sts flödesplattor. resultat sid 1

Diskussioner för erfaret folk
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

bra då har du ju haft nytta av plattorna. nu väntar jag bara på vad alla andra flödat, specielt den lilla.
lagt in resultatet på sid 1
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Om du har 282cfm orificeplåt och mätar lilla hålen med den, % skala visar 19% när det ska hellre vara 24% och där är det ganska svårtläst skala. Jag ska ha minimum. 60% och uppåt, alltså skalan är där mycket lättare att läsa rätt, därför det ska vara flera orificeplåt ranges.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

det är 15 mm mellan 20 -25% på min skala så den skillnaden ser jag.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Nu har jag testat mina plattor. Dom ser väldigt bra ut och det var ett bra initiativ av Martin att ta fram dom. Det gör säkert att vi kommer att få mer lika flödesvärden i framtiden. Först kalibrerade jag bänken med en av mina plattor.
Sen testade jag flödesplattorna jag fått:

1: 70,5
2: 187,3
3: 269,4
4: 394,9

Det slår inte på så värst många % och om jag kalibrerar bänken efter de här plattorna som är bättre gjorda än mina egna så kommer det att stämma ännu bättre. Tack Martin!

Erland.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Tackar okså Martin, jävligt fina plattor, jag ska använda de för att få olika range till min bänk, jag måste göra en platta till, mellan 70 och 190, annars plattor täcker bra varandra.

Jag har provat med PTS elektronisk flowbox, som en kompis har, att använda bara ett stor hål och mäta via den hela toppen. Det blev inte samma siffror trots elektronic jämför att använda flera ranges i orifice bänk med PTS, alltså när man jämför mot vattenmanometer. Med flera ranges det blev mycket jämnare mot vatten.

Orificebänk kan jämföra mot bilens växellåda, måste ha flera växlar, men pitot-style bänk går som automat växellåda. :hihi:



Vi testade 4 flödesbänk med en platta av mej, kanske ett år sen? Jag fick 257 cfm i flowquik, Norrbäck 255, tredje ungefär samma men den fjärde som hade kalibrerad med PTS sharp edge plattor, koniska underdel, hans bänk visade 267 cfm med min platta, han har FP1 elektronic (FlowPerformance).
Jag flödade också PTS 100, 200 och 300 cfm plattor och tänkte efter den att behöver aldrig ha koniska plattor.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Mina resultat blev lite annorlunda på högflödet.

1: 73,5
2: 190,8
3: 274,7
4: 385,8


Vet inte om det är för att jag kör 3" rör eller för att jag inte har en "settling chamber" under mätröret.

Men Visar för lite flöde på höga flöden gör den iaf..

Skall bli kul att se vad ni andra flowquick användare får för siffror.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Inlägg av turbodart »

har du en oppsetning til overs?
er meget interessert, har bare en stk 300cfm PTS-plate som jeg kalibrerer etter...
Daniel Krüger
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Tommy hur lågt har du fritt flöde neråt
under plattan innan luften behöver svänga?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har 20cm orört innan luften ändrar sig. flödat på 5"
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

har du möjlighet att göra ett snabbtest med ett längre rör och testa?
tänkte på om svängen kommer för nära och stör
http://en.wikipedia.org/wiki/Vena_contracta
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja jag har mer 5" rör jag kan prova med, se om det blir bättre.. tror inte det tyvärr :(

Tror mina 3" rör är för klena och egentligen behövs 4" rör till mätröret på fq
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Inlägg av Jarmo Y »

Tommy Luhr skrev:ja jag har mer 5" rör jag kan prova med, se om det blir bättre.. tror inte det tyvärr :(

Tror mina 3" rör är för klena och egentligen behövs 4" rör till mätröret på fq

Prova med mindre testtryck än 28" för att se om numrena ändras, då svängen och röret är inte så mycket "på vägen", eller kalibrera bänken bara efter största plattan. Platta 1 kommer att visa ännu mer men du ska ha 2" flowquikrör också om du vill mäta så lilla flödningar men det kanske du inte gör.

Om cfm nummer vandrar hela tiden vid mätning, du vet kanske att du kan hålla knappen i botten flera sekunder så electronic räknar medelflöde av det vandrande.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

jag har 52mm ID mätrör och plenum på båda sidorna och det klarar bra 400cfm till 28".

Räkna med att kunna dra genom 145cfm/sq.in på 28" när man dimensionerar mätröret i en pitot bänk, så med mitt 3.29sq.in. blir det 479cfm. Med lägre tryckskilnad kan man mäta högre flöde korrigerat till 28", halvera till 14" mättryck så kan man mäta 959cfm. Om man dublerar test trycket till 56" så kan man bara mäta 239cfm korrigerat till 28".


/Andre'
power
Gösta Eliasson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 08, 2008 3:12 pm
Ort: Vilhelmina

Inlägg av Gösta Eliasson »

Nu har ja testat plattorna, Först kalibrerade ja bänken med mina
hemma gjorda plattor o sen sts.
69. 182. 286,5. 419.
Gösta Eliasson
Gösta Eliasson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 08, 2008 3:12 pm
Ort: Vilhelmina

Inlägg av Gösta Eliasson »

Kanske fel tråd men ja kör ändå.
Jag har gjort 3st kalibreringsplattor enligt mått här nånstans på sävarturbo 84, 131, 323cfm.
Till problemet, Var ska ja kolla mät undertrycket.
Stillastående luft/tryck i plenum i bänk eller i cyl under topp.
Mätvärden nu
84cfm platta 28" plenum i bänk, 30" i cyl.
131cfm platta 28" plenum i bänk 31" i cyl.
323cfm platta 28" plenum i bänk 34" i cyl.
Jag antar att många mäter undertrycket i cyl under topp men när ja blåser med mun över VP slangen så reagerar ju VP trycket direkt.
Nånting e galet nånting e fel,
En variabel till sitter VP uttaget i flöde kortsida cyl eller flöde långsida cyl.
Fan skjuter man me dynamit blir de exakt! EN SMÄLL!!!.
Finns de nåt sätt å få allt superlikt me alla!
Gösta Eliasson
Skriv svar