Har köpt en båt med mercruiser 3.0 LX som skulle gå bättre med lite mer effekt.
Motorn är en fyra på 3 liter, finns i två versioner, L, med 120 hk (?) och LX med 140 hk. Jag tror att motorn är baserad på en cheva-fyra på 2.5l som kallas "iron duke" men är inte säker.
(Är alltså inte den stora 3.7 liters fyran som i princip är en halv Ford 460)
Känner någon till något enkelt beprövat sätt att få ut lite mer? Eller något obeprövat?
Turbo vore naturligtvis det självklara svaret, men känns som ett lite för stort projekt.
Jag är tacksam för kreativa tips och ideer!
Mer effekt ur Mercruiser 3.0 LX ? Eaton M62 eller M90?
Mer effekt ur Mercruiser 3.0 LX ? Eaton M62 eller M90?
Senast redigerad av maghen den tor okt 28, 2010 12:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Trevligare kam.
Större förgasare, alt sprut om du har någon som kan mappa.
Ska du överladda så skulle jag välja kompressor. Mindre värmeuveckling, bra register och så slipper du bygga grenrör som är vattenkylda på båtar.
Större förgasare, alt sprut om du har någon som kan mappa.
Ska du överladda så skulle jag välja kompressor. Mindre värmeuveckling, bra register och så slipper du bygga grenrör som är vattenkylda på båtar.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Båten är inget fartvidunder (Galaxy 21) och ska användas som familjebåt, så någon extrem hissning blir det inte. Är väl egentligen inte ökad toppfart som är prio 1 även om det skulle vara ett plus det med.
Kammar finns, t.ex från Compcams, men det är naturligtvis vanskligt då botten- och mellanregistret absolut inte får försvagas! Jag törs nog inte chansa på något som visar sig bli obrukbart.
Kompressor har jag tänkt på och skulle dessutom vara riktigt roligt! Eaton kanske?
"Tyvärr" eller vad man nu ska säga är det dock väldigt enkelt att köpa en 190 hk Cheva V6...
Intressant att det verkar råda stor förvirring om vilken motor som egentligen ska kallas "iron duke". En del menar att det är Chevas gamla 4 från "Chevy II", och andra att det är Pontiacs lite nyare som bl.a. satt i Fiero. Motorerna är tydligen besläktade men inte alls lika. Båtmotorn är hursomhelst baserad på den gamla Chevamotorn, som i sin tur är en kortare version av en rak sexa.
Kammar finns, t.ex från Compcams, men det är naturligtvis vanskligt då botten- och mellanregistret absolut inte får försvagas! Jag törs nog inte chansa på något som visar sig bli obrukbart.
Kompressor har jag tänkt på och skulle dessutom vara riktigt roligt! Eaton kanske?
"Tyvärr" eller vad man nu ska säga är det dock väldigt enkelt att köpa en 190 hk Cheva V6...
Intressant att det verkar råda stor förvirring om vilken motor som egentligen ska kallas "iron duke". En del menar att det är Chevas gamla 4 från "Chevy II", och andra att det är Pontiacs lite nyare som bl.a. satt i Fiero. Motorerna är tydligen besläktade men inte alls lika. Båtmotorn är hursomhelst baserad på den gamla Chevamotorn, som i sin tur är en kortare version av en rak sexa.
Jag har spånat vidare på kompressormatning, mest för att det är roligt! 
Eaton finns ju att få tag på till rätt pris, en frågan är om det ska vara M62 eller M90 på en sådan här motor?
Nedan finns kompressormappar för M62 resp. M90
http://www.eaton.com/ecm/groups/public/ ... 128484.gif
http://www.eaton.com/ecm/groups/public/ ... 128485.gif
Om jag eftersträvar ca 190 hk bedömer jag att det behövs ca 545 m3/h (20 lb/min) inflöde och ca 0,5 bars övertryck.
En M90 på 7000 rpm hamnar nära effektivitetsmax, med en M62 behöver den varva nästan 10000 och hamnar på lägre "effektivitet".
Jag blir lite förbryllad av diagrammen på http://www.capa.com.au/eaton_mp90_4th.htm. Volymetrisk verkningsgrad ökar med ökat varvtal, men inflödet är i princip linjärt. Det måste innebära sämre adiabatisk verkningsgrad på höga varvtal. Varför ser det inte ut så i Eatons egna diagram??

Eaton finns ju att få tag på till rätt pris, en frågan är om det ska vara M62 eller M90 på en sådan här motor?
Nedan finns kompressormappar för M62 resp. M90
http://www.eaton.com/ecm/groups/public/ ... 128484.gif
http://www.eaton.com/ecm/groups/public/ ... 128485.gif
Om jag eftersträvar ca 190 hk bedömer jag att det behövs ca 545 m3/h (20 lb/min) inflöde och ca 0,5 bars övertryck.
En M90 på 7000 rpm hamnar nära effektivitetsmax, med en M62 behöver den varva nästan 10000 och hamnar på lägre "effektivitet".
Jag blir lite förbryllad av diagrammen på http://www.capa.com.au/eaton_mp90_4th.htm. Volymetrisk verkningsgrad ökar med ökat varvtal, men inflödet är i princip linjärt. Det måste innebära sämre adiabatisk verkningsgrad på höga varvtal. Varför ser det inte ut så i Eatons egna diagram??
Senast redigerad av maghen den tor nov 04, 2010 10:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Ingen som har koll på dimensionering av Eaton??
Vid närmare eftertanke är skillnaden mellan de olika diagrammen kanske helt logisk. Om volymetrisk verkningsgrad ökar med varvtalet måste ju den adiabatiska verkningsgraden vara bättre på låga varv för att få ett inflöde som är linjärt mot varvtalet!
jag tror själv att M62 skulle vara ett bättre val, för att inte få för låga varv på kompressorn vid gaspådrag från tomgång (för att komma upp i planing).
Vid närmare eftertanke är skillnaden mellan de olika diagrammen kanske helt logisk. Om volymetrisk verkningsgrad ökar med varvtalet måste ju den adiabatiska verkningsgraden vara bättre på låga varv för att få ett inflöde som är linjärt mot varvtalet!
jag tror själv att M62 skulle vara ett bättre val, för att inte få för låga varv på kompressorn vid gaspådrag från tomgång (för att komma upp i planing).