Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Krishell skrev:goltens.com driver med induktionshärdning. och så hemligt er nog inte den prosessen :hihi:
tror du kan fråga dom så forklarar dom alt :thumbright:
Nej, menade inte att processen va hemlig. Men när jag lämnar veven på slipning så ombesörjer han härdningen oxå, men han ville inte berätta vart han lämnar den :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
duffy
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: ons apr 16, 2008 5:04 pm
Ort: jönköping

Inlägg av duffy »

tony!!
hur går de här längesedan en uppdatering
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

Inlägg av mårten nordström »

ja nu får det ta och hända någe men går ju och kliar sej i huvett heladagarna tills man ser ut som alla andra på detta forum (munk) :P
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Jag har tagit lite semester från bilen, åker massor hoj och bandagar med bladen nu. Så de går åt både och pengar att hålla den rullande :) Men jag har inte slutat tänka helt på wankeln :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Någon som kan, eller vet någon som kan räkna på hur en splines-axel ska se ut för bästa hållfasthet? Jag tror inte det är splinesen som kommer paja egentligen, utan axeln. Därför vill jag behålla den så grov som möjligt, men ändå inte snåla på splines.

Min crashade axel efter mc-olyckan börjar bli okej, och det är dags att börja tänka på vinter-projektet igen!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

ah, jag visste att det var någon tråd jag saknade! kul att det kommer igång igen :D
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

subw000fer skrev:ah, jag visste att det var någon tråd jag saknade! kul att det kommer igång igen :D
Kul att någon saknat den :)
Snart så! Huvudet rör sig iaf :D
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Tegheim skrev:...hur en splines-axel ska se ut för bästa hållfasthet....
...min crashade axel efter mc-olyckan börjar bli okej...
Är man lite trött såhär på morgonen så kan det bli lite fel när man läser...
Splines... axel... olycka....
Jaa, lycka till! Undrar bara vad doktorn säger om detta? 8)

Kul att du kommer igång med bygget igen iaf!
Nu ska jag somna om... :doh:
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av Amders »

Nu får det vara slut på mopedåkandet :lol:
Vängtat länge nog efter uppdatering tycker jag.
Anders J
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Man har ju undrat vad som skulle hända med detta!
Blir intressant att se slutresultatet såsmåningom....
Användarvisningsbild
gnarqen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: tor jul 10, 2008 2:40 pm
Ort: Strömsund

Inlägg av gnarqen »

Riktigt roligt bygge att följa! Man kan ju inte bli mer än ninja-imponerad av dina skills :thumbright:
Guns don´t kill people. Chuck Norris kills people.
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

Inlägg av mårten nordström »

yay vad bra har ju blivit minst 100 år äldre efter allt kliande på skallen :D
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

när det gäller splines tycker jag man mycket väl kan ta lite lärdom både från snöskoter utvecklingen i kedje drivningen som sitter på splinesade axlar
eller varför inte från jordbruks sidan av världen där det används humoungous med splines!
Så en frän grej man kan göra är att prata med nån som håller på eller bygger mycket dragracing snöskoter och liknande då dessa äldre gossar ofta svarvar egna drivaxlar som sitter i tunneln
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

I'm back! Har idag suttit och ritat lite på hur man ska avsluta axeln emot växellådan. Nållager, gängor, splines osv...

Är fortf helt borta gällande splines, men har fått svar från företag att dom gärna hjälper mig att tillverka dem. Dock hade jag gärna velat veta teorin bakom själv innan jag lämnar bort det.

Har tyvärr inga bild-bevis på att jag jobbar, men ni får helt enkelt tro mig :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Äntligen! We salute you :thumbright:

Som jag har väntat på att du ska dra igång igen! :)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Skriv svar