Toyotas F1 motor 2009
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
3 oljespruter på innsugssiden av kolvens underside og en på eksos, hvis jeg ikke husker feil... og de går ikke akkurat kaldt, 122 grader UT av radiator..norrback skrev:Den har vattenkyling genom vevaxelöverfallen.
Största problemet i dessa är värmen som alstras överallt, i vevlager, vevstakar, kolvtapp, kolv m.m. dom måste få temeraturen att hållas nere trots hög friktion på dom varven.
/Andre'

-Bjørn
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 9:01 pm
- Ort: Wolfsburg, Tyskland
En "sneak peak" på de tre första sidorna av artikeln finns gratis här:
http://www.f1technical.net/features/15538
(sidan innehåller även en kod för att få 10% rabatt om anger koden när man handlar tidningen via Highpowermedia)
http://www.f1technical.net/features/15538
(sidan innehåller även en kod för att få 10% rabatt om anger koden när man handlar tidningen via Highpowermedia)
Jag kommer ihåg att de var uppe i 20000+ rpm i bromsbänken. Men i race/kval använde de inte mer än 19500 rpm.Jakesta skrev:bmw var uppe strax över 20krpm och närmare 21000 på monzas kvalificering sista året har jag för mig.
Enligt insatta "förståsigpåare" var effekten i slutet av 3-litersmotorernas era uppe i 970+ hk , dvs högre effekter än vad man använde i racetrim under turboeran.
Det var bättre för..
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6986
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Racetrim går inte direkt att jämföra med kvaltrim....Scorpio skrev:Jag kommer ihåg att de var uppe i 20000+ rpm i bromsbänken. Men i race/kval använde de inte mer än 19500 rpm.Jakesta skrev:bmw var uppe strax över 20krpm och närmare 21000 på monzas kvalificering sista året har jag för mig.
Enligt insatta "förståsigpåare" var effekten i slutet av 3-litersmotorernas era uppe i 970+ hk , dvs högre effekter än vad man använde i racetrim under turboeran.
Det var bättre för..


Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Precis.super7 skrev:Racetrim går inte direkt att jämföra med kvaltrim....Scorpio skrev: Jag kommer ihåg att de var uppe i 20000+ rpm i bromsbänken. Men i race/kval använde de inte mer än 19500 rpm.
Enligt insatta "förståsigpåare" var effekten i slutet av 3-litersmotorernas era uppe i 970+ hk , dvs högre effekter än vad man använde i racetrim under turboeran.
Det var bättre för..då motorn bara höll nått varv
Som andra extrema och kortlivade racingklasser(ex. Can Am, Grupp B Rally m fl) blir det ofta myter, eller i alla fall överdrifter, kring dessa. Nu har ju definitivt inte jag jobbat i nå´t F1-team och utvecklat motorer, men vad jag läst av de som gjort det så låg motorerna under turboeran kring 800-900 hk i racetrim. På kvalen när de maxades för bara något enstaka varv handlade det däremot om en bra bit över 1000 hk. Enligt samma källor låg det då kring 1100-1200 hk.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Hittade en länk med lite bilder och fakta om en cosworth 1.5L rova. Ganska intressant
http://www.motoiq.com/magazine_articles ... ngine.aspx
http://www.motoiq.com/magazine_articles ... ngine.aspx
F1 1986: Assembling a Ford Cosworth TEC (GBA) V6 Turbo Formula 1 engine
http://www.youtube.com/watch?v=kAn4ppQ_fQo
http://www.youtube.com/watch?v=kAn4ppQ_fQo
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 9:01 pm
- Ort: Wolfsburg, Tyskland
Det förekommer säkert många myter om dessa motorer men att de levererade fyrsiffriga effektsiffror är ingen myt.peppe skrev:Så det är bara myter kring effekterna i "turbo eran"? Dvs. 4-siffrigt?
Honda har bl a låtit publicera SAE papers där de går igenom vilka huvudsakliga förändringar de gjorde på sina motorer under turboeran i och med att reglerna ständigt ändrades från år till år.
I ett sådant "paper" som jag har så anges maxeffekten för Hondas motor till 1987 års säsong (RA167E) till 1010 hk @ 12000 rpm. Det året hade det införts regler om ett max tillåtet laddtryck på 3 bar. Så vad motorn från 1986 års säsong (RA166E) levererade utan denna laddtrycksrestriktion kan man bara spekulera i eftersom det inte finn angivet i artikeln men man kan ju utgå från att det var mer iaf. Detta eftersom Honda i artikeln anger att säsongerna 1985-1988 körde de med i princip samma motor som bara uppdaterades för att möta de regeländringar som gjordes mellan säsongerna.
Om den angivna maxeffekten gäller för race- eller kvaltrim står tyvärr inte direkt angivet i artikeln. Hur som helst så utgår jag från att det är i racetrim då artikeln till mesta dels handlar om vilka åtgärder de gjort för att hålla nere bränsleförbrukningen då även bränslekapaciteten var begränsad under racen (inte under kval) så därför tror jag att det handlar om racetrim.