Kolvringsdiam?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Kolvringsdiam?

Inlägg av Kadett4wd »

Hur noga är det?

är de tillverkade specifikt för deras diameter eller kan man ta en 90.9 ring och änvända i en 91mm cylinder?
Blir lite lite större ringgap givetvis, (0.3mm)
Men jag tänker på rundheten.
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Inlägg av Expat »

Jag brukade använa öd-ringar när jag byggde volvo original motorer, så jag kunde få ner ring-gapet.
Dom blev i alla fall jävligt täta.
Better to be over the hill than under
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Fler med erfarenheter?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ja od ringar har jag använt med framgång. också vanligt på voc.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

det e min merca som jag försöker komma till rätta med avgasvärdena.
och nu när topplocket är av så ser jag att det hänt nåt i ettans cylinder, troligen då det byttes toppackning på garanti nere i dosckland.
det har smattrat runt nåt som tappats, inte alls farligt.
men risken är att kolvringarna bankats fast något på den cyllen.
det är 12.5bar i komp på den cyllen.
resten är runt 14.5 +-0.3bar

så jag täntke rycka ur den kolven å dona till det lite, och vill inte sätta dit gamla ringar igen som kanske är skadade på nå vis.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Må väl gå att köpa en sats org ringar? annars blir det ju modell inkörning
med mineral olja mm nä skaffa ringar som merca valt att sätta dit, det ställs ju lite andra krav på en maskin man inte vill skruva med, ska gå i all evinlighet och gå igenom sbp än en race motor. eller hur?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Brukar använda nästa överdimensionen på racehojjen (HD).

Sist jag kollade leakdownen var det 1-2%, klart godkänt!

Jag var också lite tveksam innan med tanke på skillnaden i radier på lopp & ringar, men det verkar funka bara man inte häller i syntetolja när man startar upp efter renovering!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Grejen är att ringarna finns inte listade nånstans.
därav jag letar.

ringarna är:
1.5
1.75
3.0
91mm diam.

och satsen jag hittat är lika men felade på 0.1mm i diam.
jag tror det funkar,, men helst skulel jag juh vilja ha rätt diam för jag vill inte riva i maskin igen.
Skriv svar