Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Bara för att ni inte ska tro att jag inte gör något har jag faktiskt gjort klart första dörrformen, nu är det bara alla andra kvar :doh:
Sargen är skruvad runt om och sen är det lagd en remsa med 3mm alu runt inuti för att få dörren lite mindre än dörröppningen och sen har jag gjort radien av lera för att få mjukare övergångar.
Jag har även hållit på att letat material till karossen och tror jag fått tag på det mesta nu.

Bild
Användarvisningsbild
tompan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån mar 09, 2009 5:12 pm
Ort: arjeplöög! / ume

Inlägg av tompan »

har bilen hamnat i vinteride nu? :D hur går det emd bygget?
Bild
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

tompan skrev:har bilen hamnat i vinteride nu? :D hur går det emd bygget?
Nja inte riktigt, är bara det att alla andra bygger om sina bilar på vintern så då blir det mer jobb för mig med det och då går det lite långsammare med mina egna projekt.
Men jag försöker åtminstone hinna med att göra klart den andra dörren i helgen eller åtminstone kommande veckan.
Holme
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: mån dec 15, 2008 10:19 pm

Inlägg av Holme »

Du är duktig, jobba på!
Är så härligt att se dina updates :D
Erik Holmén, Gävle
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Formen testad på chassit

Inlägg av Ajden »

Klar med andra dörren, fronten och bakdelen.

Bild



Bild
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Formen testad på chassit

Inlägg av AsLoT »

Ne nu är det dax att sätta fart! ;)
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Formen testad på chassit

Inlägg av Husse1 »

Nu har jag läst genom hela tråden och måste hålla med alla som tidigare skrivit.
Helt j-a otroligt vilken kunskap du besitter.
Var otroligt imponerad av Spriten du byggde, men det här......... jag finner inte rätt superlativ för att beskriva det du gör och har gjort.
Talade lite med dig när du skulle försöka regga Spriten, har sedan dess undrat lite var du tog vägen/har haft för dig.
Men nu vet jag, hoppas verkligen att jag får se denna best IRL.
Hoppas ta mig ner till Sättna nåt i sommar (kör lite dragracing på hobby basis) så då kanske man kunde få göra ett studiebesök.
I vilket fall......... Fortsätt så här så är du snart Sveriges mest kända bilbyggare.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Formen testad på chassit

Inlägg av Ajden »

Nu till något helt otroligt, en uppdatering :shock:

Har fått tag på allt material jag behöver nu vilket gjort att jag kunnat provgjutit en liten grej för att se hur allt fungerar tillsammans. i det stora fungerar det bra, blir stabilt och gelcoaten blev bra mot fibern och verkar inte vara några störningar av spraylimmet som användes för att hålla fast fibern medens allt lades i formen.

Två saker som måste ändras lite på är att rutorna är lite för stora i divinycellen för att det ska bli bra med plast under dom, men det är bara att göra ett litet plast spår i dom.

Det andra är att jag måste få tag på en annan typ av vacuumbag för den jag fick tag på nu var väldigt tunn och hård. den duk jag haft tidigare har varit tjockare men betydligt mer flexibel och töjlig. Någon som har tipps på vart man köper det i mindre kvantitet än 600m2?

Här synns det att det saknas lite plast under några av plattorna.
Bild

Insidan.
Bild

Stadigt blev det, 2 lager glasfiber >10mm divinycell> 2lager fiber.
Bild
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Formen testad på chassit

Inlägg av Heggen »

Jag kör med Vacumbagfilm stretch 1,5m bredd, köpt hos Kenneth på Swecomposite.
Men den kanske du redan har provat?

Jag tycker den är kanon att arbeta med...ibland kan man återanvända den om man har lite tur.
Men i och med att kolfiber laminaten är betydligt dyrare än själva bagen per m2 så väljer jag oftast
att använda nytt bagmaterial.

Spraylimmet verkar intressant, vad har du fått tag på det? Har sett och hört att det finns och det går
under namnet "airtac" spray. Hur jobbar du med det? Spraya på gelcoaten efter härdning och sen vänta
en liten stund eller?

Jotack 10mm divinycell med 1st laminat glas (300g) per sida blir också "stabilt" :thumbright:
Användarvisningsbild
Scrazher
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: sön aug 06, 2006 12:50 am
Ort: Lycksele

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Formen testad på chassit

Inlägg av Scrazher »

Blåser bort lite damm från den här tråden och undrar hur det går för dig?

=)
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Formen testad på chassit

Inlägg av Ajden »

Nu börjar allt lungna ned sig för mig så snart kan jag börja med karossen...

Spraylimmet jag anänder är 3Ms spraylim sprutar bara på lite granna och trycker fast väven i det .
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Formen testad på chassit

Inlägg av Ajden »

Nu har det äntligen hänt något med bentleyn! Jag har gjutit en dörr.
Den blev ganska bra, blir lite luft bubblor på något ställe, misstänkte att dom kom med från när jag blandade epoxyn, för de andra grejerna ska den vakuumsugas först för att bli av med bubblorna, det andra var att jag körde nog med lite för högt vacuum för att förstärkningarna syns igenom gelcoaten, provar att drar ned vakuumet någon hg till nästa gång.

För att fasa av divinycell skivorna byggde jag hållare till fräsen och körde med en vinkelfräs, blev riktigt jämt och fint och gick betydligt snabbare än att slipa för hand.
Bild


Två lager glasfiber och sen divinycell
Bild

Och två lager glas till.
Bild

Där efter avrvivningsväv och distrubitonsväv och vacuumbag, nästa gång ska jag lägga i liter mer distrubitonsväv, för det tog lång tid att få det att rinna ut.
Bild

Sen in i den så kallade härdugnen.
Bild


Och det här tog jag ut i kväll
Bild
Användarvisningsbild
tompan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån mar 09, 2009 5:12 pm
Ort: arjeplöög! / ume

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Gjuter kaross.

Inlägg av tompan »

som vanligt så ser det hel-grymt ut :D keep up the good work!
Bild
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Gjuter kaross.

Inlägg av torpis »

Hur känns styvheten i dörren? blir det lagom robust eller är det fortfarande fladdrigt?
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Bentley EXP Speed 8 replica. Gjuter kaross.

Inlägg av Ajden »

Styvheten känns bra i dörren.



I helgen hade jag tänkt gjutit en dörr till, men han inte med att suga in plasten det får jag göra i morn. Har lagt upp allt och lagt i mer distrubitonsväv och även lite mer axelskydd som är ändå bättre på att fördela plasten.
Och i går var Bilsport på besök och gjorde ett garage repotage. :thumbright:

Bild
Skriv svar