Audi motor med Bmw låda

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Audi motor med Bmw låda

Inlägg av Kronberg »

Hur löser man det?
Audis femma med en bmw låda som passar i E34.
Man kan ju svetsa om sprängkåpan i värsta fall, men passar ngn lamell osv, eller får man ta audi lamell och byta till bmw centrum?
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Jag kör audi diesel 5:a och getrag 265. Sprängkåpa och svänghjul från D24 och vanlig adapter för rödblockskåpa mot 262/265 låda, stämmer kannon med axelutstick osv. Lamell från 325 E30, 228 mm fjädrad och sedan en sachs 763 tryckplatta. Audi/Vw nålager (finns olika) i veven passar mot getragen axel. Original urtrampningslager till getragen och lätt modifierad kopplingsgaffel från hydraulisk M47:a(breddat gap).

BMW lameller finns de både fjädrade och ofjädrade att tillgå i diverse olika diametrar. svänghjul tar du lättast original. tryckplatta efter smak.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Vad heter lådan som sitter på 535 -91 ? är det getrag 265?
Har audis femmor samma infästning mot lådor som volvos rödblockare :shock:
Jag är trög men fattar inte? http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
Antar att du menar denna adapterplattan, men sätter jag d24 sprängkåpa på lådan så är det ju inte getrag infästning längre?

Förklara som för ett barn =)
Senast redigerad av Kronberg den fre okt 22, 2010 10:11 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Skulle gissa på en 260, dvs fasta sprängkåpan.

Inte samma indelning på volvo och audi! Så de inte bli något missförstånd där. Men D24 kåpan är en xover mellan märkena.

D24 dvs dieseln från 2/7/900 serien är ju en Vw motor. Den satt oftast ihop med en M46:a volvolåda. Så sprängkåpan från en D24 passar ihop med en volvolåda. Finns även en M90 som passar på, satt i exportmodellen av 940 dieseln.

Alla "äldre" Audi och Vw 5,6,8 cylindriga motorer ska ha samma buldelnin mot lådan.

Men D24 sprängkåpa+adapter+265 låda är nog de enklaste/billigaste/hållbaraste altenativet om du inte kan svetsa om svepet på lådan själv.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg

Inlägg av Kronberg »

Ok så sitter inte den lådan i en 535 då.
Ser att adapter kostar ju en slant.Ska man då köpa låda mm så kanske det blir billigare att svetsa om min låda så den passar audins motor (3B)
Skriv svar