Det är 2 forum som jag sitter o läser rätt så mycket på om kvällarna och det är denna Savarturbo och det är Dieselclubsweden. Hade tänkt att ha projekttråd på båda sidorna men då jag har en diesel så började jag med den på Dcs och sköt fram projekttråden på Savar turbo.
Men nu ligger jag hemma, sjukskriven från jobbet med en bruten ryggkota och har fruktansvärt tråkigt. Så då kan jag ju minst sagt ta mig tiden att fixa till en projekttråd här också !
22/7 -10 var jag i Motala och köpte mig en Bmw 325tds touring -96 lastbilsreggad med trasig dieselpump för en billig peng. Planen från början var bara att hiva ur motorn och i med en annan motor (då det verkade enklare och billigare än att börja grejja med pumpen). Men den motorn som satt i verkade synd att göra sig av med, har visserligen gått 32000 mil. Men gått som pendlar bil de senaste 14000 milena som den tidigare ägaren hade brukat den och väl dokumenterade servicear.
Planen var då att byta pumpen lite snabbt och bara ta bilen i bruk. Men som vanligt när det gäller mig så blir det inget "bara" .. -96ans dieselpump kan jag meddela är så gott som omöjlig att hittga för en vettig peng. Så medans jag letade efter det började jag istället att fixa utsidan på bilen som jag ändå tänkt att göra förr eller senare.
Utsidan :
- M3- front (satt på när jag köpte bilen)
- M3- sidokjolar (satt på när jag köpte bilen)
- M3- look deffuse.
- M3- Lister.
- M3- läpp.
- GT- läppar.
- Röktonade bakljus, röda med svart blinkers.
- Oneblock Angeleyes med 8000k xenon hel- och halvljus.
- Dimljus "smoke" med 8000k xenon.
- Svart tonade rutor, alla utom framrutan.
- Bmw "Carbon" emblem på huv och baklucka.
- Coilovers kit.
Insidan :
- Halvskinn BMW sportstolar.
- Digital laddtrycks och volt mätare.
- Mocca ratt.
Vad som ligger på hyllan redo att plockas ner i motorrummet :
- Rostfritt grenrör gjort av Daniel Karlsson.
- 2,5" ic 450x300x76. redan monterat, ska dra sista rörbiten när turbon är på platts.
- Nyrenoverad dieselpump.
- kkk k24 från s60 t5R -03
Och till sist vad som återstår att införskaffa och göra :
- Linda och montera grenröret.
- Hänga dit turbon och fixa olja till o från (fläns beställda).
- Bygga avgasystem (fläns mot turbon beställt).
- Byta dieselpumpen.
- Hitta någon som är riktigt duktig på att programmera mitt orginal styrsystem.
Sen är de ju alltid en del runt ikring grejjer som ska göras ..
Bilder :
Vid inköpet.

Coilovers beställdes från tyskland.

Intercooler på platts.

Sitter nu mera en elfläckt från en 850 där.

Spolarvätske behållare från biltema fick ersätta orginalet som sitter bakom höger lyse egentligen.

Digital laddtrycksmätare.

Fick till slut tag i denna fina pryl, gått 500mil sedan renovering och jag fick pröjsa 1500kr

Bilen utrullad ur garaget. all "styling" från min kära vän Ebay.se är monterat, rutorna tonade, xenon monterat, coiloversena i botten, carbon emblem osv ..

18" fälgarna ska bytas ut till 19" tills i vår är planen

Det rostfria grenröret.

M3-lister.

kkk k24 från s60 t5R.

Det där är vad som gjorts i stora drag .. Tanken nu är att den ska vara körklar till våren.
Har ni kritik angående mitt bygge skriv gärna det, posetiv som negativ. Jag lyssnar på allt o tar till mig.
//Elias