ivars e30 backhalf - 8s

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

har requestats update så jag skickar in en liten combo ifrån hösten's projekt...

att västeråsturbogardet håller laddtrycket nere över hösten är ju ingen ovanlighet..

Min vän karel tillexempel tillverkade sin drömbar ihop med sina nya garagepolare...

Respekt till han som äntligen fick fart på baren ;) Det ringde från avesta, nån speedwayfantast.. han sa att den kändes iallafall jävligt manlig!

Bild

min kumpan som gillar att garva när vi turbar skiten ur e30in på motorväg har hållit på mycket med dagspressar, seminarium och annat strul inför något ståhej som nyss dragit förbi..

Bild

själv testade jag danstofflorna och fick oväntat besök utan att se förrövaren.. säften inbrassad...

Bild

ett par dagar efter fick jag dock infektion mellan ögona? wtf? säftbrassningen var inte speciellt farlig nångång men nu vart den mycket lik att en fluga gick runt på ögat i jämförelse med den nykomna infektionen... Finsk vinterkur vart stark sprit att badda mellan kunderna på jobbet som för övrigt frågade om jag var nya praktikanten??!!!

Bild

fotosession styrd av en stor tjej i liten välslipad förpackning vid namn Evelina.. Här är mitt smygfoto ifrån sessionen på Denise som för övrigt har en riktigt fet tatuering, se mer på www.westaroze.se (smygreklam)

Bild

sen har jag surmekat en hel del med min jävla e34a... Enda 2an jag fick var på avgasvärdet.. Läckage som en djävul vid toppen, så jag bytte grenrörspackning... Tjockskallig som man är släppte jag aldrig på avgassystemet, det gick ju att bända... Slår vad om att jag kapat tid på att ta ner det såhär i efterhand...

Men, fortfarande åt skogen med värdena..

Lägger ett par till timmar efter jobbet på att täta skarvarna som även dom sotade och jag trodde var läcket (trots det ynka läckaget)..

Värdena fortfarande dåliga?

Kopplar på årets jävla rökmaskin i ena pipan och pluggar den andre.. Tjena... Bakre ljuddämparen hemligt trasig på ovansidan... Kul prank mother nature!!!!!!!

Dvs, jag gav upp och drog hem och rökte braj i stället.. Nej.. Men jag kunde ha gjort om jag bott i usa...

Bild

Bilden där hörde nog inte ihop med avgaset.. nej... Har bytt styrstagen yttre... Och det inre... Bilen kör fortfarande centrifug runt 80-90..

Altså har jag lagat bilen ett par kvällar efter jobbet... och.... har egentligen inte kommit någonstans alls?

Gissa om jag hatar att inte bara göra som e30in.. Där vart det inga nyheter... Ner med allt och byt allt... Pang fräsht...

transporten fick nya lysen som jag skrotade på malmby förra året..

Bild

+ smaka svets i batterigrottan i kupén.. Det SÖG!

Karel passade på att bryta pajj sitt nyckelben.. Och fick äntligen hjälp med att komma ur garderoben... Det vart helt plötsligt han som vart "praktikant"...

Bild

köpte ostar till e34an... Den ska ju turbas som fan och måste ju stå sig bland turbocitys andra vinterhinkar och singelturbade supror ;) HAHA, internkrig ;)

Bild

sen har vi mekat och kört skiten ur en lancer gti med årets mitsubishi race på kinnekulle!

Bild

slängde på en effektljuddämpare, nån ny rysk firma.. Känns som det gav rätt bra på toppen..

Bild

dräparen besiktad och klar, (transportern altså) fick 2a på dålig handbroms... Annars ok!

till salu för runt 24 lax, (jag ska dra med e34an nästa år)..

Bild

Bild

Bild

Jag fick bästa tiden med discolancern på 1.065 toyo 888 och fullproppat med krängande andra mitsubishisar på banan :P GICK SOM ETT SPETT!!

Bild

att man aldrig kan skärpa sig...
Ett skepp kom lastat ifrån streetperfromance...
Bild

åkte sen till finland och vart smygkär och kände mig smutsig... Ford?

Bild

finland, roots

Bild

coilovra e34

Bild

nivåreglering.. kul...

Bild

induktionsvärmaren hade fått jobba lite

Bild

fram sen, kan man släppa på dessa 3 bultar istället för att palta bort varenda länkarm??

Bild

Det var ju komplett värdelöst att byta på e34.. inredningen var skönt trist att fippla dän på en touring...

Bild

mina nya styrstag... %#¤"#"%¤#%#

Bild

Kunde nästan höra borat bort vid horisonten... LIQUID EXPLOSION sen srpängde jag bort mina slangpluggar till nivåregleringssystemet...

snacka om att jag knackade ur pipan när det small till...

Bild

tur förbi dräparen och tänkte göra min årliga uppstart på bf95...

FAIL, jag sätter inte upp en låda för att dra igång den med startmotorn... Så vi drar nog ut och bogserar igång den nån kväll istället... eller?

Bild

finn ett fel?

Bild

765a saknas till e34an, svänghjul och lamell finns..
Kanske en inspännd orginaltryckplatta kan göra jobbet för 400 hk?

Bild

slangsystemet MÅSTE göras om till nästa år.. fyfan va struligt det var att meka när jag gjort allt så "på en kväll" temporärt...

Bild

mantons spacers vart ju braksucce iår :P haha

Bild

omlackning lär det bli på sina håll.. därav jag valde ihop med a&n en helt vanlig solid lack..

Bild

Bild

hjulhopp?

Bild

lär hinna bygga om invändigt i bagageluckan till nästa år!

Bild

Bild

och fixa lite lister

Bild

kolvringsfodralet låg kvar i ena hörnet på bänken i garaget, snacka om att det har varit lite "garage-skrotar-tid" iår...

Bild

fullt ös!

Bild

snart ska hon turbas, e34an, sen ska vi räsa tjuvtjocka gubbar i sina chiptrimmade raketer påväg till jobbet ;)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

finns, fö lite mer bilder på www.westaroze.se

Bild

håll i mackaronerna :)

http://www.westaroze.se/streetrace/
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

nu vart allting jävligt seriöst och jävligt bra!!!!

Bild

Men jag fick ju lägga ner lite tid också 8)

Bild



Ska byta ut de 4 länkarmarna som finns i framvagnen också.. Sen får vi se när bakvagnen åker ner för att få lamell diff, då blire powerflex i hela den också...

Blir att köra den som driftingbil då den får sånt jäkla fint chassie.. Karossen är ju inte topnotch så den kan få sig lite på nå driftingpass 8)

kvar att göra:

- hälsa på ärtan så han kan koppa sprutet mot orginalhärvan
- knåpa ihop ett grenrör
- turbo.. Med retur :( vart en kkk27:a
- montera spridare + btr ifrån ickevanos (680cc spridare).
- knåpa íhop ett avgas som även går att kombinera med orginalgrenrör
- mecka i en 044 i tanken
- byta till en starkkoppling
- fixa diff (antingen mullemeck svetsa eller lamell diffa, beroende på vilken fas i tiden allt innan blev klart...

Men jag måste säga att jag är lite sugen på att klyva motorn totalt och göra lite lagom motiverad renovering innan man kranar på... Men smatidigt.. öppnar man motorn vet man att det spårar ur....

ps. änsålänge hatar jag faktiskt fortfarande e34a... Så jävla onödligt strulig serie....

bonus... lite rolig kamremsbeskrivning..........

Bild
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

skitkul reportage ute nu i affärerna!!

Bild

återbesiktningstiden har gått ut på avgasvärdena.. men jag kände att det var dags att fixa det så jag kan besikta på nytt och sen turba skiten!

Bild

racekatt

Bild

Bild

fick assistans av larsson (tack som fan för hjälpen =)

Bild

hade lite olika prylar i min skrotlåda, så det vart lite blandat rostfrei och svartstål... halvkul imellanåt att svetsa i..

Bild

Bild

som man kan se har jag en katt... och en liten ljuddämpare....

Bild

och SATAN I HELVETE vilket fail... nu kan man snacka kebabräser och totalt odulig inför besiktningen...

moment 22 = jag lär få tyst på skiten för att besikta ( nu lär avgasvärden vara rätt iallafall ).. Men jag lär turba skiten för att ljudnivån ska bli behaglig.............. 2 be continued...
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Diskbollar/arbetshandskar/vadsomhelst i avgasröret och en lämplig stopp bakom ;)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

for till garaget en sväng, tung musik och lite e30 mek !

jericolådan ska snart få sig en rejäl omgång, såvida ingen vill köpa den trasig.
Bild

HONAN UPPSTARTAD.... Lät arg så in i helvete... hade åkt 7or hela dagen med det temperamentet som vilade under locket idag ;)

Drog dit adapterkåpan till jericon för att få på startmotorn på den..

Bild

Bild

inget smygsupandes i vinter inte.. arkiveras

Bild

BF95 ftw

Bild

justera bort 30% soppa och starta upp, fyfan, lät nästan ännu argare... vinter SUGER.

Bild

fraktas till fantomens grotta över vintern, kallt och mörkt.

Bild

Bild

Bild

fick ett fjäderbenstag av jacke, sweeeet

Bild

tänkte bygga på lite mer vid fjäderbenstornen, så man kan hissa bilen enkelt med traversen... sånt jävla stök med låga bilar att lyfta undertill...

Bild

redo att swoppa plats med 525an en sväng, så jag kan TURBA skiten ur den! :-)

Bild

en liten mesig kkk27a får räcka till den.. 31k mil och oöppnad kan bli kul att haverera med takbox påväg till sälen i vinter...

Bild
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

e30in möter tysk 6 växlad bmw låda!

Ärtan som fick tag på denna guldklimp till låda, som specar fetare siffror än suprans V190 låda, vi får se hur länge den håller :-)

Bild

Bolt on mot blocket, men något fel lutning mot motorn.. I övrigt måste ny kardan på plats(ska se vad svea har för idéer den här gången) sen är det växellådsfäste, koppling, kanske bankning växellådstunnel och det gamla vanliga.. :-)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Inlägg av E34 RRT »

när blir det filmtajm? :D
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

sverige fryser.. på sommaren är det rätt segt att dela lokalluft med en svetsfirma... Inte längre, länge leve varmt stål!!!!

Mekade bort allt som har med vatteninsug att göra... Vilken jäkla röra jag ställde till med när jag gjorde ett provisoriskt vattensystem till IC:n kvällen innan första racet... Som sen vart kvar hela sommaren.. (skräll).

Bild

skiten ska få stå i skuffen med behållare, pump och allt, inte bestämt mig än om det blir rakt eller i lutning... Luftutblåset ska jag kapa ur där regskylten har sin plats i vanliga fall.. Osäker på om jag ska ta in luft ifrån bagageluckan eller ifrån bakskärmarna.. Är lite intresserad av att lära mig nåt om aerodynamik och hur luften beter sig för att suga ner skiten i backen efter 201meter, och få lite tryck på motorvägsracen 8)

Bild

Bild

Jag tror en stor bov är min bakkofångare.. Funderar på att förlänga vingen så luftsläppet blir längre bak, ihop med en diffusor som styr upp och bak luften undertill så man suger ner skiten bättre i backen.. Har ju extra strul med min eftersom den hoppar lite mer än den "vanliga" typen av dragrace bil...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

masterpiecen...

Bild

FAIL.. ska mäta och se lite ifall man kanske kan sätta "pilotlagret" i svänghjulet istället och göra en lite tjockare adapter sen till kopplingshelvetet..

Bild

måste bara visa min tjuvkompis compact... Sitter evomotor i nu som tidigare är bromsad uppe hos PPF till 430whp i en galant 4wd...

Bild

skrot....

Bild

KÖP MIN JERICO TRASIG FÖR ETT FÖRMÅNLIGT PRIS!

Bild

innan städningen som kommer hålla på ett tag....

Bild

här står hon, den fin chassiesetupade e34an som inte får nån turbo...... verkar springa kulor iväg på den vite även iår så... Snö och svetsad diff får bli vinter-code!!

Bild

i veckan tänkte jag blåsa av skiten i tvätthällen på jobbet... sen mäta lite på lådan och börja fila till nån form av diffusor från karossen under fyrlänken och bak ut...
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

r.ivars skrev:FAIL.. ska mäta och se lite ifall man kanske kan sätta "pilotlagret" i svänghjulet istället och göra en lite tjockare adapter sen till kopplingshelvetet..

Bild
Läge att svetsa om svep kanske? :shock:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Nytt svänghjul löser biffen.
kom ihåg du behöver inte köra nå häftigt kullager i svänghjulet.
Det funkar med nållager,, om du har utrymmesbekymmer som kan lösas med liten diam på lagret.
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Är där skillnad på bmw lådorna mellan 530D och 535D ?
Vridet skiljer sig ganska mycket mellan dom olika modellerna.

Vem är det som tillverkar dom ?
riverdick_racing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: sön nov 14, 2010 8:42 pm

Inlägg av riverdick_racing »

hel rätt bil, helsjuka uppdates..kan de bli bättre? :thumbright:
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

woho!!! äntligen svar i tråden :-) och 3 på en gång dessutom.
riverdick_racing skrev:hel rätt bil, helsjuka uppdates..kan de bli bättre? :thumbright:
jag började fundera ett tag om man skulle vara tvungen att behöva plocka ut 1000hk ur en opel admiral sexa och sen knåpa ihop en koppling som man bygger nya solfjäder till av salta-pinnar och sen mäter upp den i en press ifrån minsk(vitrysslands hufvudstad) + att man sen sätter dit 3st extra orginalkopplingar ifrån lada niva som man svarvat ihop i en kopplingskorg gjord av marsvinsbur och sen balanserar skiten med en svets som har flusstråd... Sen efter det åka 201meter och spränga skiten i luften...

för att få lite svar i tråden ;)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor mar 30, 2006 2:26 pm
Ort: Bjursås

Inlägg av lundkvist »

har du gett upp planerna helt på att åka nå mer med jericon?
Svetsar TIG (AC/DC), MIG och pinne.
Skriv svar