svår startad bmw diesel

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

svår startad bmw diesel

Inlägg av maax »

hejsan har en bmw 525tds som är svårt startad. om den står i nedförsbacke och man kör en kall start så starta den rätt så bra men om den står plant elller uppförs så vill den nästan inte starta någon som har kunskap om vad det kan vara? även när den är varm så får man nöta lite innan den starta så borde ju inte va glödstiften kan det vara någon spridare? ettans spridare är lite blöt, eller är det pumpen som är kass? :( borde ju inte vara den för den går bra på tomgång både kall å varm och den svara bra på gasen är inte slö eller nånting.
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
itsfun
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör okt 27, 2007 5:28 pm
Ort: Kramfors

Inlägg av itsfun »

Sitter det förpump på den så skulle man ju kunna tänka sig att den har gett sig. :)
Mercedes-Benz E420 -94 481 Bornitmetallic 18" AMG 129
BMW 320 -84 Tänkt projekt.
Mercedes 240d -82 Vinterholk
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Kjelle »

Som sagt, kolla förpumpen. Hade samma problem med min Omega(likadan motor), fixade en ny pump och bilen blev som ny :D
Användarvisningsbild
sphinx
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: tis dec 26, 2006 9:12 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av sphinx »

jag har en pump som funkade när den togs ur bilen när den skrotades, betala frakten och ge mig 300:- till när du testat den... om du är intresserad
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Om den puffar svart rök när den inte vill starta så kan det mycket väl vara glödstiften. Verkar problemet bli mindre med varmare temperatur?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

I och med att den funkar bättre om den står lutande frammåt så låter det som bränslet rinner ur ledningen fram till pumpen.
Funkar den bättre när tanken är helt full?

Pumpen i tanken behövs bara när man kört slut på bränsle så den suge i sig luft. Så är pumpen trasig eller att den drar tjuvluft i någon koppling i tanken så kan man lika gärna ersätta pumpen med ett rör eller slang som går ner till botten av tanken och sedan sätta en handpump med backventil fram i motorutrymmet på bilen.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

itsfun skrev:Sitter det förpump på den så skulle man ju kunna tänka sig att den har gett sig. :)

slå man på tändningen så hör men hur pumpen bak surrar. eller är det en pump i tanken å en utan för å en på motorn?

om det bara finns en pump i tanken å den på motorn så är det den i tanken som surrar några sek när man slagit på tändningen
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

sphinx skrev:jag har en pump som funkade när den togs ur bilen när den skrotades, betala frakten och ge mig 300:- till när du testat den... om du är intresserad

Ronneby låter som att he ska ligga långt åt fanders, långt till umeå?
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

Jim_k skrev:I och med att den funkar bättre om den står lutande frammåt så låter det som bränslet rinner ur ledningen fram till pumpen.
Funkar den bättre när tanken är helt full?

Pumpen i tanken behövs bara när man kört slut på bränsle så den suge i sig luft. Så är pumpen trasig eller att den drar tjuvluft i någon koppling i tanken så kan man lika gärna ersätta pumpen med ett rör eller slang som går ner till botten av tanken och sedan sätta en handpump med backventil fram i motorutrymmet på bilen.


det vet jag faktist inte ha tänkt på det ska kolla nästa gång ja tanka fullt.
det dära med att sätta handpump fram å backventil, så är det väl bättre å sätta backventilen så nära tanken som möjligt i stället för i motorrummet?
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

runt 100 mil.

tycker de låter som den suger luft i någon slangskarv eller liknande. iom att den startade bättre i nedförslut.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

mattias skrev:Om den puffar svart rök när den inte vill starta så kan det mycket väl vara glödstiften. Verkar problemet bli mindre med varmare temperatur?

samma sak mitt i sommarn
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Jims
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 14, 2009 9:25 am
Ort: Haparanda

Inlägg av Jims »

Den drar nog luft från nån ledning eller kring pumpen. Då brukar dieslar hålla på sådär.

Är de så att när den startar så börjar den tuffa igång sakta men säkert och tillslut går de å gasa upp den i varv?
Jim_k
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons feb 21, 2007 11:57 pm
Ort: Sollefteå

Inlägg av Jim_k »

525tds skrev:
det vet jag faktist inte ha tänkt på det ska kolla nästa gång ja tanka fullt.
det dära med att sätta handpump fram å backventil, så är det väl bättre å sätta backventilen så nära tanken som möjligt i stället för i motorrummet?
Om du ser till att ledningen är tät hela vägen ska de funka utmärkt att ha pumpen(med inbyggd backventil) fram i motorrummet. Någon backventil i tanken ska inte behövas.

Testa att ha bilen i baklut som den brukar stå när den inte vill starta. Sen just när du stängt av motorn så öppnar du huven och lyssnar runt pumpen och ledningarna. Ibland kan det höras ett ljud där luften sugs in i ledningen. Kan vara något så enkelt som en slang eller anslutning till filtret som drar in luft. Har du en genomskinlig slang in till dieselpumpen så syns det direkt om det kommer in luft.
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

Jims skrev:Den drar nog luft från nån ledning eller kring pumpen. Då brukar dieslar hålla på sådär.

Är de så att när den startar så börjar den tuffa igång sakta men säkert och tillslut går de å gasa upp den i varv?

ha skrivit att den ha bra tomgång direkt efter start å svara på gas m,m.
startar utan gas och åker direkt upp till 800-850varv
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Användarvisningsbild
maax
För mycket laddtryck
Inlägg: 188
Blev medlem: tis jun 30, 2009 7:15 pm
Ort: umeå

Inlägg av maax »

Jim_k skrev:
525tds skrev:
det vet jag faktist inte ha tänkt på det ska kolla nästa gång ja tanka fullt.
det dära med att sätta handpump fram å backventil, så är det väl bättre å sätta backventilen så nära tanken som möjligt i stället för i motorrummet?
Om du ser till att ledningen är tät hela vägen ska de funka utmärkt att ha pumpen(med inbyggd backventil) fram i motorrummet. Någon backventil i tanken ska inte behövas.

Testa att ha bilen i baklut som den brukar stå när den inte vill starta. Sen just när du stängt av motorn så öppnar du huven och lyssnar runt pumpen och ledningarna. Ibland kan det höras ett ljud där luften sugs in i ledningen. Kan vara något så enkelt som en slang eller anslutning till filtret som drar in luft. Har du en genomskinlig slang in till dieselpumpen så syns det direkt om det kommer in luft.


okej ska lyssna efter såna ljud, med det med att ettans spridare är blöt då kan inte det ha nått med problemet att göra eller gör det inget om spridare är blöta ?

MVH/max
Den som har mest skrot när man dör den vinner!!
Skriv svar