svår startad bmw diesel
svår startad bmw diesel
hejsan har en bmw 525tds som är svårt startad. om den står i nedförsbacke och man kör en kall start så starta den rätt så bra men om den står plant elller uppförs så vill den nästan inte starta någon som har kunskap om vad det kan vara? även när den är varm så får man nöta lite innan den starta så borde ju inte va glödstiften kan det vara någon spridare? ettans spridare är lite blöt, eller är det pumpen som är kass? borde ju inte vara den för den går bra på tomgång både kall å varm och den svara bra på gasen är inte slö eller nånting.
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Sitter det förpump på den så skulle man ju kunna tänka sig att den har gett sig.
Mercedes-Benz E420 -94 481 Bornitmetallic 18" AMG 129
BMW 320 -84 Tänkt projekt.
Mercedes 240d -82 Vinterholk
BMW 320 -84 Tänkt projekt.
Mercedes 240d -82 Vinterholk
Om den puffar svart rök när den inte vill starta så kan det mycket väl vara glödstiften. Verkar problemet bli mindre med varmare temperatur?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
I och med att den funkar bättre om den står lutande frammåt så låter det som bränslet rinner ur ledningen fram till pumpen.
Funkar den bättre när tanken är helt full?
Pumpen i tanken behövs bara när man kört slut på bränsle så den suge i sig luft. Så är pumpen trasig eller att den drar tjuvluft i någon koppling i tanken så kan man lika gärna ersätta pumpen med ett rör eller slang som går ner till botten av tanken och sedan sätta en handpump med backventil fram i motorutrymmet på bilen.
Funkar den bättre när tanken är helt full?
Pumpen i tanken behövs bara när man kört slut på bränsle så den suge i sig luft. Så är pumpen trasig eller att den drar tjuvluft i någon koppling i tanken så kan man lika gärna ersätta pumpen med ett rör eller slang som går ner till botten av tanken och sedan sätta en handpump med backventil fram i motorutrymmet på bilen.
itsfun skrev:Sitter det förpump på den så skulle man ju kunna tänka sig att den har gett sig.
slå man på tändningen så hör men hur pumpen bak surrar. eller är det en pump i tanken å en utan för å en på motorn?
om det bara finns en pump i tanken å den på motorn så är det den i tanken som surrar några sek när man slagit på tändningen
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Jim_k skrev:I och med att den funkar bättre om den står lutande frammåt så låter det som bränslet rinner ur ledningen fram till pumpen.
Funkar den bättre när tanken är helt full?
Pumpen i tanken behövs bara när man kört slut på bränsle så den suge i sig luft. Så är pumpen trasig eller att den drar tjuvluft i någon koppling i tanken så kan man lika gärna ersätta pumpen med ett rör eller slang som går ner till botten av tanken och sedan sätta en handpump med backventil fram i motorutrymmet på bilen.
det vet jag faktist inte ha tänkt på det ska kolla nästa gång ja tanka fullt.
det dära med att sätta handpump fram å backventil, så är det väl bättre å sätta backventilen så nära tanken som möjligt i stället för i motorrummet?
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Om du ser till att ledningen är tät hela vägen ska de funka utmärkt att ha pumpen(med inbyggd backventil) fram i motorrummet. Någon backventil i tanken ska inte behövas.525tds skrev:
det vet jag faktist inte ha tänkt på det ska kolla nästa gång ja tanka fullt.
det dära med att sätta handpump fram å backventil, så är det väl bättre å sätta backventilen så nära tanken som möjligt i stället för i motorrummet?
Testa att ha bilen i baklut som den brukar stå när den inte vill starta. Sen just när du stängt av motorn så öppnar du huven och lyssnar runt pumpen och ledningarna. Ibland kan det höras ett ljud där luften sugs in i ledningen. Kan vara något så enkelt som en slang eller anslutning till filtret som drar in luft. Har du en genomskinlig slang in till dieselpumpen så syns det direkt om det kommer in luft.
Jims skrev:Den drar nog luft från nån ledning eller kring pumpen. Då brukar dieslar hålla på sådär.
Är de så att när den startar så börjar den tuffa igång sakta men säkert och tillslut går de å gasa upp den i varv?
ha skrivit att den ha bra tomgång direkt efter start å svara på gas m,m.
startar utan gas och åker direkt upp till 800-850varv
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Jim_k skrev:Om du ser till att ledningen är tät hela vägen ska de funka utmärkt att ha pumpen(med inbyggd backventil) fram i motorrummet. Någon backventil i tanken ska inte behövas.525tds skrev:
det vet jag faktist inte ha tänkt på det ska kolla nästa gång ja tanka fullt.
det dära med att sätta handpump fram å backventil, så är det väl bättre å sätta backventilen så nära tanken som möjligt i stället för i motorrummet?
Testa att ha bilen i baklut som den brukar stå när den inte vill starta. Sen just när du stängt av motorn så öppnar du huven och lyssnar runt pumpen och ledningarna. Ibland kan det höras ett ljud där luften sugs in i ledningen. Kan vara något så enkelt som en slang eller anslutning till filtret som drar in luft. Har du en genomskinlig slang in till dieselpumpen så syns det direkt om det kommer in luft.
okej ska lyssna efter såna ljud, med det med att ettans spridare är blöt då kan inte det ha nått med problemet att göra eller gör det inget om spridare är blöta ?
MVH/max
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!