Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hej, tja i helgen hände det väl en del. Men jag har för mig att jag inte hann peta på bilen på hela veckan.

Blir nog ung. lika den här veckan också, samt mindre tid i helgen..

Mattias, det är en bit att åka med formar bara :wink:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är ju bara en bit till Stockholm och sen en liten bit till så är man hos dig, det är lugnt. :)

Bra där med skrapskyddsplåten fram, din tråd ger en många idéer .. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

ser ut som du är på rätt väg nu jonas, mer "metall" och mindre plastjobb :thumbright:

vill ju inte behöva stå bredvid dej halvfärdig med min halvfärdiga micra i monter på gatebil i sommar, (räknar med å få åka med ett par varv iom min egen inte lär hinna bli klar :doh: )
mbma
För mycket laddtryck
Inlägg: 317
Blev medlem: tor aug 27, 2009 12:48 pm
Ort: karlshamn

Inlägg av mbma »

mattias skrev:Bra där med skrapskyddsplåten fram, din tråd ger en många idéer .. :thumbright:
+1 där hehe

det är ju ganska bra då man leder luften genom hela motor rummet när de paserat kylarna så blir lite svalare. istället för bara rakt ner så har fuktion där också inte bara hasplåt. :thumbright:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

bra jobbat jonas blir finfint! :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tackar grabbar
mbma, det kan nog vara bra som du säger att leda luften förbi motorn, men jag är lite orolig att det blir för "tätt".
Jag har lite funderingar på att ta upp lite hål för att luften ska ta sig ut, men man kanske ska vänta och se?
knotan skrev: vill ju inte behöva stå bredvid dej halvfärdig med min halvfärdiga micra i monter på gatebil i sommar, (räknar med å få åka med ett par varv iom min egen inte lär hinna bli klar :doh: )


Nej fy fanken, inte en till sommar i depån :thumbdown:

Nej nu gäller det att få ihop skiten, och att det funkar..
Jag tvivlar dock på att det blir så intressant att åka med, blir nog en del utsorterande.. och så ska man kanske lära sig köra också :roll:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Du får väl skicka in Hammarberg i bilen en sväng sen så du får se va den går för :D Kan du väl få lite kör tips också.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

RoGGaH skrev:Du får väl skicka in Hammarberg i bilen en sväng sen så du får se va den går för :D Kan du väl få lite kör tips också.
Kanske kan bli så sedan, men först måste den ihop..
Det här blir en riktig hundmånad, men i helgen ska jag nog få lite tid hoppas jag :thumbright:
Och som man säger, kneg ger deg, och det är ju inte fel. Men någon gång får det ju räcka :doh:
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Jag är impad att du hinner så mycket som du gör :thumbright: . Du är väl för snäll, eller för duktig :D . Lika illa oavsett vilket. lackad durkplåt med avslipade "räfflor" kan vara rätt snyggt, då har man gått från EPA-traktor till Scaniafreak som vägrar smutsa ner sitt arbetsredskap. Inte fel alls, på en driftingkärra vill säga :thumbright:
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ja, den durkplåt som lackas blir helt klart som du skrev Mattias.

Ska väl uppdatera lite, tar lite gamla bilder så det ser ut som det har hänt något :hihi:

Bild

Inpassning stötfångare.

Bild

Gjort lite rörhylsor att svetsa fast i bilen.

Bild

Gjorde helt enkelt så att jag borrade hål så jag kunde trä in rören och punkta fast i rätt läge.
Lite besvärligt att passa in själv annars :wink:

Bild

Och slutligen monterat.

Det har blivit ett fäste till tändspolarna:

Bild

Sedan hittade jag ett fint rör som passade perfekt till dumpen.
Skulle bara sätta upp det i svarven och sticka av:

Bild

Det gick sådär :doh:

Det var bara att bita i det sura äpplet och svarva en anslutning ur solid stång:

Bild

Där ser man även lite anslutningar till torrsumpen från tråget på gång.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

smygläser som vanligt:)

Börjar bli mycket damm på motorn nu du :P


Ser för övrigt jävligt bra ut :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ja, men nu är den ur på lite avdammning:

Bild

Förhoppningsvis behöver jag inte lyfta i den igen förrens motorn är ihopbyggd och bilen lackad, men man vet ju hur det brukar bli med det..

Nu är iaf. motorrummet ihopsvetsat och operation "slipa lite" har inletts :roll:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

bilen blir bara brutalare och brutalare :)
lite färg på det här...
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

hur har du tänkt lacka åbäket???
tänker under plåtar till golv å sånna grejjor??

lackar du chassiet först å sen kastar in plåt , tänker på golvplåt å torpedplåt osv, eller det kanske mestadels bli alu å nitat/skruvat???
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

HUR det ska lackas är en bra fråga..
Tanken är iaf. att lyckas spruta alltihop, under innuti och utanpå.
Sådant som är löstagbart lackas för sig.

Men jag vet inte vad jag ska ha för färg, eller om det blir samma färg överallt :doh:

Har pillat lite på motorn:

Bild

Nu är nog tråget färdigsvetsat, jag ändrade lite på röret till vevhusvent efter att jag provat ut placeringarna i bilen. Hoppas det inte ställer till något..

Sedan tänkte jag borra och gänga dit skruvar med försänkt skalle i gördeln runt packningsytan för att hålla den på plats.

Men jag tror jag skiter i det efter att jag testat att märka ut vart tråget slutar:

Bild

Det är ju alltså ritat runt tråget, packningsytan hamnar alltså ett par mm längre in..
Det blir nog inga ändringar nu, ska se om det öht. går att använda den här gördeln först :doh:

Började lite med blocket så länge:

Bild

Jäkla terapiarbete att få rent.
Det är väl kanske lite tidigt att lacka nu egentligen, men då kan man ju börja få ihop maskinen sedan.
Men risken är ju förstås att man skadar lacken när man håller på med fästen och grejer.
Skriv svar