B230 stakar till strokad B20 vev

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

B230 stakar till strokad B20 vev

Inlägg av Erland Cox »

Jag håller på och sätter ihop min B20 motor med 8 bultad ven offsetslipad till 230 stakar. Jag har Mahle VW kolvar som jag har lagt distanser i för att centrera staken. jag tycker inte riktigt om att staken inte styr i veven i sidled. Är det någon som har erfarenhet av en sån här kombination?

Erland.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

det är många motorer som har så men en b230 är ju ett bra exempel på att det funkar både org o trimmat.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det verkar fungera bra men jag tror att man ska snacka med kolv tillverkaren då jag inte tror det är en bra metod på sånna jätte korta lättvikts kolvar som inte har nån större anläggnings yta mot loppet runt eller nedanför kolvbultarna. men med vw kolvarna är det en beprövad metod, snacka med lindquist racing, han har kört så i flera motorer tror jag?
Användarvisningsbild
buddha
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 211
Blev medlem: fre aug 20, 2004 10:12 am
Ort: Täfteå

Inlägg av buddha »

Åkte så i min gamla lustgas B20 på mitten av nittitalet. Han som byggde denna motor så slipades veven lite smalare än full bredd på själva vevaxeln för centreringens skull. Vet ej om det var bra eller dåligt men den gick då aldrig sönder.

8 bultad vev med B230 stake och folka kolvar
10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Inlägg av Stefan P »

Jag har en än så länge ostartad motor som står med samma setup o min 8-bultade vev är slipad lite smalare så stakarna styrs endast i veven..har inga som helst distanser eller nåt i kolven..jag har dom kraftigare b230 stakarna i min motor o så har min vevaxel-slipare kört dels för egen del plus att han slipat hur många vevar som helst o sålt o det har aldrig varit nåt problem o göra så..

//Stefan
Senast redigerad av Stefan P den tor dec 16, 2010 3:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag tycker VW kolvarna styr dåligt i sidled och gärna kantrar bara man drar runt motorn så att kolven sticker upp 0,5mm mer i ena änden än den andra. Sten Parner hade tydligen stakar med rätt bredd som jag nog köper istället. Förutom pengarna så är det en massa jobb med en sån här motor och den ska gärna funka länge när den är klar. Jag vet åtminstone en kille som haft problem med vevstakslagren på en sån här kombination. Jag har skickat ett mail till Stefan för att höra vad han säger. Jag funderade på att svetsa på ett utstick på staken eller överfallet som styrde i sidled. Men det blir nog nya stakar istället.

Erland.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Har kört kombinationen jag med på högeffekts motorer. Dock med full-circle kolvar.
Bra resultat.
Kommer göra det igen på en motor nu, men dom har ju stöddiga kolvar.

Men Parner har stakar som passa klockrent så det tycker jag du skall gå på.
Slipper du den huvudvärken senare:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Inlägg av THEO »

Hej Erland så som du beskriver har mercedes orginal på många av sina motorer ner vi för 10-15 år sen byggde några håriga bottendelar hos trenneman så gjorde vi som så att vi fräste kolvarna så dom var lika "tjocka på båda sidor sen svarvade v distanser som styrde staken i sidled funkade ypperligt :hihi: Mvh/Jörgen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Postat bilden förr i annan sammanhang..

Styr i kolven:
Bild

Kolven är av 'slippermodell'
Funkar förträffligt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det var Conny som berättade om alla problem det blev med Trenne motorerna med lagerslitage. Jag vet inte, antagligen så funkar det men det känns kasst när stakarna rör sig i sidled så att kolvarna tippar. Det kanske rättar till sig när oljetrycket kommer och oljefilmen fyller ut spalten. Parner stakar är på väg och förhoppningsvis löser dom problemet. Jag ska ta bilder och lägga upp.

Erland.
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Inlägg av mekomaskin »

Vad var det för mått på Parners stakar?
Längd, bredd och lagerlägen?
Vilka lager passar i dem?
Micke
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Dom var 152mm långa med 52mm i lagerläget och med 29,8mm i bredd. Kolvbultsbussningen var 23mm så den får jag byta men det fick jag ju göra på 230 stakarna också. Vad jag förstod så använder man vanliga 230 lager och stakens bredd är bara till för att ta upp sidospelet.

Erland.
iadr
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre mar 05, 2004 10:45 pm
Ort: Canada [ not US ;) ]
Kontakt:

Inlägg av iadr »

Hi Erland,

That's one way. I'd say 4G63 rods are a bit better yet...They take the stroke to 88.9mm. That's what my daily driver uses. No problems in 10 years. Pistons are custom.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Erland Cox skrev:Dom var 152mm långa med 52mm i lagerläget och med 29,8mm i bredd. Kolvbultsbussningen var 23mm så den får jag byta men det fick jag ju göra på 230 stakarna också. Vad jag förstod så använder man vanliga 230 lager och stakens bredd är bara till för att ta upp sidospelet.

Erland.
Vanliga lager som ligger i volvo original kartong gäller.
Resten av den spridda marknaden har jag haft någon sorts problem med.
Antagligen är första lagret av dålig kvalite då "noname" lagren alltid visar tendens på att vara välldigt slitna snabbt.
Dock inte volvos, efter 1000hk ser dom fortfarande ut som nya.
b230 std lager :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Igår fick jag mina Parner stakar så här har inte blivit så mycket skruvat på kundjobb. Dom skilde mindre än 1 gram mellan stakarna och var exakt lika långa. Dessutom var dom 100 gram lättare än original. Jag satte igång och bytte bussningar på dom direkt. Dom är viktparade och ligger många nummer ifrån varandra så det var olika storlekar i stakens lillände där bussningen ska sitta. 3 stycken hade samma mått men 1 var en tiondels mm större. Det blev lite högre uppstick än med standard stakarna, 0,5mm så jag har 0,8mm i klämspalt. Kan Mercedes ha 0,6mm så ska väl Volvo kunna ha 0,8mm. Nu styr kolvarna mycket bättre i loppen och det känns bra, stakarna har ca 0,5mm i sidospel vilket man ska ha för att tillräckligt mycket olja ska kunna passera ut.Är det någon som trots allt är sugen på en sats 230 stakar med 22mm:s bussning så finns här en sats till salu som dessutom är viktade i var ände för sig. Jag är ledsen Tommy men det blev "original" Glyco lager från KG men det ska väl duga till den här motorn. Om Volvos lager är så hårda, skadar dom inte lättare veven?

Erland.
Skriv svar