överladda chev 350

Allt inom Usa bilar samt hot rods
bmwdiesel
Lite mer laddtryck

Inlägg av bmwdiesel »

ah kul och få massa tips :D så det spelar mindre roll vilken årgång man kör med av chev 350v8?,huvudsaken den genomgår en vettig renovering och man håller kåll på bränsle och tändning? vilken 350 motor vill ni rekomendera som förhoppningsvis är enklast att bygga om till turbo och ger mycket effekt utan att behöva bygga om hela motorn med lite budget bygge samt insprutning lr fugge? :wink:
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck

Re: turbo

Inlägg av Steff »

Lidenfors skrev:Det bästa vore att samla allt under en tråd och låsa den ....
Låter som en jätte bra ide, att samla frågor och erfarenheter runt tryckladdning av V8:or på ett ställe. Hur fixar man det?
Förutsatt att rubriken justeras något......
Hälsn. Steff
Mopar SB
11.14s 204 km/h
-Turbo is da' Shit-
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck

Inlägg av Steff »

bmwdiesel skrev:ah kul och få massa tips :D så det spelar mindre roll vilken årgång man kör med av chev 350v8?,huvudsaken den genomgår en vettig renovering och man håller kåll på bränsle och tändning? vilken 350 motor vill ni rekomendera som förhoppningsvis är enklast att bygga om till turbo och ger mycket effekt utan att behöva bygga om hela motorn med lite budget bygge samt insprutning lr fugge? :wink:
Om Du ska bygga enkelt och budget? så skulle jag nog satsa på en 350TPI man får så mycket på köpet där som man senare slipper att krabba med. En 305TPI är ett billigare alternativ.
Så en TPI motor + MS och en.. HX60 är väl en bra start.
En TPI motor har ju ca. 9,5 i komp. så det är lika bra att gå på spriten direkt, men det för med sig en stor bränslepump, regulator och spridare.
Men tänk på detta, om Du tänkt ha motorn i en äldre raggarbil kan så kan Du inta ha insprutning.....
Mopar SB
11.14s 204 km/h
-Turbo is da' Shit-
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Inlägg av Painlake Racing »

Steff skrev:Förutsatt att rubriken justeras något......
:hihi:
Steff skrev:om Du tänkt ha motorn i en äldre raggarbil kan så kan Du inta ha insprutning.....
Varför inte? Av samma anledning som man inte kan sätta en chevamotor i en mopar? ;)

bmwdiesel: Mina budgetteorier (OBS Enbart spekulationer). Ta en renoverad vanmotor, lågt komp, nån vass kam med mycket överlapp och en STOR turbo.

Om du är duktig på el eller har bra support, så kör sprut, MS eller liknande. Är du som jag, livrädd för allt som har med el att göra :hihi: så slänger du på en förgasare till att börja med och trycker genom den efter alla konstens regler.

Vad som är gemensamt oavsett om du väljer sprut eller fugge är att du måste ha rejält soppasystem med retur plus att du måste tänka ut ett sätt att backa tändningen vid laddtryck.

Go for it! Problemen löser man när de dyker upp. Naturligtvis är det ju bättre att bygga en seriös motor med en kam som är anpassad efter alla faktorer och ett riktigt seriöst sprut.. Men då är det inte så budget längre. Man kan alltid bygga vidare senare. Den största risken är att man förstorar upp problemen och aldrig kommer igång med bygget.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

jo det där med att backa tändning har jag funderat lite på*:

steg 1: mickla dit en nyare tändmodul... alltså en 7 eller 8 pinnars... o behåll vikterna o vakumregulatorn
Då har man en anslutning eller "tåt" för att elektrisk kunna variera/flytta på tändläget
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Frågan är om man kan ha centrifugalvikter på en turbomotor? Blir det inte för mycket att kompensera elekroniskt?
Säg att man har runt 10 grader från början, sen ger vikterna kanske max 28 grader till (totalt 38 ).
Sen ska man tillbaka till 10-20 grader elektroniskt.. Hur mycket kan man egentligen fördröja gnistan?? Hjälp!
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Alla börjar väl med att bygga 'budget' och sedan spårar det ur :hihi:

Jag tror också på att bygga det som är runt motorn först. Om det bara är en motor som verkar frisk skulle jag inte öppna den utan låta den vara orörd.

Bygg avgassidan och få turbon på plats. Försök bygga utan att slösa på utrymme. Det blir alltid för trångt på slutet. Försök bygga ett riktigt bra avgassystem efter turbon. Det är nog nästan viktigare än hur det ser ut före. Sikta på minst 3.5", helst 4" avgasrör om det är singelturbo. Alternativt att dela till dubbla 3".

IC är bra men den får inte ha för dåligt flöde för laddluften. Använd så stor som möjligt. Om möjligt kan man försöka separera luftflödet så att kylaren och IC inte använder samma kylluft. 3" rör är ofta lämpligt.

Förgasare eller insprutning är väl upp till var och en, men att köra för snålt eller med för mycket tändning skrotar vilken motor som helst.

Bredbandslambda är ett måste.

Glöm inte att ägna växellådan en tanke. Om du har en th700 så renovera inte den när den rasar ... den bara rasar igen. Det har ingen betydelse om den är preppad för 600 hk. Har du turbo så rasar du samma låda med 400 hk. Vridmoment dödar automatlådor.

När du har fått allt att lira så kan du använda nästa vinter till att bygga en bättre motor.
Jonas Bylund
Bild
Lidenfors
För mycket laddtryck

turbo

Inlägg av Lidenfors »

vad ska man ha för turbo på en 350?(singelturbo)
räcker det med HX55 eller behöver man gå upp ytterliggare i storlek
om man tänkt att den ska klara ca 600hk och ett laddtryck på runt kilot ...
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Ju större turbo desto längre lever kraftöverföringen ;) Jag kommer köra ganska stor hx60, dessutom placerad där tanken sitter original. Får se hur det kommer fungera :hihi:
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck

Inlägg av Steff »

PBM Racing skrev:Frågan är om man kan ha centrifugalvikter på en turbomotor? Blir det inte för mycket att kompensera elekroniskt?
Säg att man har runt 10 grader från början, sen ger vikterna kanske max 28 grader till (totalt 38 ).
Sen ska man tillbaka till 10-20 grader elektroniskt.. Hur mycket kan man egentligen fördröja gnistan?? Hjälp!
Jag har löst min tändning i fördelaren på ett väldigt enkelt sätt.

1. Begränsat centrifugalvikternas utslag till 14° och de slår ut fullt vid 2200rpm.
2. Ökat på vakuumklockans utslag till 18°
Detta ger då följande utfall:

Tomgång eller grundinställning = 12°
Delgas eller landsvägskörning på ca. 2200rpm. eller mer = 12°+ 14°+ 18°= 44°
Mera gas och med laddtryck = 12°+ 14° =26°

Enkelt och utan elektronik som kan krabba ur och ge för hög tändning mm.
Med laddtryck kan det max bli 26° eller vad man nu önskar.
Hälsn. Steff
Mopar SB
11.14s 204 km/h
-Turbo is da' Shit-
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Intressant, tack! Gissar att du kör på e85 med den förtändningen?

Jag har en Mallory utan vaccum, så det enklaste är väl att stumma den på 10-20 grader eller nåt (BF98) till att börja med och hålla koll på avgastemp.
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck

Inlägg av Steff »

PBM Racing skrev:Intressant, tack! Gissar att du kör på e85 med den förtändningen?

Jag har en Mallory utan vaccum, så det enklaste är väl att stumma den på 10-20 grader eller nåt (BF98) till att börja med och hålla koll på avgastemp.
Jag har kört på V-power men bara med 11 psi i ladd. Lambda 0,75-0,76 vid fullgas. Inga spikningar här inte.

Stummad fördelare + en MSD 6530 hade ju vart kul och mixtra med.
Mopar SB
11.14s 204 km/h
-Turbo is da' Shit-
bmwdiesel
Lite mer laddtryck

Inlägg av bmwdiesel »

nu börjar det ta fart i tråden fasen så roligt :P ,nu blir man bara mer inspirerad när man får höra hur folk löst vissa problem så man själv funderat mycket på. sedan slipper man göra en massa problem om man får ta del av andras erfarenheter :wink:
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Ja du märker ju vilka som faktiskt har erfarenheter, dvs sila bort mina teorier :hihi: Jag är en av de många som aldrig kommer till skott ;)

Dags för dig att lägga upp en projekttråd då! :thumbright:
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Jag har vägt lite fram och tillbaka om jag ska skriva nått då jag är en sådan som aldrig blir klar med nått, men men.. :D

Min motor ser ut såhär:
Chevrolet 305 -84:a.
Hemmaportade toppar som är flödade och ventilsätesjobb av Erland.
Starkare ventilfjädrar.
Nya lager och ringar. Arp bultar till överfallen.
Bytar kolvar till några med hyffsat plan kolvtopp från en annan gammal 305:a då jag fick 6,58:1 i komp med orginal kolvarna. Nya kompet blir 7,78:1.
Kam har jag 4 att välja på, men tror att det blir SUM-1105. Rullvippor.

Holset Hx55 med 25:ans avgashus, Kina 50mm wastegate. Soppan blir Holley 650, Malpassi regulator och elbränslepump från insprutarbil. MSD 6 BTM står för gnistan ihop med en HEI-fördelare.

Ingenting är ihopsatt för tillfället. Har de flesta delarna. Turbon hamnar mest troligtvis bakom bakaxeln.

Mitt råd är att inte fundera så mycket utan bara bygga dit skiten på en standard motor, använda bredbandslambda och sen köra. Är man försiktig så kommer det nog hålla mycket längre än man tror! Jag har funderat alldeles för mycket fram och tillbaka på vad som håller och inte och därför har jag aldrig kommit av pallbockarna heller..

/David
Skriv svar