Blev av med körkort, frågan är hur länge?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Blev av med körkort, frågan är hur länge?

Inlägg av 7aan »

Jaha såhär blev det som inte fick hända, Påväg ut till en kund för att lämna en snöplog som jag hjärtligt lovat att leverera kl 1730. Jag har för avsikt att verkligen vara där den tiden för jag tycker det är lite oartigt och komma sent.

Dock hamnade jag lite efter i tidsschemat så ja vart lagom stressad, Vägen ut till kunden är en gammal riksväg så den är bred och fin och jag tog för givet att det var 90km/h som gällde där, men tydligen så växlar det mellan 70-90km/h raksträckan i säg är typ så man kan landa en jumbo-jumbo utan bromsar typ så jag råka väll mosa till lite extra på gasen vilket fick upp firma-spjutet i den hiskeliga 118km/h, är helt skälv på vägen inte en bil så långt ögat når.

Helt plötsligt så ser jag en svartklädd individ som står och kramar ett träd ute på en åker som håller i nått skumt som ser ut som en hårtork med en lite röd ir-lampa som blinkar till en snabbis, jag utbrister NEEEEEEEEEEEJ DET ÄR INTE SAAAAAAANT!!!

400meter efter denna hårtorks incident står en lagom tjock och go gubbe som är lagens man, står med en extremt sexig donut poosér ställning och håller upp handen och visar stopp täcken och vinkar in en lagom frustrerad stackars åkare som inte vill nått annat en att leverera min plog..

När jag väl stannat så kommer det en annan glad polis fram och hånflinar lite smått och frågar enbart efter körkort, mitt lung blir genast mer bekvämt. Polisen i fråga återkommer efter en kort stund med mitt körkort och säger följande: "Jaha de gick lite fort där" jag svarar, jo tack du vet hur de kan bli *host* *host*. Polisen frågar då om jag erkänner att jag överstigit hastighetsbegränsningen och jag svarar, njaa eller vad händer om jag inte skriver på?

polisen svarar då att jag inte får ta mig från platsen och att bilen måste stå kvar. SKIT tänker jag, för jag måste ju få plogen levererad och firma bilen kan ju inte stå på en raka mitt ute i skogen de blir inge vidare..

så ja säger åt han att jag kommer att skriva på, han flinar lite och ser på mitt körkort igen och säger, jaha du har mckort också och skiner upp, jag svarar: Jo de är klart. polisen: Men om du hade kört hoj hade du inte stannat va? för de hade inte jag gjort säger polisen och flinar :P

Tveksam på mitt svar så skrattar jag smått och ler bara för jag vill ju inte förvärra situationen. Fram kommer massa papper och de frågas en massa ang mitt körkort då jag haft hojkort från 2004 och sen bil kortet från 2008.

Allt är på skrivet och klart och bötern hamnade för 4000 svenska riksdaler som man kunde lagt på nått betydligt roligare..

jag åter går då till frågan som ställs till polisen, hur länge blir jag av med körkortet då?

polisen svarar: JAdu de va en bra fråga jag har ingen aning, men kanske 1-3 månader. Jag ställer mig lite kornfundersamt till frågan och tycker att det är märkligt att dom inte vet hur länge man blir av med de, jag har aldrig råkat ut för nån böter eller nått innan. Men han har inget rakt svar.

Jag hoppas på att kunna överklaga så ja får ner strafftiden till så kort tid som möjligt, men frågan är ju om man ska betala in böterna på en gång eller om de går och överklaga de med.

Summa av summarum:

* Tanken är att denna text ska va ett lite kvälls skratt även om det för min del är SKIT tråkigt och inte ha nått körkort :P

* Frågorna är ju Hur länge kan man tänkas bli av med kortet om man kört 118km/h på 70väg?

* Kan man överklaga, har hört att dom blivit hårdare på det, men jag är mekaniker och behöver korten i mitt jobb?

* Ska man betala bötern på en gång eller ska man se om den går och sänka då man överklagar?

Over and Out / Micke
Micke Grönlund
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

jag körde 104 typ på 70 väg, det blev 3 månad
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

knotan skrev:jag körde 104 typ på 70 väg, det blev 3 månad
FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN verkligen inte vad jag behöver....
tycker 3 månader är lite väl hårt :S
Micke Grönlund
izefuzzy
Lite mer laddtryck

Inlägg av izefuzzy »

fixa papper från chefen att du måste ha ditt körkort för att klara av jobbet osv. då kan dom skriva ner tiden. sen finns det förmildrande omständigheter. som här, ingen trafik, stor bred väg, lång raksträcka. Har du tur så får du då ner tiden
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

48 för fort på 70 väg så lär du nog se fram emot 3 månader utan körkort.

Förr gick det iallafall att få sänkt tid mot att man betalade högre bötesbelopp ifall man kunde styrka att man var tvungen att ha körkortet i jobbet.

Att överklaga för att försöka få lägre böter är nog slöseri med tid, speciellt om du godkänt överträdelsen på plats.

Lät lite märkligt att du inte skulle få åka därifrån ifall du inte skrev på, är det nått nytt eller?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
karlsson_6
För mycket laddtryck

Inlägg av karlsson_6 »

Det är inte polisen som avgör hur länge du blir av med de, det gör Länsstyrelsen och det är där du överklagar, iallafall när jag blev av med kortet förra året 129km/h på 90 väg var av med det i 2 månader
jag fick köra i 72 timmar efter händelsen

Skrev att min sambo var höggravid men om det gjorde någon nytta vet jag inte
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

jag blev nyligen av med mitt med. 113 på 70

har provat med allt har även hittat fel i deras dokumentation med mera men kommer ingen vart med det..
skickade in intyg från jobbet till körkortsportalen ( transportstyrelsen) och dom prutade ner det från 3 till 2månader bara.
OBS jag hade prövotid i ca 1 månad till det sög så får ta om skiten
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Fick 3 månader för 134km/h på motorvägen som dom sänkt till 90km/h

Polismannen sa max 2 månader när han skrev boten.. Vilket blev 3 av transportstyrelesen..

Roliga är att jag skickade iväg mitt papper om nersatt tid Måndagen kl 17.. posten går iväg kl 1800.. På onsdagen kl 12 fick jag brevet hem där det stog tid.. Hur lyckas dom pricka tajma in och läsa.. begrunda och skicka ut så fort?

Läste dom det ens?
Ryker det inte svart är det inte intressant!
stefan j fd cab
Forumsberoende

Inlägg av stefan j fd cab »

Säg som det är - krångla inte till det
Du var stressad och trodde det var 90 väg - tidspressen och stressen gjorde att du både missade att hålla farten och 70 skyltarna
Få ner bötesbeloppet är nog svårt men tiden går nog att förhandla om
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 7aan »

stefan jonsson fd cab skrev:Säg som det är - krångla inte till det
Du var stressad och trodde det var 90 väg - tidspressen och stressen gjorde att du både missade att hålla farten och 70 skyltarna
Få ner bötesbeloppet är nog svårt men tiden går nog att förhandla om
Bötern är redan betald, men de vore ju bra om man kunde få ner det till 2månader iaf.. För jag tror att dom kommer skriva de till 3månader efter de man läst runt lite på nätet..

Blir till att laga punktering på cykeln ikväll och börja åka tåg och cykel då.. suuck..
Micke Grönlund
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

de brukar alltid gå få ner tiden om chefen skriver ett intyg att du måste ha lappen i jobbet ,å nu inte kan jobba under tiden å att du e en viktig person på företaget å blir de för länge kanske chefen måste anställa nån ny å då är de inte säkert du får komma tillbaka.å de skulle va katastrof för dej. typ en sån snyft historia skrev min chef å fick ner 3 mån till 1. å en månad går faktiskt ganska fort. men lycka till. å de där att du skulle få lämna bilen är skitsnack du får köra 48 timmar efter indraget kort,tror ja de är.
tel 0707149931
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

48 timmar efter får man köra ja.
jag fick bara ner min till 2 månader.. min snyfthistoria var nog inte tillräckligt bra. haha
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
nasx
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av nasx »

Det där med att få köra därifrån osv är upp till polismannen på platsen att avgöra.
Nicklas Fröberg
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

de har ja aldrig hört,om du inte e full då.men de kanske e så.
tel 0707149931
Misse
För mycket laddtryck

Inlägg av Misse »

nasx skrev:Det där med att få köra därifrån osv är upp till polismannen på platsen att avgöra.
Så är det. De kan bevilja upp till 3 dygn. Eller inget om man beter sig som ett svin (om dom anser det..)

Jag har varit av med det 5 ggr.
Tiden har varierat mellan en och tre månader. Jag Gillar fart och lek :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Näst sista gången tyckte snuten synd om mig och gav mig 3 dygns körning. :P Var då av med det en månad.
Sen blev jag stoppad igen några veckor efter att jag hade fått tillbaka det, då blev det 2 månaders indragning. De tyckte att jag hade ett upprepande mönster angående att inte respektera fartgränser :roll:
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Skriv svar