B20 Flow & Dyno Shootout (Resultat sid 15)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

fugazi skrev:[quote=

Eftersom min Finska är rätt mkt sämre (läs: OBEFINTLIG!) än din Svenska så får du själv avgöra om det blev en bra översättning.
Kört igenom http://www.nicetranslator.com/:
översatt av nicetranslator skrev:Olen nähnyt sen inertiabänk ja maxtändning aina yli 35 astetta B20, muuten se on helpompaa vain niin outoja asioita, mutta valaistuksen tarpeet voivat olla melko erilainen dyno. En tiedä, kuinka paljon työtä minun alkuun oli penkillä, mutta ei voinut olla pirun vaikea asettaa, 35 astetta. max. sytytys oli yksi asia, miksi olen valinnut B18 piikin, ajatteli 35 ei riitä, vaan förbränn.rum juurikaan varmuuskopiointi sitä.
Den är iaf lättanvänd...
Men det kanske bara blir skit i slutänden ändå? :doh:

Joo, översättning är mycket hemskt :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

huvud saken man förstår varandra. vissa som är född och levt i sveirge hela sitt liv stavar rätt dåligt också :roll:
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Var ligger Sveirge?

Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Var ligger Sveirge?

Erland.
du skulle bli en bra svenska lärare! (fröken erland) :hihi:

haka på josun till umeå i helgen och ta med zyndapen :thumbright:
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev:Var ligger Sveirge?

Erland.
:hihi: :hihi: :hihi: :hihi:
power
Linkansg1
För mycket laddtryck

Inlägg av Linkansg1 »

Man hade ju gärna varit med i helgen...kom ihåg när vi körde våran drag B20 hos Bror Jaktlund för länge sen.Vi höll på en helg,hittade inte en(1) hp från när vi kom dit :shock: Men det va jäkligt skoj!
Lacke
För mycket laddtryck

Inlägg av Lacke »

hej viken rolig bromshelg ni har haft, jag ska bara berätta om en kompis
ang, snacket angående förgasare som hade en 2310cc b20 med
46-38 ttopp timorör ock en 840 kam med 100 i nock, jag skulle tippa
att toppen flödade för en 180-185 hp, han hade weber 50dco
med 46 i hals han frågade mej om att mont, 42 mm i hals i ställer
för bättre botten ock br,ekonomi men det vart både sämre mellan
registe ock toppeffekt ock sämre vrid.

Häls Lacke
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Lindqvist Racing »

På uppdrag av Jarmo lägger jag ut hans papper, samt lite bilder.
Kolla in Jarmo special i avgaskanalen!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jarmo Y
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Lindqvist Racing skrev:På uppdrag av Jarmo lägger jag ut hans papper, samt lite bilder.
Vad bra bilder du har tagit :D tack så mycket.
Det blir ca. 27 år nu från mitt första topp portning (fiat 850 903cc)som blev sämre än original och jag har bara några bilder av toppar, tagit på mobiltelefon, aldrig på en riktig kamera..
thosan
Lite mer laddtryck

Inlägg av thosan »

Det skulle vara intressant att prova F16 e-rör. Jag använde de mycket förr och var nöjd.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Vi började med F16 rör vid inkörning/grundbestyckning. Men fick lite bättre resultat när vi bytte till F9.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Idag har Göran och jag testat med större förgasare, både i flödesbänk och i bromsbänk. Det har ju diskuterats om det var förgasarna som agerade strypning, eller att det kanske var kammen som begränsade högre effektuttag.

Jag vill först poängtera att dessa tester som vi gjorde idag, har ingenting med själva tävlingen att göra. Idag gällde andra förutsättningar, med annan setup på motorn.

För att verkligen testa med friare andning på insugssidan, så valde vi två Weber 50 med 46 mm halsring. Min topp satt kvar på motorn, så blev det Görans topp som sattes upp i flödesbänken. Vi körde först ett flödesprov med de 45:or som användes tidigare. Flödesminskningen blev 13,8% vid 12 mm lyft, jämfört med flödesprovet med bara tratt monterad.
Sen monterades 50:orna på toppen. Flödesminskningen blev nu bara 7,6% vid 12 mm. Detta borde ju visa sig i bromsbänken också.
Intressant var också att flödet nu inte backade efter 13 mm, det blev en mycket jämnare flödeskurva med förgasare på.

Vi började bromsningen med ett referensprov med 45:orna monterade. Ungefär samma resultat som sist, exakt lika är svårt att få med en veckas mellanrum.
50:orna monterades på toppen, och vi drog igång. Det märktes direkt att sången blev annorlunda. Vi passerade 200 hk direkt, men den gick magert. Nu blev den också lite segare med så stora förgasare att få igång från 4000 rpm, så vi mätte nu från 4500. Efter lite justerande var vi över 210 hk. Och vilken sång i maskinen!! Ett helt underbart ryt i den nu när den kunde andas riktigt. Vi mätte nu till 7400 rpm då toppeffekten låg lite högre upp nu. Vi testade ett par grader tändning till, och det gav ett par tre hästar till. Bästa toppeffekt blev 214 hk. Genomsnittseffekten blev såklart mycket högre idag när mätningen var mellan 4500 och 7400 rpm.

Vi bestämde oss för att testa Görans topp ihop med Weber 50 också. Och den svarade också bra på förgasarbytet. Inte riktigt lika hög effekt, 211 hk, men det berodde nog på att han har lite mindre kanal än jag. Och jag är övertygad om att Erlands topp också hade legat i den här regionen. Han hade ju också väldigt högt flöde, som hade kommit till sin rätt idag.

Men kom ihåg, det här ska inte jämföras med tävlingsresultaten, helt andra förutsättningar gällde idag.

En sak är säker, det var inte kamaxeln som var begränsningen. Den är ju sjukt bra, jag trodde inte att den skulle räcka så långt.
Sen ska man ju tänka på att motorn med dessa Weber 50 kanske inte är så värst körbar på lägre varv, 48:or och lite mindre halsringar är nog lämpligare. Men vi har lärt oss mycket även idag. Här kommer lite bilder från dagen:

Bild
Flödesmätning med Weber 50 monterad.

Bild
Så här ska det se ut om det inte ska hindra flödet för mycket.

Bild
Flödesresultat med tratt, med Weber 45 (38 halsring) och med Weber 50 (46 halsring).

Bild
De tre flödesdiagramen samlade.

Bild
Referensprov.

Bild
Med min topp monterad, och Weber 50.

Bild
Med Görans topp monterad, och Weber 50.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Sån stor skillnad med bara förgasare hade jag inte väntat mig. Det hade verkligen varit kul att se vad rullvippor på insug hade gjort för kamlyftet är en strypning det också. Intressantast är att det är effektskillnad redan vid 4500 varv. Jag tror det hade blivit bra körbarhet i en sån här motor trots allt. Jag hade 50:or på min 164:a med H3 kam och det funkade riktigt bra. Jag sålde den med 45:or och det märktes att den tappade rejält efter bytet. Då ska man alltså jaga fatt i ett par Weber 50:or nu. Någon som har några till salu?

Erland.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

kul.varför kördes inte det med 50ior direkt? detta hade ni väl förutsatt.
jag befarade faktiskt att en topp typ jarmos skulle vinna och det skulle bli
ett jäkla gnäll på flödesbänks motståndarna. har faktiskt bytt på weber 45 motor från stortopp 205cfm+ pga vattensjuka till enklare portad och inte märkt nån skillnad förutom bättre ork på lågvarv med lill toppen. bäst ork i b20 har jag faktiskt fått med 45or och rest insug sjöng ut lätt över 8000rpm ( 92x80 och timo 840) kan du inte slänga på jarmos topp med 50iorna, tror många är nyfikna på det.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck

Här är en film med lite ljuv musik....
http://www.youtube.com/watch?v=OknhWxv_VYA
Skriv svar