Måste Katten va kvar?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Måste Katten va kvar?

Inlägg av sabaton91 »

Har en 245 från -87 med B230F och tittade under igår och hittade en katt på avgaset.. hur är det med reglerna kring kattar? måste jag ha den kvar? Hur blir avgasvärdena om man "tömmer den?

Tacksam för snabba svar!
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Måste Katten va kvar?

Inlägg av Dennis Öhman »

sabaton91 skrev:Har en 245 från -87 med B230F och tittade under igår och hittade en katt på avgaset.. hur är det med reglerna kring kattar? måste jag ha den kvar? Hur blir avgasvärdena om man "tömmer den?

Tacksam för snabba svar!
Den måste sitta där, just 87orna har jag ingen aning om den måste fungera? Kusinens 244a -88 har vi iaf rensat katten pga igensättning en gång, besiktade på chans och den gick igenom och har gjort nu i 5-6år..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Inlägg av sabaton91 »

okej, blir o rensa den då :) har för mig de stryper rätt så ordentligt med innehåll kvar.
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Köpte en 740 för några vintrar sedan av an gammal gubbe. Där satt det bara en burk som såg ut som en kat men var tom. Han var enda ägaren och avgassystemet original. Så det finns bilar som har toma katar från fabrik..
Mycket förvånad var jag när jag skulle rensa bort den men den redan var tom.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Smurfen skrev:Köpte en 740 för några vintrar sedan av an gammal gubbe. Där satt det bara en burk som såg ut som en kat men var tom. Han var enda ägaren och avgassystemet original. Så det finns bilar som har toma katar från fabrik..
Mycket förvånad var jag när jag skulle rensa bort den men den redan var tom.
Kan ju faktiskt vara så att den blivit rensad på nån verkstad också, om den gått dåligt eller nåt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Inlägg av sabaton91 »

jag måste nog ta o kolla det, har man tur så :thumbright:
lät intressant me tomma burkar original, ska ta o forska kring de lite :) så har man sig en kul kvällssyssla;D
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
erikwallgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jul 19, 2009 10:21 am
Ort: Sundsvall

Inlägg av erikwallgren »

Fram till 1987 inget krav på katt. 1988 krav på att det sitter en katt men inte på att den fungerar. 1989 och framåt krav på fungerande katt.
MrChilly
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: sön okt 04, 2009 10:17 am
Ort: Föllinge

Inlägg av MrChilly »

erikwallgren skrev:Fram till 1987 inget krav på katt. 1988 krav på att det sitter en katt men inte på att den fungerar. 1989 och framåt krav på fungerande katt.
Om man inte har en e30 BMW, då måste den fungera från 1988 och framåt. Om den satt där från början alltså. 325 fanns både med och utan kat -88, och dom som hade från början, så måste skrotet fungera...
Dennis Derenius
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Steve skrev:
Smurfen skrev:Köpte en 740 för några vintrar sedan av an gammal gubbe. Där satt det bara en burk som såg ut som en kat men var tom. Han var enda ägaren och avgassystemet original. Så det finns bilar som har toma katar från fabrik..
Mycket förvånad var jag när jag skulle rensa bort den men den redan var tom.
Kan ju faktiskt vara så att den blivit rensad på nån verkstad också, om den gått dåligt eller nåt
Kan lova att den inte blivit det.. Var en bekant som haft den sedan ny..
sabaton91 skrev:jag måste nog ta o kolla det, har man tur så :thumbright:
lät intressant me tomma burkar original, ska ta o forska kring de lite :) så har man sig en kul kvällssyssla;D
Bra att någon spanar in om det stämmer. Kan ju ha blivit något fel eller gjort innan den såldes. Men då borde det ha synats någon svets som var omgjord.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

En 88b kommer ju med katt, alltså en tidig 89a, men behövs inte förens årsmodellen är registrerad 1989-01-01. Så den behöver inte sitta kvar tom heller.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Deztallica skrev:En 88b kommer ju med katt, alltså en tidig 89a, men behövs inte förens årsmodellen är registrerad 1989-01-01. Så den behöver inte sitta kvar tom heller.
Hört flera som fått problem när de bes 88 med lambdastyrning fast utan kat
även fast de bara har 3.5 i co att brottas mot i miljösynpunkt.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
Snuffas
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: fre sep 12, 2008 1:27 pm
Ort: Falun

Inlägg av Snuffas »

Hur pass mycket stryper en kat igentligen på en sugmotor?

Har provat utan på en turbomotor och det vart vell lite skillnad..
242 75. Bur o Turbo
MrChilly
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: sön okt 04, 2009 10:17 am
Ort: Föllinge

Inlägg av MrChilly »

På en sugmotor så stryper den inte så mycket, om den inte är helknäppt utformad. Max 5-10 hästar skulle jag gissa. Men då pratar vi max, på en normal gatbil alltså. Typ e30 325 eller liknande effekt/liter.
Dennis Derenius
Användarvisningsbild
sabaton91
Forumsberoende
Inlägg: 1174
Blev medlem: ons feb 25, 2009 1:51 pm
Ort: Nälden/Östersund

Inlägg av sabaton91 »

oj, jäklar vilken fart de blev på frågan :shock:
Men ifall den int stryper så hemskt mkt på en sugmotor å avgasvärdena spökar så kanske man skulle behålla den? skaffa sig en s.k "racekat." och köra sportsystem hela vägen :)
//Danne Berndtsson

Kör:
VW Jetta CL -91

Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
MrChilly
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: sön okt 04, 2009 10:17 am
Ort: Föllinge

Inlägg av MrChilly »

Ja, byta till racekat är ett alternativ, men det gör inte så stor skillnad heller tyvärr. Om du åker trimmat däremot, då gör det lite mer. Om du har problem med avgasvärden så ska du absolut behålla en standardkat om den fungerar eller så kan man ju skaffa en så kallad sportkat, 300 eller 200 celler per kvadrat-tum. Mycket bättre flöde än en standard, men mycket bättre rening än en ren racekat. Många gånger räcker tyvärr inte racekat till för att få ner avgasvärdena tillräckligt för besiktningskraven. Vis av erfarenhet säger jag detta...
Dennis Derenius
Skriv svar