4G63 topp strul
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
- Kontakt:
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
mät installationshöjd på ventilerna.
hydraultryckare har oftast 1,5mm i spann vad gäller motorrennoveringar.
Fräser man i nya större ventiler och speciellt med radiesäten (för man vill ha med hela radien) så hammnar ofta sätena 1-2mm längre ner.
Kompenseras på ventillängder eller med mekanisk justering på ventilspel.
Med hydrauliska tryckare så är höjden rätt noga faktiskt.
Du kanske inte behöver göra stora ingrepp, spila av skaftet i ventilslipen bara så är du i hamn (om möjlighet ges beroende på ventilens och retainerns utförande och anläggningsytor mot tryckaren).
Att dom tar i varandra är långsökt, beroende på vad du har för kammar och ventilstorlek.
har svårt att tänka mig att du accelererar ventilerna så fruktansvärt så dom hinner ta i varandra.
Mät ventillyftet vid tdc, ställ kammarna så och se om ventilerna tar i varandra. Oftast är detta max vad ventilerna lyfter samtidigt.
En turbomaskin bör ju ligga runt 1,5-3mm på insug och 1-2,5mm på avgas ganska generellt.
Vissa profiler är ju så vassa så dom ligger upp mot det dubbla men då är dom inga tama gat profiler
Hoppas det hjälper dig i lyckans sökande
hydraultryckare har oftast 1,5mm i spann vad gäller motorrennoveringar.
Fräser man i nya större ventiler och speciellt med radiesäten (för man vill ha med hela radien) så hammnar ofta sätena 1-2mm längre ner.
Kompenseras på ventillängder eller med mekanisk justering på ventilspel.
Med hydrauliska tryckare så är höjden rätt noga faktiskt.
Du kanske inte behöver göra stora ingrepp, spila av skaftet i ventilslipen bara så är du i hamn (om möjlighet ges beroende på ventilens och retainerns utförande och anläggningsytor mot tryckaren).
Att dom tar i varandra är långsökt, beroende på vad du har för kammar och ventilstorlek.
har svårt att tänka mig att du accelererar ventilerna så fruktansvärt så dom hinner ta i varandra.
Mät ventillyftet vid tdc, ställ kammarna så och se om ventilerna tar i varandra. Oftast är detta max vad ventilerna lyfter samtidigt.
En turbomaskin bör ju ligga runt 1,5-3mm på insug och 1-2,5mm på avgas ganska generellt.
Vissa profiler är ju så vassa så dom ligger upp mot det dubbla men då är dom inga tama gat profiler

Hoppas det hjälper dig i lyckans sökande

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Nu httar ja inte installationshöjderna längre men ska mäta på en orginal topp ikväll å se vad de är på den.
Men om nu ventilerna sitter 2mm längre ner än std då skulle man behöva upp med ventilen 1mm minst dvs man måste dit me sånna där prylar på ventil skaftet (kommer inte på namnet just nu :p)
Känns ju lite så där å ha massa lösa delar som kan lossna när man varvar mellan 8500-9300rpm
Ventilerna är 1mm större in/ut
Men om man nu mäter ventil lyftet med luftade tryckare så får man ju inte max lyft?
Sen kan ja inte påstå att ja köpt några vursting kammar, men därimot har jag köpt ett par kammar som gett bra med pulver i tester.
Och jag hade fått fel info om att dom lyfte 10.5
Dom lyfter tydligt 11.5 och 11 enligt kamkort och kelford själva.
Men om nu ventilerna sitter 2mm längre ner än std då skulle man behöva upp med ventilen 1mm minst dvs man måste dit me sånna där prylar på ventil skaftet (kommer inte på namnet just nu :p)
Känns ju lite så där å ha massa lösa delar som kan lossna när man varvar mellan 8500-9300rpm
Ventilerna är 1mm större in/ut
Men om man nu mäter ventil lyftet med luftade tryckare så får man ju inte max lyft?
Sen kan ja inte påstå att ja köpt några vursting kammar, men därimot har jag köpt ett par kammar som gett bra med pulver i tester.
Och jag hade fått fel info om att dom lyfte 10.5
Dom lyfter tydligt 11.5 och 11 enligt kamkort och kelford själva.
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Ja är ventilhöjden för låg så kommer du ju inte få problem med att ventilen står uppe och släpper ut komp.
Om inte ventiltryckaren gått sönder och rammlat isär då vill säga (vilket är högst otroligt)
Lashcaps är ordet du söker. funkar ypperligt med bra styrning på ventilen.
har inte kollat kammarna men vid snabb överblick så ser jag att dom inte lyfter hiskerligt..
Lägg gärna in bilder på sakerna som krånglar så är det lättare att avgöra felet.
Om inte ventiltryckaren gått sönder och rammlat isär då vill säga (vilket är högst otroligt)
Lashcaps är ordet du söker. funkar ypperligt med bra styrning på ventilen.
har inte kollat kammarna men vid snabb överblick så ser jag att dom inte lyfter hiskerligt..
Lägg gärna in bilder på sakerna som krånglar så är det lättare att avgöra felet.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Vad ska ja lägga in för bilder? =)
Slipar ja ventilen med pasta så är kanten jämn å fin..
Men den är så lite krokig så de syns väll inte när man slipar med pastan.
dom milen jag har kört har jag kör till bilprovningen och haft 0.5bar ladd med orginal turbo (0.8bar std) så att de skulle påverka ventilerna är fruktansvärt långsökt.
Std tät/säte skall vara 0.9-1.3 mm Men har fått info om att när man ska köra mer effekt bör man ligga på minst 1.5mm eller helst 2mm tätyta.
Så nu kommer de bli 2mm tät yta med istället ett 3vinklat säte istället för radiesätet.
Har beställt nya lyftare så får man hoppas att dom fungerar fint.
Tror dock inte de är fel på just lyftarna då jag har kört både std och 3mm ca 5 olika set med samma resultat.

Slipar ja ventilen med pasta så är kanten jämn å fin..
Men den är så lite krokig så de syns väll inte när man slipar med pastan.
dom milen jag har kört har jag kör till bilprovningen och haft 0.5bar ladd med orginal turbo (0.8bar std) så att de skulle påverka ventilerna är fruktansvärt långsökt.
Std tät/säte skall vara 0.9-1.3 mm Men har fått info om att när man ska köra mer effekt bör man ligga på minst 1.5mm eller helst 2mm tätyta.
Så nu kommer de bli 2mm tät yta med istället ett 3vinklat säte istället för radiesätet.
Har beställt nya lyftare så får man hoppas att dom fungerar fint.
Tror dock inte de är fel på just lyftarna då jag har kört både std och 3mm ca 5 olika set med samma resultat.

2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Har nu fått uppgift om att sätes tätytan bara varit på ca 0.5mm
så de lär ju inte räcka till att kyla ventilen på långa vägar..
Vet inte vad man brukar köra när man gör race toppar men så var iaf fallet nu.. så nu kommer de bli väldigt mycket mer tät/kyl yta
Så man får hoppas på att de var de som var galet.
Även ventil skaft längderna skall jämnföras med en annan orginal topp.
så de lär ju inte räcka till att kyla ventilen på långa vägar..
Vet inte vad man brukar köra när man gör race toppar men så var iaf fallet nu.. så nu kommer de bli väldigt mycket mer tät/kyl yta
Så man får hoppas på att de var de som var galet.
Även ventil skaft längderna skall jämnföras med en annan orginal topp.
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
det var litet du, mycket mycket litet.
1,5mm lägger jag tätningen på.
Beror alldeles på vilken topp det är och vilken installation man skall använda den till.
Sugmotorer klarar sig med lite mindre tät yta, ca 1-1,2mm om man är hård och kör med täta servicar med ventilspelsservice
1,5mm lägger jag tätningen på.
Beror alldeles på vilken topp det är och vilken installation man skall använda den till.
Sugmotorer klarar sig med lite mindre tät yta, ca 1-1,2mm om man är hård och kör med täta servicar med ventilspelsservice
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ja som man nu läst sej till å lärt sej en massa på de här problemet så bör man ju ligga mellan 1.5 och 2mm tätyta.
Det är la sätet i toppen som har lite svårt å få bredare tätyta när man kör radie säte vad jag förstår.
Men nu blir det 3 vinklat säte istället så man får hoppas det löser problemet, även fast de kanske inte är de riktiga problemet så verkar detta vara en del av det iaf.
Det är la sätet i toppen som har lite svårt å få bredare tätyta när man kör radie säte vad jag förstår.
Men nu blir det 3 vinklat säte istället så man får hoppas det löser problemet, även fast de kanske inte är de riktiga problemet så verkar detta vara en del av det iaf.
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Nu är toppen iordning gjord med 3 vinklade säten samt en tätyta på 1.5mm
nya tryckare fick jag idag.
Ventil skaften är inmätta och har tagit referens på en topp som är orginal och då stämmer höjderna på 100delen.
Man får väll hoppas detta håller nu =)
nya tryckare fick jag idag.
Ventil skaften är inmätta och har tagit referens på en topp som är orginal och då stämmer höjderna på 100delen.
Man får väll hoppas detta håller nu =)
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Re: 4G63 topp strul
Uppar lite granna igen =)
Toppen är inte klar ännu, vilket jag trodde därav mitt föregående inlägg.
När toppen var fräst och ventilerna var slipade så var 2 säten krokiga. hur dom kan vara krokiga efter man fräst sätena vet inte jag?!
Dom ska iaf fräsas lite till och kompenseras på skaften där.
Som tidigare inlägg så har toppen blivit uppmätt och jämnförts mot en orginal topp och längderna stämmer på 100delen mot varrandra.
Dvs ventilskaft längden är inget problem, De känns som att problemet inte är toppen överhuvudtaget ioch med att ventilerna jag kör, kör massor med andra folk med och de funkar klockrent.
Fjädrar å retainers är de inte fel på ioch med att ja kört 2 olika uppsättningar, först Brian crower och nu Kiggly.
Tryckare, ja hur vet man att den är pajj, ovanligt mycket ventilslammer, men de problemet har inte jag, har iaf köpt nya just in case.
Kammar är INTE problemet, har kört 5 olika uppsättningar kammar med samma fail.
spridarna är körda i spridar tvätt och syncade och de var helt ok enligt den som gjorde det!
Tändningen jag kör med är ju inte samma sedan 2009 vilket skulle kanske vara en grej som kan ha gjort att de blir galet kanske?
Istället för orginal tändspole och msd dis-2 plus kör jag nu direkt spolar utan steg och en microtech 4kanal tändbox.
Jag har inte ändrat några inställningar i sprutet alls, Dwell time antar jag bör vara densamma då spolarna som jag kör med funkar direkt på orginal tändsteg osv.
Dock kanske inte tändboxen tycker om det?
Sen kan man oxå ställa coil dwell wizard i sprutet som jag inte har haft en tanke på!
Den måste man ändra när man kör msd'n annars börjar de ryka om den, (ja har råkat provat =) ) så frågan är om man skickar in alldelles för mycket kräm in i microtechen så de blir jätte mycke kräm på stiften så de blir jätte jätte varmt å sätena går?
Mycket förvirrad är jag, och många spekulationer har man, men de blir väll så när man själv å ingen annan kan komma på det direkta felet. Hade varit så enkelt med ett lådras eller dylikt, men nej murphy's lag är de som gäller, de ska jävlas.
Skickar upp lite bilder på mina stift som satt i när motor gick i bitar.
Och bilder på först standard dwell och bild nr 2 inställningar för msd dis-2 (all cdi systems)

Toppen är inte klar ännu, vilket jag trodde därav mitt föregående inlägg.
När toppen var fräst och ventilerna var slipade så var 2 säten krokiga. hur dom kan vara krokiga efter man fräst sätena vet inte jag?!
Dom ska iaf fräsas lite till och kompenseras på skaften där.
Som tidigare inlägg så har toppen blivit uppmätt och jämnförts mot en orginal topp och längderna stämmer på 100delen mot varrandra.
Dvs ventilskaft längden är inget problem, De känns som att problemet inte är toppen överhuvudtaget ioch med att ventilerna jag kör, kör massor med andra folk med och de funkar klockrent.
Fjädrar å retainers är de inte fel på ioch med att ja kört 2 olika uppsättningar, först Brian crower och nu Kiggly.
Tryckare, ja hur vet man att den är pajj, ovanligt mycket ventilslammer, men de problemet har inte jag, har iaf köpt nya just in case.
Kammar är INTE problemet, har kört 5 olika uppsättningar kammar med samma fail.
spridarna är körda i spridar tvätt och syncade och de var helt ok enligt den som gjorde det!
Tändningen jag kör med är ju inte samma sedan 2009 vilket skulle kanske vara en grej som kan ha gjort att de blir galet kanske?
Istället för orginal tändspole och msd dis-2 plus kör jag nu direkt spolar utan steg och en microtech 4kanal tändbox.
Jag har inte ändrat några inställningar i sprutet alls, Dwell time antar jag bör vara densamma då spolarna som jag kör med funkar direkt på orginal tändsteg osv.
Dock kanske inte tändboxen tycker om det?
Sen kan man oxå ställa coil dwell wizard i sprutet som jag inte har haft en tanke på!
Den måste man ändra när man kör msd'n annars börjar de ryka om den, (ja har råkat provat =) ) så frågan är om man skickar in alldelles för mycket kräm in i microtechen så de blir jätte mycke kräm på stiften så de blir jätte jätte varmt å sätena går?
Mycket förvirrad är jag, och många spekulationer har man, men de blir väll så när man själv å ingen annan kan komma på det direkta felet. Hade varit så enkelt med ett lådras eller dylikt, men nej murphy's lag är de som gäller, de ska jävlas.
Skickar upp lite bilder på mina stift som satt i när motor gick i bitar.



Och bilder på först standard dwell och bild nr 2 inställningar för msd dis-2 (all cdi systems)
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Re: 4G63 topp strul
Vad menar du med krokiga?flandrs skrev:När toppen var fräst och ventilerna var slipade så var 2 säten krokiga. hur dom kan vara krokiga efter man fräst sätena vet inte jag?!
Dom ska iaf fräsas lite till och kompenseras på skaften där.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM