Nira sekventiellt 6 cyl?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

stefa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
Ort: Satila, Vastra Gotaland

Nira sekventiellt 6 cyl?

Inlägg av stefa »

Har letat ett tag men funnit dåligt med information om ämnet (då jag inte ens vet vad jag skall söka på).

Jag har en volvo B30 (6 cylindrig motor) och ett Nira i3plus styrsystem liggandes som snart skall ihop.
Tyvärr klarar Nira av att endast styra tändningen fullt sekventiellt på mina 6 cylindrar vilket betyder att jag får köra "waste-fuel" (vet ej ord. namn) alltså soppa varje motorvarv, vilket (vad jag tror, teoretiskt) borde öka bensinförbrukningen till det dubbla?

Enligt Nira-manualen skulle det största problemet vara att tomgången blir sämre, men dom ser kanske inte bensin som en kostnad. Sen kan man infrågasätta varför jag har köpt ett styrsystem för 15k och klagar över bensinkostnader.

Jag hittade information (har tyvärr tappat bort länken) som beskrev äldre styrsystem där styrsystemet "skickade signal" om soppa varje vevaxelvarv, men sedan styrde ett relä (som troligtvis styrdes av kamaxelgivaren) om det var [exempel på en 4 cylindrig motor] cylinder 1 och 3, eller 2 och 4 som skulle få bensin det varvet.

Tändföljden på min motor borde vara 1-5-3-6-2-4 om jag inte har tänkt fel..

Skulle man kunna lura Nira och göra samma sak i mitt fall?
Mao. ställa in Nira på att skicka "waste-fuel" och sedan koppla ihop jordkabel till spridarkontakterna på cyl 1,5,3 och cyl 6,2,4 och där koppla in ett relä som tar signal från en extra kamaxelgivare (som har ett triggerhjul med en 180graders-tand och resterande tomt) som då bestämmer vilka spridare som skall få användas det varvet.

Alltså Nira skickar signal till alla 6 st spridare, men ett relä betämmer vilka 3 som får igenom sin signal!

Enligt mitt kablage verkar Nira ha kablar uppmärkt för 6 cyl, vilket verkar konstigt då man bara kan ställa in 5, men om jag kör efter min teori kan jag ju koppla 2 spridare per kabel på kabel 1,2 och 3 och ställa in i Nira att jag vill köra "waste-fuel".


Vad kan man isåfall använda för relän? jag behöver ju alltså ett relä som vid signal från en kamaxelgivare öppnar och vid utebliven signal stänger, eller Vice versa.

Notera att jag är dålig på elektronik!

Jag kommer alltså behöva ett relä som är ganska "snabbt" på att öppna och stänga och inte bränner eller överhettas efter kort tid.
Om relä't tar tid på sig att öppna och stänga finns ju risk att den missar en spridare eller 2 och då går ju allt åt skogen. :doh:
Om jag exempelvis varvar 6000varv så kommer relä't behöva öppna 50 ggr och stänga 50ggr på en sekund, vilket för mig låter tungjobbat även för en liten elektronikbox.


Skulle man kanske istället kunna använda kamaxelgivaren som ett relä? då den verkar kunna gå att lita på. 8)

Ponera att man monterar dubbla kamaxelgivare (plus en 3:dje som referens till styrsystemet) och (för enkelhetens skull i exemplet) har en triggerskiva till varje givare där den ena skivan har en tand på dom första 180 kamaxelgraderna och resterande tomt, medan den andra har tvärtom.
Sedan seriekopplar man ihop spridarparen's (1,5,3 och 6,2,4) jordkontakter till varsin kamaxelgivare och då borde väl (enligt mina raketberäkningar) ström gå igenom när givaren har signal, alltså vartannat varv.


Vad i mina idéer kan vara fel? Inser att hela skiten kanske är fel, men jag har iaf frågat.
Eller finns det kanske något enklare eller bättre att använda för att uppnå mina mål? Enklast möjliga hade nog varit en programvaruuppdatering som möjliggör 6 cyl sekventiellt i Nira.. 8)

Börjar med att tacka er som orkat läsa min novell, men är annars tacksam för idéer och kommentarer :thumbright:
Stefan Andersson
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Inlägg av Niklas Sandström »

När man öppnar spridaren varje vevaxelvarv så ska man halvera spridartiden då den öppnar en gång på stängd ventil och sedan med öppen ventil så suger det in både det i insugsröret och den nya laddningen.

Om du kör tändningen waste-fire kan du köra bränslet sekvensiellt då?

Jag kör min sexa med ett Motec M4 som bara har fyra tänd/bränsle utgångar och har parat ihop spridarna två och två kör det det semi-sekvensiellt där den öppnar varje varv.
stefa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
Ort: Satila, Vastra Gotaland

Inlägg av stefa »

jaha minsann, då blir bensinförbrukningen alltså inte dubbel?

Man skjuter alltså in halva soppamängden på stängd ventil som sedan öppnar och så man skjuter man in resterande halva, men när man skjuter på stängd ventil, finns det ingen chans att soppan bara "lägger sig" som en blöt fläck på cylinderväggen?

Bensindimman som annars blandar sig med den förbigående luften ska ju nu blanda sig med luft som står still?
Eller det kanske är tillräckligt med turbulens för att bensindimman inte skall lägga sig på botten och bli till en droppe när ventilen är stängd? Det är ju inte många hundradelar vi pratar om.

Blir det sämre blandning när man först lägger hälften på insugventilen och sedan skjuter in en halva till när den öppnar? För om det är dålig blandning får man väl öka på bensinmängden lite (inte för att jag ser detta som ett hinder, bara bra veta inför mappning).

Om du kör tändningen waste-fire kan du köra bränslet sekvensiellt då?
Hur menar du? Menar du att jag skulle kunna byta plats på kablarna till spridarna och dom till mina tändmoduler?


semi-sekventiellt kan jag ju köra redan nu på spridarna, men finns det någon mätbar effekt att hämta om man bygger om till fullt sekventiellt?

Mvh
Stefan Andersson
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Inlägg av Niklas Sandström »

Jag körde tidigare med en M48 och sekvensiellt på spridarna men fick byta till en M4. Lambdan blev samma med halverade spridartider och effekten var samma när jag bromsade den senare.

Ibland finns det ju utgångar så det räcker till men att det är begränsat i mjukvaran men vet inte hur det ligger till i Nira.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vi börjar från början..


Vad är det för triggersystem du byggt på din Volvo B30?
Med typen "missing tooth", alltså modell 60-2 eller liknande, så kan du köra wasted spark på tändningen. Hur du kör spridarna har mindre betydelse om du inte har monstruöst mycket ventil-överlapp, på tomgång och brukskörning kan det då börja spela stor roll att du kan skicka in bränslet vid rätt tidpunkt för att inte bränslet ska spottas upp och ut i insuget istället för att åka ner i motorn. På precis samma sätt är det bra bränsle-ekonomi för brukskörningen på en snäll motor att spruta bränsle på stängd insugs-ventil för att det ska värmas upp och förgasas och blandas lättare med luften när det väl åker in i cylindern och förbränns. Sånt här är inte helt enkelt och behöver en lång utvärdering i bromsbänk om du ska ha nytta av det, men du behöver inte lägga ner någon längre tid på vad som är optimalt eftersom du ändå inte kan köra sekventiellt på en 6 cyl med Nira. Ska man dra det längre så är det så att på full gas spelar det här inte så stor roll längre, som i Niklas fall då han "bytte ner sig".


Hur många utgångar har ditt Nira för respektive jobb, tändning och spridare?
Är det ett Nira i3+ ? Då har du bara fem (5) st spridarsteg. Använd tre (3) st av dom till att driva två (2) spridare vardera. Om du vill köra helt sekventiell tändning med separata spolar måste du ha kamsynk, oavsett hur triggern på vevaxeln ser ut. Jag skulle rekommendera wasted spark om du har "missing tooth" på vevaxeln, då behöver du bara använda tre (3) st tändutgångar. Ta t.ex en Bosch-modul med tre tändsteg och ett Bosch Motorsport coilpack, då har du tändning som klarar mer effekt än någon tagit ut ur en B30 vad jag vet, till en billigare slant än en MSD 6 CDI-box och nya delar till fördelar-tändningen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
stefa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
Ort: Satila, Vastra Gotaland

Inlägg av stefa »

aah, så mycket nyttig och användbar information :shock:

och jo jag har ett Nira i3+ som bara är byggt för 5 spridare sekv respektive 6 cyl tändning sekventiellt, och jag har hittat 6 st COP med inbyggda tändsteg från en s60 som jag tänkte använda.

och jo, jag har ett 60-2 triggerhjul från en bmw e34 men tänkte även dunka på en kamaxelgivare och tillhörande triggerskiva ("halvmåne") från en volvo 850 för att kunna köra min tändning sekventiell, men om det nu inte spelar någon större roll så finns det ju ingen mening att krångla med ytterligare ett hjul som i sin tur kommer sitta ivägen för diverse grejer.

Men teoretiskt, borde det inte döda tändstift att skicka gnista varje motorvarv?

Men väldigt intressant det om att bensinen kan blanda sig bättre med luften genom att skickas in och förvärmas/ångas mot stängd insugventil..

Tackar för ytterst god respons, :thumbright:
Stefan Andersson
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En aning högre tändstiftsslitage kanske, men knappast något att oroa sig för. Bygger man en fin motor med ett bra tändsystem kommer man väl knappast köra på tändstiften tills dom är hårt slitna ändå? :wink: Att tändstift körs "to the bitter end" är något som hör till illa skötta bruksbilar, och inte ens där brukar motorer med waste spark döda tändstiften snabbt.
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Inlägg av Fast Templar »

Du kör spridarna semi sekventiellt, dvs att 1 och 5 öpppnar samtidigt och då tajmar man så den ena öppnar lite innan ventilöppning och den andra lite effter typ, det är bara prova sig fram i vilket läge man tycker den går bäst, om man märker nån skilnad, detta blir i det närmaste som sekventiellt, kör så själv på v8........
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Inlägg av Fast Templar »

Om du har cop spolar kör du givetvis dom sekventiellt effter som du har 6 tändutgångar, och camsynk ska du ha hur som helst om du kör spridrna enligt ovan....
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Inlägg av Marco Garver »

Fast Templar skrev:Du kör spridarna semi sekventiellt, dvs att 1 och 5 öpppnar samtidigt och då tajmar man så den ena öppnar lite innan ventilöppning och den andra lite effter typ, det är bara prova sig fram i vilket läge man tycker den går bäst, om man märker nån skilnad, detta blir i det närmaste som sekventiellt, kör så själv på v8........
Helt rätt ing inkoppling av spridare, bara att sätta efter tändföljd.

På rak sexa blir det:

Cyl 1&5 till utgång 1
Cyl 3&6 till utgång 2
Cyl 2&4 till utgång 3.

Har du samma tändföljd på din motor är det bara att koppla efter detta.

Så länge som du kör 6cyl direkt fire behövs inte kamsyncen. Motorn kommer alltid att starta på samma motorvarv, dock kommer inte motorn att starta typ varannan gång du kör runt den då Nira prövar att tända antingen på första eller andra motorvarvet.

Kör du wasted spark & kopplar bränsle enligt ovan MÅSTE du ha camsync för annars kan bränslet hamna ett varv fel beroende på vilket läge motorn startar.

Ska du köra WS utan kamsync måste du koppla spridarna på dom 2 cylindrar som går i par.

Självklart är det alltid bäst att ha camsync då maskin startar varje gång du kör runt den. Dock behövs inte kamsyncen mer än vid start, har maskin väl startat tittar den bara på vevaxelgivare.
/M
stefa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:59 pm
Ort: Satila, Vastra Gotaland

Inlägg av stefa »

mången kloka ord :) tackar för god respons!

men blir kamsync, sekventiell tändning och ett försök att fira in soppa precis innan och efter insugsventilen kikar upp.

Låter så fruktansvärt enkelt här på forumet, men ska bli intressant hur här blir i praktiken.. Mycket jag fortfarande inte har koll på, som dwell-tiden till spolarna, men det är ingen ide att forska i förrän allt är inkopplat och klart
:thumbright:
Stefan Andersson
Skriv svar