorpio skrev:
Jakesta skrev:bmw var uppe strax över 20krpm och närmare 21000 på monzas kvalificering sista året har jag för mig.
Jag kommer ihåg att de var uppe i 20000+ rpm i bromsbänken. Men i race/kval använde de inte mer än 19500 rpm.

Enligt insatta "förståsigpåare" var effekten i slutet av 3-litersmotorernas era uppe i 970+ hk , dvs högre effekter än vad man använde i racetrim under turboeran.

Det var bättre för..
Racetrim går inte direkt att jämföra med kvaltrim.... :hihi: då motorn bara höll nått varv :twisted:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Scorpio
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån apr 07, 2008 7:36 am
Ort: Bara
Kontakt:

Inlägg av Scorpio »

super7 skrev:
Scorpio skrev: Jag kommer ihåg att de var uppe i 20000+ rpm i bromsbänken. Men i race/kval använde de inte mer än 19500 rpm.

Enligt insatta "förståsigpåare" var effekten i slutet av 3-litersmotorernas era uppe i 970+ hk , dvs högre effekter än vad man använde i racetrim under turboeran.

Det var bättre för..
Racetrim går inte direkt att jämföra med kvaltrim.... :hihi: då motorn bara höll nått varv :twisted:
Precis.

Som andra extrema och kortlivade racingklasser(ex. Can Am, Grupp B Rally m fl) blir det ofta myter, eller i alla fall överdrifter, kring dessa. Nu har ju definitivt inte jag jobbat i nå´t F1-team och utvecklat motorer, men vad jag läst av de som gjort det så låg motorerna under turboeran kring 800-900 hk i racetrim. På kvalen när de maxades för bara något enstaka varv handlade det däremot om en bra bit över 1000 hk. Enligt samma källor låg det då kring 1100-1200 hk.
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Mattias wikberg »

Hittade en länk med lite bilder och fakta om en cosworth 1.5L rova. Ganska intressant

http://www.motoiq.com/magazine_articles ... ngine.aspx
Användarvisningsbild
ottoturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:49 am

Inlägg av ottoturbo »

F1 1986: Assembling a Ford Cosworth TEC (GBA) V6 Turbo Formula 1 engine

http://www.youtube.com/watch?v=kAn4ppQ_fQo
SpeedAddict
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor dec 11, 2008 9:01 pm
Ort: Wolfsburg, Tyskland

Inlägg av SpeedAddict »

peppe skrev:Så det är bara myter kring effekterna i "turbo eran"? Dvs. 4-siffrigt?
Det förekommer säkert många myter om dessa motorer men att de levererade fyrsiffriga effektsiffror är ingen myt.

Honda har bl a låtit publicera SAE papers där de går igenom vilka huvudsakliga förändringar de gjorde på sina motorer under turboeran i och med att reglerna ständigt ändrades från år till år.

I ett sådant "paper" som jag har så anges maxeffekten för Hondas motor till 1987 års säsong (RA167E) till 1010 hk @ 12000 rpm. Det året hade det införts regler om ett max tillåtet laddtryck på 3 bar. Så vad motorn från 1986 års säsong (RA166E) levererade utan denna laddtrycksrestriktion kan man bara spekulera i eftersom det inte finn angivet i artikeln men man kan ju utgå från att det var mer iaf. Detta eftersom Honda i artikeln anger att säsongerna 1985-1988 körde de med i princip samma motor som bara uppdaterades för att möta de regeländringar som gjordes mellan säsongerna.

Om den angivna maxeffekten gäller för race- eller kvaltrim står tyvärr inte direkt angivet i artikeln. Hur som helst så utgår jag från att det är i racetrim då artikeln till mesta dels handlar om vilka åtgärder de gjort för att hålla nere bränsleförbrukningen då även bränslekapaciteten var begränsad under racen (inte under kval) så därför tror jag att det handlar om racetrim.
Skriv svar