överladda chev 350

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Inlägg av Painlake Racing »

Ah, jag visste att det fanns fler där ute, välkommen att slå dig ner på ljugarbänken :hihi:
David Herbertsson skrev: 6,58:1 i komp
Tänk vilket sjuhelsikes laddtryck du skulle kunna köra (om bara allt runtikring höll ihop) :lol:

Släng upp en projekttråd så ska vi nog kunna få igång dig också ;) Har du nästan allting så kan du ju ha en första version färdig lagom till våren. Vad är det för bil?

Kul att vi har nästan samma grundkoncept med turbon bakom bakaxeln. Det enda som inte är helt klart i mitt huvud är exakt hur smörjsystemet till turbon ska se ut. Tänker nämligen köra det helt separat så jag kan ha annan olja i turbon än i motorn (syntet i turbon, mineral i motorn).

Annars är det bara velande och felprioriteringar som gör att jag inte har kommit någon vart med just turbobygget på just den här bilen.

Vi kan nog i alla fall enas om att ett turbobygge börjar med ett vettigt bränslesystem. Har man det så löser sig resten ganska så smärtfritt bara man drar igång med det.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Tänk på att ordna oljekyl om du kör separat olja till turbon. Jag märkte markant högre oljetemp med turbon, även vid lugn landsvägskörning. Den ökade kanske 10-15 grader.

Förslagsvis monterar du oljetanken lägre än turbon så att oljan kan självrinna tillbaka, annars krävs två oljepumpar där bak.

Det bästa är om du hittar en pump med lite sugförmåga. Då kan du montera oljekylaren mellan oljetank och pump. Det ger kallare trevligare olja för pumpen. Annars får du montera oljekylaren mellan pump och turbo.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Jag hade tänkt sätta pump-kylare-turbo-tank.
Tanken blir ovanför turbon, men utloppet från turbon kör jag in i topp på tanken, så borde ju fungera ok?
Enda kruxet är väl att hålla ner tryck/flöde till en lämplig nivå + att man antagligen behöver någon bra/säker avluftning.

Funderar lite på vad man ska använda för tank, om det fungerar med en liten fuelcell, 4L borde räcka?

Visst, förstår att det nog vore bättre att ha kylaren efter turbon, eller hur? Men turbon vill ju gärna ha fritt fall på utloppet så lite osäker där.

Edit: Med tanken högre än turbon: Kan man sätta pumpen på oljereturen och på så vis få ett vaccum i turbon som gör att den suger i sig olja i inloppet? Borde bli gynnsamt eftersom tanken hamnar högst.

Edit2: Misstänker att ingen av mina idéer kommer att fungera så blir antagligen tvungen att köra två pumpar? Behövs nog en kraftig/effektiv kylare för att klara turbo och två pumpar.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Utloppet från turbon måste ha fritt flöde nedåt och det ska även vara ventilerat via oljeutloppet. Turbon ska bara har olja i lagren och den ska sedan dräneras så effektivt som möjligt. Lagerhuset skall vara luftfyllt och trycklöst.

Om tanken är ovanför turbon så kommer hela lagerhuset att oljefyllas. Du fyller insuget med olja och koxar sönder avgassidan på turbon.

Det är även därför det knappast går att montera oljekylaren efter turbon.

Om man som STS pumpar oljan från turbon så går det att ha slangar som går uppåt så länge som pumpen orkar hålla undertryck i lagerhuset. Det blir då ett litet luftläkage förbi axeltätningarna så att luft sugs in i lagerhuset och hindrar det från att bli oljefyllt.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Som STS? Det skulle alltså kunna fungera med pumpen i utloppet så länge den är snabb nog att kunna simulera fritt flöde + att den orkar pumpa upp genom kylare tillbaka till tanken?

Edit: Men sen måste man väl ändå ha ett visst tryck till turbon för att få rätt funktion på smörjningen, dvs går inte att dränera turbon med pump och sen ha självrinn från tanken ner till turbon?
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

PBM Racing skrev:Ah, jag visste att det fanns fler där ute, välkommen att slå dig ner på ljugarbänken :hihi:
David Herbertsson skrev: 6,58:1 i komp
Tänk vilket sjuhelsikes laddtryck du skulle kunna köra (om bara allt runtikring höll ihop) :lol:

Släng upp en projekttråd så ska vi nog kunna få igång dig också ;) Har du nästan allting så kan du ju ha en första version färdig lagom till våren. Vad är det för bil?

Kul att vi har nästan samma grundkoncept med turbon bakom bakaxeln. Det enda som inte är helt klart i mitt huvud är exakt hur smörjsystemet till turbon ska se ut. Tänker nämligen köra det helt separat så jag kan ha annan olja i turbon än i motorn (syntet i turbon, mineral i motorn).

Annars är det bara velande och felprioriteringar som gör att jag inte har kommit någon vart med just turbobygget på just den här bilen.

Vi kan nog i alla fall enas om att ett turbobygge börjar med ett vettigt bränslesystem. Har man det så löser sig resten ganska så smärtfritt bara man drar igång med det.
Tackar :D

Jo jag har väl funderat på projekt tråd, får se om jag vågar.. :lol: Motorn ska sitta i min Camaro 84:a. Kommer åka manuell låda fastän det inte håller, kommer inte byta en enda del till innan det har pajat, då blir man aldrig färdig.

Jag kommer göra så att jag tar oljetryck från motorn till turbon. Från turbon ska jag ha en rörbit och en liten behållare under turbon som pumpen ska suga ifrån och sedan skicka tillbaka oljan till tråget eller ventilkåpan. Kommer antagligen sätta någon styrning på pumpen så den går i kanske 10 sekunder och sedan väntar 30 sekunder. Får ju kolla hur lång tid det tar att fylla behållaren under turbon så man vet tidsintervallet.

/David
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

David Herbertsson skrev:
PBM Racing skrev:Ah, jag visste att det fanns fler där ute, välkommen att slå dig ner på ljugarbänken :hihi:

Tackar :D

Jo jag har väl funderat på projekt tråd, får se om jag vågar.. :lol: Motorn ska sitta i min Camaro 84:a. Kommer åka manuell låda fastän det inte håller, kommer inte byta en enda del till innan det har pajat, då blir man aldrig färdig.

Jag kommer göra så att jag tar oljetryck från motorn till turbon. Från turbon ska jag ha en rörbit och en liten behållare under turbon som pumpen ska suga ifrån och sedan skicka tillbaka oljan till tråget eller ventilkåpan. Kommer antagligen sätta någon styrning på pumpen så den går i kanske 10 sekunder och sedan väntar 30 sekunder. Får ju kolla hur lång tid det tar att fylla behållaren under turbon så man vet tidsintervallet.

/David
Jag tänkte oxå köra med olja från motorn och med en 1liters avluftad tank under turbon och en el-oljepump som går intervallvis.
Har provkört oljesystemet tidigare med intervallrelästyrning.
Kika in på min tråd. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=90
bmwdiesel
Lite mer laddtryck

Inlägg av bmwdiesel »

alla teorier är välkommnade så det så :thumbright: jo man hakar nog upp sig så mycket på allt runtikring, man skulle nog börja med att få dit den berömda turbon för det första, sedan får framtiden visa vad man behöver byta :D jag är kluven vad jag ska ha för bil men en cheva blir det iaf, men vet bara inte vilken kaross jag vill annvända :doh:
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Pro-Mille skrev: Jag tänkte oxå köra med olja från motorn och med en 1liters avluftad tank under turbon och en el-oljepump som går intervallvis.
Har provkört oljesystemet tidigare med intervallrelästyrning.
Kika in på min tråd. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=90
Ja jag har sett din tråd innan, har varit lite insperation för mig :thumbright: Ska sätta mig och läsa igenom den igen när jag har lite mer tid.

/David
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Någon som har en lösning på min konfiguration? Inte för att det är någon panik direkt ;)
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Här är en Porsche tank som sitter bultad i turbon.

Bild
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Den såg smutt ut, sen är det ju bara att se till att den blir tömd.

Behöver man ha en pump på trycksidan om man har turbon lägre än tanken? Jag antar att det är så men väljer att fråga ändå så jag får veta.
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

var en grabb... på vilket forum det nu var.. var en bmw i alla fall o turbon satt halvvägs under bilen. Turbon matades av motorns oljetryck

I vilket fall som helst så på returen körde ha en vanlig feltema vattenpump med mässingshus. Den fick gå utan någon form av styrning, och hade en liten catchtank med luftning på sugsidan.
Pumpen får/fick således suga/trycka en blandning av luft och oljeblask. Det resulterar i att pumpen nästan går tom mestadels (och belastas väldigt lite tack vare det) , men ändå får smörjning av oljeblasken. Han hade hitintills kört runt 100 mil med den lösningen om jag inte minns fel.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ingen dum ide att göra så. Den lilla catchtanken under turbon luftas gärna till motorns ventilkåpa / vevhusventialtion.

Med turbon bak blir luftningen onödigt lång och då är det bättre att lufta uppe i skärmen eller liknande ( högre än catchtanken ).
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende

Mycket fin info. Ni får nog hjälpa mig att rita på det här när det drar ihop sig ;)

Men vi kan väl enas om att turbon måste ha ett visst oljetryck till inloppet för att smörjningen ska fungera som tänkt? Dvs så behövs det en pump även på trycksidan, även om man har turbon ca 20-30 cm under underkant på oljebehållaren?

Känns som en idiotisk fråga men jag vill veta.
Skriv svar