B230fk går inte som den ska

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Bödvar skrev:Bytte lambdan, och nu är det inte samma fenomen längre.

MEN, ger jag fullt från botten nu dör helt ist, någon misständing, Släpper jag gasen hoppar den till liv igen. Men över 3000rpm går den klockrent fortfarande.

Inte insugsslangen som suger ihop sig.
Vafan, har du kollat felkoder?
Dänniz 073-8447664
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

Dennis Öhman skrev:
Bödvar skrev:Bytte lambdan, och nu är det inte samma fenomen längre.

MEN, ger jag fullt från botten nu dör helt ist, någon misständing, Släpper jag gasen hoppar den till liv igen. Men över 3000rpm går den klockrent fortfarande.

Inte insugsslangen som suger ihop sig.
Vafan, har du kollat felkoder?
Hade felkod på lambda "Lambdareglering, mager eller fet vid dellast"

och efter nollställning och byte av lambda är felkoden "Lambdareglering, mager eller fet vid tomgång".

Läste någonstans att detta kunde även kunde bero på att Lmm sagt upp sig?


"Exempelvis kan en defekt luftmassmätare ge dålig eller ingen signal vilket leder till felaktig bränsle/luft blandning. Detta genererar i sin tur till en felkod från lambdasonden."

Prova byta Luftmassemätare igen alltså?
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Inlägg av Lantzen »

Det kan betyda allt från luft till avgasläckage en felkod som är lambda relaterad är 9 av 10 inte sonden i sig!!!
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

Misstänkte det.

Nyfiken bara, det går en slang från inslugsslngen mellan turbo och lmm, som går ner förbi insuget?

Vad är den bra för?

//Mattias
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Inlägg av mbfidde »

vevhusventilation bara.
Fredrik Salomonsson
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Inlägg av zurfer »

kollat så att du inte har läckage mellan DP o turbon?
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

zurfer skrev:kollat så att du inte har läckage mellan DP o turbon?
Inget läckage :)
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

Nu går bilen allmänt skit.

Håller sig knappt vid liv på tomgång, om jag gasar så dör den i princip. Går att sakta gasa upp mot 3-4000 varv, därefter går den hyffsat bra.

Vad bör man felsöka i första hand? Står jävligt still i mitt huvud för tillfället, Byta lamdbasond, provat en annan Lmm senast idag.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Prova vrida fördelaren lite. Rotorn kanske missar i fördelarn.
En tändmiss ger ju konstiga lambdavärden.
Steveo
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån okt 18, 2010 8:44 pm
Ort: Falkenberg

Inlägg av Steveo »

Gör som så att du sänker ner laddtrycket till ca 0.6 och se om den fortfarande beter sig som den gör nu. ÄR du helt säker på att den är chipad så inte shommen du köpte bilen av bara ljugit för dig. Att en 940 spikar vid 0.9bar tryck utan chip är inte ovanligt annars.

Testa även att dra ut luftmassemätaren helt nu när den börjat gå riktigt illa och se om den går bättre då. Bilen går då inte i sitt såkallade säkerhetsläge.

Går bilen på alla cylindrar?
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av Roslund »

Jag hade typ samma fel på min, visade sig att styrpinnen till kamdrevet hade gått av och drevet hade vridit sig typ 1/4 varv :shock:
Svarvade en "riktig" pinne och smälde ihop skiten och nu funkar bilen som en klocka :thumbright:
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

Nu har jag undersökt boxen, sitter ett chip som det står "940 T" på, och jag fick även med original chippet löst.

Pinnen i kamdrevet är hel, även om den ser ganska klen ut :roll:

Återstår att kolla fördelaren och prova att dra ur LMM helt, ska undersökas så fort jag kan.

Mer teorier är välkomna :thumbright:
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Inlägg av mbfidde »

kollat så att inte "styrtappen" på vevaxeldrevet gått av.?
Fredrik Salomonsson
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

mbfidde skrev:kollat så att inte "styrtappen" på vevaxeldrevet gått av.?
Den är hel den också.

Jag läste någonstans att tändspolen brukar kunna ge upp pga värmen?
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av Roslund »

testa byt regulator, kanske dåligt soppatryck?
Hur ser stiften ut?
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Skriv svar