Maskinförare?
-
- Forumsberoende
Maskinförare?
Nån här som jobbar med det? Tänker främst på grävare och hjul-lastare.
Tänkte ev gå den utbildningen till våren och undrade ungefär det vanliga när det gäller jobb. Vad tjänar man? lätt att få jobb? osv osv..nån som kan dela me sig av erfarenheter?
Har truck-kort och har kört både truck och traktor på flera företag, dock inte som huvudsyssla..
Mvh Johan
Tänkte ev gå den utbildningen till våren och undrade ungefär det vanliga när det gäller jobb. Vad tjänar man? lätt att få jobb? osv osv..nån som kan dela me sig av erfarenheter?
Har truck-kort och har kört både truck och traktor på flera företag, dock inte som huvudsyssla..
Mvh Johan
Old volvos never die, they just go faster!
Kör både grävare och hjullastare året om.
Har ingen utbildning för just de dock, gick transport som utbildning.
Ligger visseligen aldrig på en normal arbetsmånad, alltid övertid.
Tjänar väldigt bra för att vara så ung
Som någon sa så bara man kommer in så är det verkligen inte svårt att hitta sen om man visar vad man går för
Mvh
Tjänar väldigt bra för att vara så ung

Som någon sa så bara man kommer in så är det verkligen inte svårt att hitta sen om man visar vad man går för

Mvh
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Har kört grävare sedan jag gick ut plugget (Byggpprogramet anläggningsmaskiner).
Man tjänar för lite, avtalsenlig lön är idag på 23,549kr. Så börja i den här branchen för att gräva guld, är nog inte så lönt.
Som föregående talare säger så är det rätt tungt att ta få in fötterna, är man "dålig" på att köra och kanske även socialt så kan man gå hela livet utan att få in en fot någonstans.
Gick ut skolan 2006 och det är väl nu det lossnat så man har bra kontakter och folk har förstått att man duger till något eller vad man ska säga.
Sedan beror det självklart på en rad olika anledningar hur, eller om någonsin man får in dojjan och kan knyta lite band.
Svarar gärna på frågor, om jag kan hehe..
Man tjänar för lite, avtalsenlig lön är idag på 23,549kr. Så börja i den här branchen för att gräva guld, är nog inte så lönt.
Som föregående talare säger så är det rätt tungt att ta få in fötterna, är man "dålig" på att köra och kanske även socialt så kan man gå hela livet utan att få in en fot någonstans.
Gick ut skolan 2006 och det är väl nu det lossnat så man har bra kontakter och folk har förstått att man duger till något eller vad man ska säga.
Sedan beror det självklart på en rad olika anledningar hur, eller om någonsin man får in dojjan och kan knyta lite band.
-
- Forumsberoende
K_Nilsson skrev:Jobb finns överallt bara du kommit dej in i branschen så folk vet vem du är och vad du går för... Komma som ny ut på marknaden är väl inte alldeles ljusblått.. Kunder och beställare har tyvärr lite svårt att förstå att alla måste börja nånstans.. 25 år gammal med 30 års erfarenhet helst
haha nej det är väl som med alla jobb, man ska helst kunna allt fast man är ny

-
- Forumsberoende
låter bra!Axxel_021 skrev:Kör både grävare och hjullastare året om.
Tjänar väldigt bra för att vara så ung![]()
Som någon sa så bara man kommer in så är det verkligen inte svårt att hitta sen om man visar vad man går för![]()
Mvh

-
- Forumsberoende
peppe skrev:Har kört grävare sedan jag gick ut plugget (Byggpprogramet anläggningsmaskiner).
Hmm nej det är ju inget högavlönat jobb direkt.. fast krävs ju ingen längre utbildning iochförsig.
Har hört mig för litegrann här i stan idag, finns en utbildning som ev ska starta nu efter nyår, gäller bara att få någon att pröjsa den, är ju RÄTT blodiga pengar om man ska stå för det själv utan jobbgaranti sen!

Dock så sa han att samtliga som hade gått kursen hittils hade gått ut i jobb!

Körvana har jag väl hysat med iaf, kört truck på 2 olika lager och har även kört L50 och Lundbergare på 2 olika firmor. + att man har vuxit upp i farsans valmet i skogsbruket och all snöskottning..
Men va säger ni om själva jobbet då? Nån som kör på byggen eller liknande? Är ju en fördel om man får gå ur traktorn en del!
- Thomas Palmgren
- För mycket laddtryck
Grävare förekommer ju såklart på byggen men skulle säga att en hjullastar är det ytters sällan man använder vid normalstora/större byggarbetsplatser, då är det teleporter som gäller, iaf här i umeåJohan Fahlgren skrev:Nån som kör på byggen eller liknande? Är ju en fördel om man får gå ur traktorn en del!
-
- Forumsberoende
okey, hmm ja är kanske så.. ska höra mig för imorn om nån kan tänka sig att pröjsa min utbildningThomas Palmgren skrev:Grävare förekommer ju såklart på byggen men skulle säga att en hjullastar är det ytters sällan man använder vid normalstora/större byggarbetsplatser, då är det teleporter som gäller, iaf här i umeåJohan Fahlgren skrev:Nån som kör på byggen eller liknande? Är ju en fördel om man får gå ur traktorn en del!

kan säga såhär på en gång, du kommer lär nog aldrig hitta något företag som pröjsar din utbildning bara sådär utan att du ens kört åt det företaget/åkeriet,Johan Fahlgren skrev:okey, hmm ja är kanske så.. ska höra mig för imorn om nån kan tänka sig att pröjsa min utbildningThomas Palmgren skrev: Grävare förekommer ju såklart på byggen men skulle säga att en hjullastar är det ytters sällan man använder vid normalstora/större byggarbetsplatser, då är det teleporter som gäller, iaf här i umeå![]()
bästa du kan göra är att söka en maskinförar utbildning via AF och hoppas på att dom tar med dig.
Johannes wikström
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Bra frågaJohan Fahlgren skrev:låter bra!Axxel_021 skrev: alltid övertid.
Mvhvad är det för avtal gällande övertid?

Vi kör nästan bara "väg underhåll" när vi är i västerås (hemma orten).
Senaste längre passet var 27h i sträck, har aldrig problem med att få ut övertiden. Har frågat chefen en gång, enda jag fick i svar var "äh vi kör ju väg underhåll så vi går inte efter några begränsningar"
Jobbar kollegorna ligger på ca 250-300h i månaden (fräsjobb i stockholm sommartid)

Mvh
-
- Forumsberoende
Wikstrom skrev:kan säga såhär på en gång, du kommer lär nog aldrig hitta något företag som pröjsar din utbildning bara sådär utan att du ens kört åt det företaget/åkeriet,Johan Fahlgren skrev: okey, hmm ja är kanske så.. ska höra mig för imorn om nån kan tänka sig att pröjsa min utbildning![]()
bästa du kan göra är att söka en maskinförar utbildning via AF och hoppas på att dom tar med dig.
Hmm nej jag vet, lär ju aldrig funka. har dock lite kontakter med firmor där jag jobbar förut osv, som jag tänkte höra med. AF tror jag inte på, då jag inte varit arbetslös så länge alls

-
- Forumsberoende
Lät ju supernice!Axxel_021 skrev:Bra frågaJohan Fahlgren skrev: låter bra!vad är det för avtal gällande övertid?
![]()
Vi kör nästan bara "väg underhåll" när vi är i västerås (hemma orten).
Senaste längre passet var 27h i sträck, har aldrig problem med att få ut övertiden. Har frågat chefen en gång, enda jag fick i svar var "äh vi kör ju väg underhåll så vi går inte efter några begränsningar"
Jobbar kollegorna ligger på ca 250-300h i månaden (fräsjobb i stockholm sommartid)![]()
Mvh