Lh 2.4 till db37 adapter för megasquirt.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Lh 2.4 till db37 adapter för megasquirt.

Inlägg av 940 Guldboxen »

Hej!

Nån som har pysslat med 740/940 turbo som har elschema över Ecu pin-connector som sitter orginal på 740/940? Helst 940 med lh jetronic 2.4

Tanken är att skrota en orginalbox och löda ut tampar från boxens kontakt till en db37 kontakt som sedan pluggas i Ms'et.

Det blir då med andra ord plug n' play :thumbright:

Dock får man dra från Vr givare och tändspole/tändsteg separat.

Någon som kan hjälpa mig på traven? Ingen annan som gjort nåt liknande?

Mvh. Anders
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!

www.garaget.org/drift-is-the-shit
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Här är det en kille i USA som gjort liknande det jag tänkt mig:

Bild
Anders Morén

Tack till:

Xuri
Forumsberoende

Re: Lh 2.4 till db37 adapter för megasquirt.

Inlägg av Xuri »

940 Guldboxen skrev:Hej!

Nån som har pysslat med 740/940 turbo som har elschema över Ecu pin-connector som sitter orginal på 740/940? Helst 940 med lh jetronic 2.4

Tanken är att skrota en orginalbox och löda ut tampar från boxens kontakt till en db37 kontakt som sedan pluggas i Ms'et.

Det blir då med andra ord plug n' play :thumbright:

Dock får man dra från Vr givare och tändspole/tändsteg separat.

Någon som kan hjälpa mig på traven? Ingen annan som gjort nåt liknande?

Mvh. Anders
du kan ju köra orginal vr givare och du kan ju köra orginal tändsteg om du vill, speca mer vad du ska köra med för tändsystem....

om du ska köra ms med 1 tändspole å vr givare så de enda du behöver kompletera är ju vart du ska ha lufttempgivarn samt dra om en kabel till tps:n
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Jag är nybörjare i MS världen ska jag säga!

Men jag gissar på att det är bäst med stum blockfördelare? Edis då? Annars spelar det inte så stor roll för mig. Annat än att jag har ett b230fk block nu. Och 531 topp.

Så jag har inte grejor för blockmonterad fördelare...

Okej låter rätt simpelt! Jepp tänkte köra M46ans svänghjul med 60-2 och Vr givaren. Sen blir det väl tändspole och inte separata tändmoduler.

Okej, sätta i en lufttempgivare och dra en kabel från spjälllägesgivaren (tps) då alltså?

Det bör väl funka rätt hyggligt att köra med orginalprylarna då? Tänkt effekt är runt 400hk och då krävs väl ingen tändförstärkare heller?

Mvh. Anders
Anders Morén

Tack till:

Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

940 Guldboxen skrev:Jag är nybörjare i MS världen ska jag säga!

Men jag gissar på att det är bäst med stum blockfördelare? Edis då? Annars spelar det inte så stor roll för mig. Annat än att jag har ett b230fk block nu. Och 531 topp.

Så jag har inte grejor för blockmonterad fördelare...

Okej låter rätt simpelt! Jepp tänkte köra M46ans svänghjul med 60-2 och Vr givaren. Sen blir det väl tändspole och inte separata tändmoduler.

Okej, sätta i en lufttempgivare och dra en kabel från spjälllägesgivaren (tps) då alltså?

Det bör väl funka rätt hyggligt att köra med orginalprylarna då? Tänkt effekt är runt 400hk och då krävs väl ingen tändförstärkare heller?

Mvh. Anders
har du b230fk å 531 topp med uttag för bakmonterad fördelare i toppen så hade jag kört på de.

du kanske inte ens behöver dra nån kabel till IAT (lufttempen) för de finns lite kontaktstycken över i motorummet, man får kika på kopplingschema och vad som finns i din bil för å veta mer.

Ja om jag inte missminner mig så får orginal TPS 12volt och ms vill bara ha 5volt, går nog å lösa smidigt med motstånd eller dyl så slipper man å dra kabel.

Angående tändförstärkare så har jag upplevt olika..med en gammal msbox jag hade så funkade de 1.5 bars ladd å bensin (säg 300hk) utan misständningar. Men med ny ms box så orkade samma bil och samma setup inte mer än 0.5 bar ungefär förrens misständningarna kom så nu kör jag med MSD 6a tändförstärkare och blaster 2 spole vilket jag skulle rekommendera dig så du är safe å slipper bekymmer senare.

de är ju även skönt å slippa edis osv om man ska besikta bilen.. skönt om man bara kan byta ms boxen mot lh boxen via ett kontaktstycke och sen köra å besikta.
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Jo blir nog att köra med vanlig fördelare!

Okej där ser man, visste inte alls det där med tps'en.

Aha, jo då är det nog lika bra att köpa tändspole och tändförstärkning på en gång.

Jo precis, det är lite av det som är tanken med att göra ett kontaktstycke som går lätt att plugga ur vid besiktningen :)

Tänkte om nån hade koll på "pinnarna" på orginalkontakten och som kanske hade gjort nåt liknande förr.
Anders Morén

Tack till:

Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

940 Guldboxen skrev:Jo blir nog att köra med vanlig fördelare!

Okej där ser man, visste inte alls det där med tps'en.

Aha, jo då är det nog lika bra att köpa tändspole och tändförstärkning på en gång.

Jo precis, det är lite av det som är tanken med att göra ett kontaktstycke som går lätt att plugga ur vid besiktningen :)

Tänkte om nån hade koll på "pinnarna" på orginalkontakten och som kanske hade gjort nåt liknande förr.
Jag tror jag har nått kopplingschema liggandes här hemma...
De är lätt å göra i alla fall för de är inte många kablar man behöver röra..allt e ju redan avsäkrat å spänningsmatat via soppapumpsrelät.
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Jo precis, allt finns ju där egentligen. Men verkar ju vara få som tänker så och drar nytt istället.

Okej, du tror inte att du har lite du kan dela med dig av? :thumbright:

Vore verkligen kanon.

Har haft frågan ute länge på megasquirtforumet men inte fått något bra svar direkt..
Anders Morén

Tack till:

Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

940 Guldboxen skrev:Jo precis, allt finns ju där egentligen. Men verkar ju vara få som tänker så och drar nytt istället.

Okej, du tror inte att du har lite du kan dela med dig av? :thumbright:

Vore verkligen kanon.

Har haft frågan ute länge på megasquirtforumet men inte fått något bra svar direkt..

jag har fri tillgång till volvo böckerna på mitt gamla jobb så jag kan försöka kolla på ett schema så fort jag får tid,
dock vill jag veta årsmodel, boxnr och om du har ac .

Mvh
940 Guldboxen
För mycket laddtryck

Skulle vara jätteschysst! :D

Jag har en -96a med Ecc. Boxens nummer är: 0280 000 962 / 9 135 591

Mvh.
Anders Morén

Tack till:

Användarvisningsbild
icklas
Forumsberoende

Inlägg av icklas »

Man kan väll ta vilken box som helst till lh2,4 oavsett nummer på boxen?, kontaktstycket är ju den samma?
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Är det någon som har kopplingsschema så lägg gärna upp!
Är ett ms1 v2,2 att föredra på inkoppling mot original motorhärva? Och hur fungerar det isf?
Rickard Persson
070-4353595

Bmw 535 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43568
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Kanske inte svar på din fråga men jag brukar göra följande då jag kopplar in ms och kör med orginalhärvan.
Jag brukar koppla lös motorhävan i skarven vid torpedväggen sen klippa bort kontaktstycket till lh boxen sen sätter jag bara ms kontakten där.
Till ms:et testar man sen bara varje spridarkontakt givarkabel osv så räknar man snabbt ut vilka kablar man behöver.
Eftersom man inte behöver nån LMM då man kör ms så brukar jag stifta ur (alltså inte klippa kablarna) ur den kontakten och koppla in en lufttempgivare med typ "Spridarkontakt" där.
Om du vill göra det lätt för dig så gå på en skrot å plocka en sån extra kabel bara då slipper du hålla på och rappla med orginal kontaktstycke när du liks måste separera tändgivaren och liknande.
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av lechen_volvo »

Jag har gjort precis de du tänker göra på en volvo 945 -95.

Har alla kopplingsscheman, säkert 50 sidor.. Har även skrivat en "egen" manual hur man går till väga och kopplar in ms på orginalhärva :)

De enda jag gjorde va att dra separata kablar till lufttempgivare och spridare.

Annars så kopplade jag in mig vi orgnialkontakterna, funkar utmärkt..

Mvh Andreas
Wikstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikstrom »

du kan inte köra med original TPS vet inte om nån skrivit det men du bör använda en från t.ex volvo 850 eller bmw, då den ska vara linjär, och inte on/off som sitter original på rödisarna
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Skriv svar