Diesel drar vatten och tempen beter sig konstigt?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Diesel drar vatten och tempen beter sig konstigt?

Inlägg av Lepsyl »

Nu när man äntligen fått igång bilen så ska den ju självklart börja jävlas med än :hihi:

Motorn i fråga är en volvo d24a och problemet började med att jag märkte att den drog vatten, jag reagerade då också på att enligt tempmätaren så gick motorn upp i arbets temp på bara några minuter men la sig sedan stadigt i mitten på mätaren även fast slangarna inte äns var varma.
Sedan när jag körde så började tempmätaren helt plötsligt gå över det vanliga för att gå till botten och sedan vända ner till mitten igen och göra så några gånger fram och tillbaka oregelbundet.
Har då ofta stannat första gången den skenat iväg och fyllt på vatten och då har den hållt sig en stund men sen efter ca en mil så börjar den vandra igen.
Men varje gång jag kollat så har inget varit onormalt varmt.

Någon som har någon ide om vad det kan vara? Min tanke just nu är att det är topppackningen men det är inge tryck i kärlet eller vatten i oljan eller liknande.
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Nu e ju inte ja nån diesel expert men första tanken är att du har lyft i kyl systemet
mvh AFFE
Bild
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Inlägg av bonden »

Toppen brukar spricka på volvos ursäkt till dieselmotor..
Om vattnet sjunker utan att den läcker, så är det ju antingen toppen eller topplockspackning. Att sen tempmätaren beter sig sådär kanske har att göra med att den har kontakt med vattnet endast periodvis.
Användarvisningsbild
daniel.s
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: fre jun 11, 2010 12:35 am
Ort: Rusksällä

Inlägg av daniel.s »

tror det är toppen el. topplockspackingen som bonden skrev!
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
funkis_jackson
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: sön nov 12, 2006 4:45 pm
Ort: Åkersberga/Stockholm

Inlägg av funkis_jackson »

Med all sannorlikhet så är det spricka i toppen, eller blåst packning.
Dom där jävla tyskarnas hämnd efter två förlorade krig var att bygga D24an.
Det är hårt - När man lever hårt
Skriv svar