Lynx 1260 trippel "the story"

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

ser ut som du har full koll :thumbright:
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 865
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

:shock:

Jag vet inte vad jag ska skriva...

Jag vill bara se mer... :D
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

man blir målslös av dina kunskaper :shock: hoppas du får allt att lira och lyckas bromsa den nångång skulle vara skoj att se effekten i han.mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Jonas N skrev:Kör uteslutande med avgastemp och känsla, och även till stor del vilken färg snön får då man ger fullt.
Låter som rätt väg att gå... :thumbright: man skall inte stirra allt för mycke på avgastempen, vet av egen erfarenhet hur det kan gå :doh:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Stiftfärg och känsla är ju ett gammalt beprövat sätt att justera på :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Sedan var det bara att fortsätta bygga, näst på tur blev ändringen av styrstången.
Bild
Orginal styrstången är byggd likt en borrsving för att passera raveklockorna, det funkar kanske med singel pipa men är ej kompatibelt med 3 pipor. Den får endast får rotera runt sig själv och inte svänga flera cm fram och tillbaka,det kan liknas vid en orm & ormtjusare, ingenting vågar vara i närheten.

Bild
Dessutom så går styrstången ner mitt i chassiet rakt framför mittencylinderns avgas utblås :(
För lite utrymme för att kunna gå med pipan runt stången.

Bild
Så det vara bara att kapa bort allt krokiga på styrstången och ersätta det med ett rör.

Bild
Styrstången sattes tillbaka i främre läget upptill och fästet nertill flyttades i sidled vilket tillsammans gjorde att den går fri från raveklockorna och även utblåset från cylindern mot början av pipan blev mycket bättre.
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Nu har mao styrgeometrin blivit totalkass?
Om du har bara vinklat armen så den passar i styrstagen alltså.
Om det är så, så ska du för att behålla geometrin nyttja en pitmanarm.
Lite trångt i och med den ska vara precis bredvid.
Men i och med människan är analogisk så blir du antagligen van ;)
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Lite svårt att förstå hur du menar, jag har kortat styrstaget lika mycket som styrstången är flyttad i sidled. visst blir det alltid ett litet geomertri fel iom att styrstången lutar några grader men inget men märker, skidorna är ju ändå mesta tiden i lufften :thumbright:
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

Jonas N skrev: skidorna är ju ändå mesta tiden i lufften :thumbright:
där dom skall vara :thumbright:
Tobbe O
För mycket laddtryck
Inlägg: 164
Blev medlem: tis aug 31, 2010 12:06 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Tobbe O »

Kadett4wd skrev:Nu har mao styrgeometrin blivit totalkass?
Om du har bara vinklat armen så den passar i styrstagen alltså.
Om det är så, så ska du för att behålla geometrin nyttja en pitmanarm.
Lite trångt i och med den ska vara precis bredvid.
Men i och med människan är analogisk så blir du antagligen van ;)
Ursäkta att jag lägger mig i, men det är inte styrstagen utan bara ett styrstag.

Frågan om det ens är mätbart det styrgeometrin ändrats.

Fan Jonas du är inte bara kung på att bygga deltor du, kör hårt :)

/Tobbe
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

om styret är rakt på bilden så är det fel.
ni ser juh första styrarmen från styraxeln ut till första uniballen.
Den är vinklad säg 7-10 grader.
Det är mao olika lång slaglängd till var sida från centrum.
men som jag skrev,, människan är analog så det spelar ingen större roll.
Men om det arbetas nån gång på förbättringar så kan man juh tänka på den lilla grejen.
Jonas N
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: mån okt 06, 2003 11:44 pm
Ort: Umeå/Ersmark

Inlägg av Jonas N »

Tobbe O skrev: Ursäkta att jag lägger mig i, men det är inte styrstagen utan bara ett styrstag.

Frågan om det ens är mätbart det styrgeometrin ändrats.
/Tobbe
du har rätt Tobbe det är bara ett styrstag som går ner till pararell staget. Alltså går skidorna parallelt men jag förstår att att det blir olika max utslag åt sidorna, men där är man ju bara när man sladda runt pumpen på den lokala bensinkmacken. Tror nästan styrglappet äterupp geometrifelet.

Slutdiskuterat !!!!
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jonas N skrev: Slutdiskuterat !!!!
Vadå?
Tål du bara positiva inlägg där alla avgudar ditt jobb?
Givetvis är det sjukt bra jobb du gjort.
men om det dyker upp ett fel ska vi hålla käften då?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Patrick: Som det skrivs är det en kompromiss i styr-geometri, som i praktiken är försumbar eller enkel att leva med - vilket borde varit tydligt av det som skrivits tidigare. Bra att det poängteras dock, inget är perfekt.

Det är onödigt att diskutera vidare om trådskaparen önskar det, precis lika onödigt som bränsle-ekonomin som det talades om tidigare. Till skillnad från de flesta trådar här, så är det här mer en återblick på ett koncept som fungerar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

mattias skrev:en återblick på ett koncept som fungerar.
Jo det är jag väl införstådd med.
Men jag skrev juh om det skulle förbättras nånstans så fanns det en liten detalj där.
Skriv svar