B230Ft årsmodell 88 klen eller stark?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Niklas Lampa
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 17, 2010 12:49 pm

B230Ft årsmodell 88 klen eller stark?

Inlägg av Niklas Lampa »

OBS läs hela inlägget innan ni svarar!

Har läst mycket på det här forumet men har inte registrerat mig förrän nu.
Så här kommer då min första fråga:

En volvo B230ft, finns det block av 88 årsmodell som är av den grövre modellen med 63mm ramlager?

Iaf så tror jag att jag ramlat över ett sådant. Har sökt å läst så jag snart är gråhårig å det jag får fram att från 86-88 så är det det klenare blocket och från 89 och framåt det starkare.
Jag låter bilderna tala:

Bild
B230Ft block

Bild
88.01.18= 18 Januari 1988?

Bild
Ramlageröverfall+lager

Bild
monterat i blocket

Bild
vevaxeln

Bild
ramlagertappen

Bild
kolv+stake

Bild
9.5mm stake= klen?

Ja, ska man tro om det här då?

Jag köpte motorn i delar men förre ägaren sa att han hade kört med motorn och anledningen att han hade plockat isär den var för att uppgradera bottendelen.

Så slutsatsen då. Jag har en 88:ans B230FT med 63mm ramlager men med de klenare stakarna? Hur kan det komma sig??
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har sett sånna block också. mins inte vilka stakar det va i den men de va den vevaxeln med grövre ram lager iallafall.

dit med de grövre stakarna eller H profilare av bra sort sen har du en stadig bottendel om resten är ok?
Niklas Lampa
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 17, 2010 12:49 pm

Inlägg av Niklas Lampa »

Okej, tur att man inte är den enda som råkat på ett sånt här block. Skulle det kunna vara nå typ av förserieblock eller nått liknande? För jag hittar inte nån annanstans att det kraftigare blocket skulle ha kommit redan 1988.

Jo, rätt ok verkar nog resten att vara. Finns en liten reva i ena cylindern som man just känner av med nageln samt några små spikningar på nån kolv.
Går det att hona bort en sån reva eller måste blocket borras?

Mitt motorrecept är följande:

-B230FT block
-FT kolvar (måste väl svarvas av lite?)
-H profilare hade jag tänkt.
-orginal 16v topp
-orginal 16v insug + fuelrail
-siemens 630cc spridare
-eget grenrör
-TB 60 turbo med twinentry
-TB 60mm wastegate
-600x300mm intercooler
-Hks ssqv dump (kopia)
-walbro 255l pump
-Megasquirt
-VAG tändspolar
-sachs 765 tryckplatta med 4 pucks sinter.

ska paras ihop med en getrag 260 från en bmw 535 och sen stoppas i en 200sx s13 driftingbil.
Hade tänkt ha runt 400hk, är det någorlunda driftsäkert med den setupen?
Skriv svar