MW Racing Audi S4 2.2T
MW Racing Audi S4 2.2T
Slänger upp en projekt tråd här, mycket teknik nördar här som vi kan få tips & trix av
EVOLUTION 1
Gick väl aldrig riktigt som den skulle med de här grejerna, största anledningen var väl för att kolvringarna inte mådde så bra och att krysskilen på veven gick sönder lite för ofta.
-T04E/T3 turbo
-Hemmabyggt grenrör
-3" avgassystem
-440cc spridare
-Annan programvara
-Front monterad intercooler
-Walbro 255lph bränslepump
-Tial dumpventil
-K&N luftfilter
EVOLUTION 2
Bilen som aldrig byggdes haha, nästa alla grejer var köpta men så spåra det ur och allt såldes princip Planen var väl att hamna kring 600hk men det blir väl lite ändring på effekten till nu kan man hoppas på.
EVOLUTION 3
Block
-AAN 5-cylindrigt toppdeckat block med standard vevaxel och 2.2 liters slagvolym, stressborrat till första över dimension
-JE kolvar med 8.8:1 kompförhållande, keramikbehandlad kolvtopp, coatade kjolar och ringgroove mellan första och andra ringland
-Total Seal gapless kolvringar
-Verdi vevstakar med ARP bult
-ARP pinnbult till topp och ramlageröverfall
-Stödgördel från CP-Service
-Diesel vevlager från 2.5L motorn
-Standard ramlager
-Modifierat oljetråg med skvalpplåtar
-Standard oljepump
-Fidanza aluminium svänghjul med ARP bult
-Hela vevpartiet viktat och balanserat
-Special designad vevhusventilation med omgjord 7A ventilkåpa
-Accusump pump på 2 liter för pre-oiling och surge
Topp
-Duktigt portad topp! (Tack till Patrick Wetterskog)
-Cat Cams kammar med 12 mm lyft och 280 graders duration på in och ut
-Ställbara kamdrev
-Solida tryckare
-Titanretainers
-Värre ventilfjädrar
-Inconel avgas och rostfria insugsventiler
-Nya styrningar och tätningar
Bränsle
-4.5L catchtank
-Weldon 2345-A bränslepump
-Weldon A2040 bränsletrycksregulator
-Weldon bränslepumps styrning
-Aeromotive 10 micron bränslefilter
-034 Motorsport AN10 fuelrail
-1600cc Precision bränslespridare
-AN8 matning från orignaltank till catchtank
-AN12 matning från catchtank till bränslepump
-AN10 matning från bränslepump till fuelrail
-AN8 retur från bränsletrycksregulatorn till catchtank
-AN10 retur från catchtank till orignaltank
-Slangar och kopplingar kommer från Goodridge
-Nitrous Express proton lustgas system, bestyckat för 100hk
Tändning
-034 Motorsport High Output tändspolar
-034 Motorsport High Output tändkablar
-Bosch F6DTC tändstift
Transmission
-SPEC steg 5+ koppling
-Standard 5-växlad låda
-Stumsvetsad mellandiff för konstant 50/50 drivning
-RedLine Heavy Shockproof i växellåda och diff
-034 Motorsport shortshifter, modifierad för ännu kortare lägen
Avgas/Insug
-CP-Service grenrör
-BorgWarner S375 turbo, 74.3/83.4mm turbin med a/r 1.10
-Tial MV-R wastegate med screampipe
-4' downpipe och 3.5' avgassystem
-CP-Service insug med cnc-fräst matchportad fläns mot toppen med orings tätning, vattenskuret plenum, cnc-svarvade fullradietrattar och 70mm billet spjäll
-CP-Service pop-off ventil
-3' aluminium tryckrör
-ProCharger dumpventil
Kylning
-BMPC intercooler, 4.5" tjock
-Ford vattenkylare
-Omgjort vattengrenrör
-2st 10' fläktar
Elektronik
-Nira i3+ motorstyrning
-STRI CS 60mm P/H&W 3 bars laddtrycksmätare
-STRI CS 60mm P/H&W avgastempmätar
-Innovate LC-1 DB bredbandslambda
-Kabelhärva ihop lödd av mig
Chassi/Bromsar
-Gula Koni stötdämpare med justerbar hårdhet
-H&R progressiva 40mm sänkfjädrar
-034 Motorsport motor och växellådsfästen (track density)
-Stålbussningar i fram och bakvagnsbrygga och bakre diff
-S6 fjäderben med standard bromsar
-Goodridge stålomspunna bromsslangar
-Rensad från ABS
FILM
MW Racing Audi S4 2.2T, test drive 0.9 bar
MW Racing Audi S4 2.2T, 608whp dyno with a slipping clutch
EVOLUTION 1
Gick väl aldrig riktigt som den skulle med de här grejerna, största anledningen var väl för att kolvringarna inte mådde så bra och att krysskilen på veven gick sönder lite för ofta.
-T04E/T3 turbo
-Hemmabyggt grenrör
-3" avgassystem
-440cc spridare
-Annan programvara
-Front monterad intercooler
-Walbro 255lph bränslepump
-Tial dumpventil
-K&N luftfilter
EVOLUTION 2
Bilen som aldrig byggdes haha, nästa alla grejer var köpta men så spåra det ur och allt såldes princip Planen var väl att hamna kring 600hk men det blir väl lite ändring på effekten till nu kan man hoppas på.
EVOLUTION 3
Block
-AAN 5-cylindrigt toppdeckat block med standard vevaxel och 2.2 liters slagvolym, stressborrat till första över dimension
-JE kolvar med 8.8:1 kompförhållande, keramikbehandlad kolvtopp, coatade kjolar och ringgroove mellan första och andra ringland
-Total Seal gapless kolvringar
-Verdi vevstakar med ARP bult
-ARP pinnbult till topp och ramlageröverfall
-Stödgördel från CP-Service
-Diesel vevlager från 2.5L motorn
-Standard ramlager
-Modifierat oljetråg med skvalpplåtar
-Standard oljepump
-Fidanza aluminium svänghjul med ARP bult
-Hela vevpartiet viktat och balanserat
-Special designad vevhusventilation med omgjord 7A ventilkåpa
-Accusump pump på 2 liter för pre-oiling och surge
Topp
-Duktigt portad topp! (Tack till Patrick Wetterskog)
-Cat Cams kammar med 12 mm lyft och 280 graders duration på in och ut
-Ställbara kamdrev
-Solida tryckare
-Titanretainers
-Värre ventilfjädrar
-Inconel avgas och rostfria insugsventiler
-Nya styrningar och tätningar
Bränsle
-4.5L catchtank
-Weldon 2345-A bränslepump
-Weldon A2040 bränsletrycksregulator
-Weldon bränslepumps styrning
-Aeromotive 10 micron bränslefilter
-034 Motorsport AN10 fuelrail
-1600cc Precision bränslespridare
-AN8 matning från orignaltank till catchtank
-AN12 matning från catchtank till bränslepump
-AN10 matning från bränslepump till fuelrail
-AN8 retur från bränsletrycksregulatorn till catchtank
-AN10 retur från catchtank till orignaltank
-Slangar och kopplingar kommer från Goodridge
-Nitrous Express proton lustgas system, bestyckat för 100hk
Tändning
-034 Motorsport High Output tändspolar
-034 Motorsport High Output tändkablar
-Bosch F6DTC tändstift
Transmission
-SPEC steg 5+ koppling
-Standard 5-växlad låda
-Stumsvetsad mellandiff för konstant 50/50 drivning
-RedLine Heavy Shockproof i växellåda och diff
-034 Motorsport shortshifter, modifierad för ännu kortare lägen
Avgas/Insug
-CP-Service grenrör
-BorgWarner S375 turbo, 74.3/83.4mm turbin med a/r 1.10
-Tial MV-R wastegate med screampipe
-4' downpipe och 3.5' avgassystem
-CP-Service insug med cnc-fräst matchportad fläns mot toppen med orings tätning, vattenskuret plenum, cnc-svarvade fullradietrattar och 70mm billet spjäll
-CP-Service pop-off ventil
-3' aluminium tryckrör
-ProCharger dumpventil
Kylning
-BMPC intercooler, 4.5" tjock
-Ford vattenkylare
-Omgjort vattengrenrör
-2st 10' fläktar
Elektronik
-Nira i3+ motorstyrning
-STRI CS 60mm P/H&W 3 bars laddtrycksmätare
-STRI CS 60mm P/H&W avgastempmätar
-Innovate LC-1 DB bredbandslambda
-Kabelhärva ihop lödd av mig
Chassi/Bromsar
-Gula Koni stötdämpare med justerbar hårdhet
-H&R progressiva 40mm sänkfjädrar
-034 Motorsport motor och växellådsfästen (track density)
-Stålbussningar i fram och bakvagnsbrygga och bakre diff
-S6 fjäderben med standard bromsar
-Goodridge stålomspunna bromsslangar
-Rensad från ABS
FILM
MW Racing Audi S4 2.2T, test drive 0.9 bar
MW Racing Audi S4 2.2T, 608whp dyno with a slipping clutch
Fränt
När du hade problem med krysskil, hade du dragit centrumbulten ordentligt då?
Drog den där på en 5:a diesel för inte så länge sedan, har för mig det var 180Nm och 220grader eller något sådant. Det är hårt så in i he*vete, det borde väl vara liknande på bensinaren.
Förresten, jag har för mig att det är 450Nm på gamla 2v bensin 5:orna, men det är ju ganska hårt det också. Men om det är samma bult borde man ju kunna dra lika hårt som på dieslarna.
När du hade problem med krysskil, hade du dragit centrumbulten ordentligt då?
Drog den där på en 5:a diesel för inte så länge sedan, har för mig det var 180Nm och 220grader eller något sådant. Det är hårt så in i he*vete, det borde väl vara liknande på bensinaren.
Förresten, jag har för mig att det är 450Nm på gamla 2v bensin 5:orna, men det är ju ganska hårt det också. Men om det är samma bult borde man ju kunna dra lika hårt som på dieslarna.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
krysskilen är standard på femmorna att dom far, hände på min 2.3e, allt var gjort enligt audis föreskrifter (fick låna pärm från VAG verkstaden) vill minnas de var 330nm på bulten på 2.3 10v sugis, iaf, den höll i nästan 1000 mil sen var de klart, en massa förståsigpåare sa att de var bara byta kil och köra, men de var väll typ bara veven som var hel, och på vag verkstaden fick ja som svar "grattis, de är inte alls ovanligt att de händer"
Men de är en ren idiotisk konstruktion enligt mig, är på tok för lite anläggningsyta på remskivan för att de ska hålla bra, så de är bara leva med de om man ska hålla på med dom
Ontopic; såg ut att kunna bli en kul S4, dock har jag blivit anti C4 modellen sen jag hade min
Men de är en ren idiotisk konstruktion enligt mig, är på tok för lite anläggningsyta på remskivan för att de ska hålla bra, så de är bara leva med de om man ska hålla på med dom
Ontopic; såg ut att kunna bli en kul S4, dock har jag blivit anti C4 modellen sen jag hade min
330 eller 350 eller i de krokarna är ju med ett verktyg mellan bult och momentnyckel som förlänger hävarmen innan momentnyckeln. Dvs. inte momentet man drar bulten med.
De man ser som rasat brukar ju vara bytt kamrem av hemmafixare eller liten verkstad, dvs. troligtvis inte draget som det ska. Ofta "lite lagom" med muttermaskin.
Men absolut, ska man trimma är det ju säkert för klena grejer i vilket fall.
De man ser som rasat brukar ju vara bytt kamrem av hemmafixare eller liten verkstad, dvs. troligtvis inte draget som det ska. Ofta "lite lagom" med muttermaskin.
Men absolut, ska man trimma är det ju säkert för klena grejer i vilket fall.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Kan nog vara en bra ide om man ska köra gata
Lär inte bli nå långsammare på streetrace heller.
Ni får jobba på lite så ni tar hem jämtlands snabbaste nästa år
Om du vill kan jag kolla på en billet snurra till den grymt snabb spolade.
Eller så köper ni den johnny har ute till försäljning 72mm singel entry om jag inte mins fel skulle sitta som en fläskläpp på 5an. specad 900hk iaf
Lär inte bli nå långsammare på streetrace heller.
Ni får jobba på lite så ni tar hem jämtlands snabbaste nästa år
Om du vill kan jag kolla på en billet snurra till den grymt snabb spolade.
Eller så köper ni den johnny har ute till försäljning 72mm singel entry om jag inte mins fel skulle sitta som en fläskläpp på 5an. specad 900hk iaf
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Jaa Roger, har du nåt dynopapper på den där saken Johnny säljer?RoGGaH skrev:Kan nog vara en bra ide om man ska köra gata
Lär inte bli nå långsammare på streetrace heller.
Ni får jobba på lite så ni tar hem jämtlands snabbaste nästa år
Om du vill kan jag kolla på en billet snurra till den grymt snabb spolade.
Eller så köper ni den johnny har ute till försäljning 72mm singel entry om jag inte mins fel skulle sitta som en fläskläpp på 5an. specad 900hk iaf