Fuelcell fakta?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Fuelcell fakta?

Inlägg av subw000fer »

Hej, jag är letat runt på forumet efter fakta ang fuelcells. Sökte på "fuelcell" och gick igenom allt som kunde vara intressant av de 250 trådarna som kom upp, men fann inte vad jag sökte.
Så nu tänkte jag att ni kan fylla på med all info ni har för att hjälpa mig och andra (måste ju vara fler än jag som undrar).

Mina frågor är:

Vilka regler gäller vid SBP besiktning? Läst här på forumet att om bilen är nyare än -84 måste man ha krockintyg på fuelcellen, vilket nästan omöjliggör att få det godkänt.
Vad gäller innan -84? Får man bygga själv? Måste vara i metall? eller kan man köpa dessa plastversioner?
Också läst att man måste kunna tanka från utsidan av bilen?

Hur ska en fuelcell vara utformad? Olika teorier där?
Helt enkel tank med skum i? skiljevägg(ar)?

Hoppas att kunna få lite klarhet i detta.
//Robin
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det känns som jag svarat på exakt den frågan i någon klistrad tråd men jag hittar inte den...nåja.

Kravet på krockprovad tank gäller from 1971 års modell och from 1984 års modell får inte påfyllningen finnas i bagage/motorrum.

För plasttankar gäller lite specialkrav, 1984 och nyare ska uppfylla ECE-reglemente 34 (krockprov med mera), 1983 och äldre ska antingen uppfylla ECE-reglemente 34 eller specifika krav:
--------
glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper.
1.
Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper.
2.
Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent.
3.
Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
4.
Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring
---------

Såvitt jag vet är alla serietillverkade plasttankar gjorda av någon termoplast, inte härdplast. I teorin skulle man kunna plasta tank själv till en bil äldre än 1984 om man kan bevisa att plasten uppfyller kraven ovan. Men, som reglerna är skrivna ska formellt sett ALLA tankar from 1971 vara krockprovade så möjligheten till egen tank gäller egentligen bara äldre än 1971.

Ombyggt fordon och amatörbyggt fordon har andra krav, där får man alltid, oavsett årsmodell, bygga egen tank i metall.

Som vanligt kanske inte ASB tillämpar reglerna exakt som ovan, varje gång. Det förekommer säkert att både fuelcells och hembyggda tankar släpps igenom.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Ja det kändes konstigt att jag skulle vara först med dessa frågor, men somsagt hittade jag inget!

Tack för ett snabbt, exakt och givande svar :thumbright:
Då är det bara dumpa idéen att ha fuelcell på besiktningen iallafall.. Får göra så att originaltanken passar helt enkelt. (volvo 242 -75)
För på en reggbess lär de väl inte missa att jag har en fuelcell :P
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 241
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Inlägg av sylta nr1 »

Får man montera en tank från en annan bil då?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är en slamkrypare. Rent formellt sett så ska både tanken och dess montering vara krockprovad och testad men jag vet att man klarat sig genom att använda just originaltank från någon produktionsbil.

Förmodligen hänger det på om besiktningsmannen hänger upp sig mest på materialet (plasttank) eller krockprovningen i sig.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

som en följdfråga,

en bil före -71 behöver alltså inte ha något intyg? samt att det går bra att ha påfyllningen i bagagen?

MVh Andreas
Volvo C70 -00
Volvo 144 -68 B23T
Volvo 244 -75
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det stämmer, i alla fall formellt sett.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

therealpinto skrev:3.
Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgöras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd.
/Gustaf
Finns det någon närmre definition av vad som menas med "mattyp"?

Med matta brukar jag mena huggen matta bestående av korta fiberknippen sammanhållna av ett bindemedel, vilket i groda drag betyder billig lågprestandaglasfiber avsedd för polyester/vinylester, men inte epoxy (som ju får användas enligt punkt ett).

Alternativet är väv, där fibrerna är just vävda ihop. Ger starkare och lättare resultat, även ihop med epoxy.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, det finns ingen tydligare definition. Gissningsvis är reglerna om egna tankar i glasfiberarmerad plast gamla och egentligen rätt passé, jag känner inte till någon som lyckats använda dem de senaste 10 åren.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Okej. Lite synd, det är ett smidigt material att jobba med...
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Fuelcell fakta?

Inlägg av Roger Berglund »

Det står på transportstyrelsen att man får bygga en egen tank om den är minst 3 mm tjock i alu , rostfritt , stål .
bara tankningen var på orginal stället.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Fuelcell fakta?

Inlägg av therealpinto »

Var har du hittat det?

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar