4-link bygge på 142 -72 ???

Modifieringar och tips
Tegheim
Forumsberoende

4-link bygge på 142 -72 ???

Inlägg av Tegheim »

Tjenare, jag skulle behöva hjälp med lite tips o råd and 4-link på min 142a.

Jag håller på att sammanställa en 142 med en 3skivig wankelturbo. Den ska förhoppningsvis leverera dryga 750hk och runt 650-700nm. Kör med en BMW ZF-låda där högsta växeln är 1:1. Frågan är ju nu om man kan få en 1031-axel att hålla och hur man ska tänka med vinklar på pinjong osv?? Är helt ny på bakvagnsbygge så hjälp mig gärna med alla dumma frågor.

Byggbilder på någon 142a med 4-link skulle vara great!!

Har projekt upplagt här om ni undrar vad jag håller på med:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Tacksam för alla svar!
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Många som läst men ingen som vill svara? Känner mig som en utmobbad smålänning... :cry:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: 4-link bygge på 142 -72 ???

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tegheim skrev:Tjenare, jag skulle behöva hjälp med lite tips o råd and 4-link på min 142a.

Jag håller på att sammanställa en 142 med en 3skivig wankelturbo. Den ska förhoppningsvis leverera dryga 750hk och runt 650-700nm. Kör med en BMW ZF-låda där högsta växeln är 1:1. Frågan är ju nu om man kan få en 1031-axel att hålla och hur man ska tänka med vinklar på pinjong osv?? Är helt ny på bakvagnsbygge så hjälp mig gärna med alla dumma frågor.

Byggbilder på någon 142a med 4-link skulle vara great!!

Har projekt upplagt här om ni undrar vad jag håller på med:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Tacksam för alla svar!
om du menar allvar med 750hk dragrace +manuelllåda så håller inte bakaxeln ens en repa , bilen i övrigt håller inte heller för 750hk. kapa ur allt och bygg ett rörrams chassi modell dessan i lycksele se mer här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5089
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Klart jag menar allvar, ska monteras fullbur i bilen. Kardantunneln är ny iom höjd bakvagn och sänkt bil osv...

Kikar man på exempelvis Ronnie Hilmerssons Manta så har han 1031-axel och den bilen väger 1100kg och har 578hk.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

nån som sa att svetsar man diffen så är det drivaxlarna som går på dom...kör hilmersson med original drivaxlar?
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

140ttic skrev:nån som sa att svetsar man diffen så är det drivaxlarna som går på dom...kör hilmersson med original drivaxlar?
Drivaxlarna är tydligen original och sedan är Grupp-A-diff på den.

Svetsar man så blir bilen inte så rolig att åka runt med heller. Vill gärna ha lite diff som släpper efter ibland...
bergman
För mycket laddtryck

Inlägg av bergman »

fnatte den gula 745 var väl svetsad och den rasa inte några drivaxlar vad man kunnat läsa. Fast den hade automat.

//bergman
volvo 242 16v turbo :P
Användarvisningsbild
Ranga
För mycket laddtryck

Inlägg av Ranga »

drivaxlarna går av om man kör med aga-diff , förr eller senare

vi alla som kör med AGA-diff vet detta.
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Har tyvärr inte hittat några bilder på nå'n 140,men på denna sida finns det bra byggbilder på en Amazon med 4-länk: http://www.hocky.se/site/index_hocky.asp

Prova även att ringa några av alla chassibyggare vi har i detta land,många av dom svarar gärna på frågor.
Några länkar:
http://www.nsracing.se/
http://www.snowball.se/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Ranga skrev:drivaxlarna går av om man kör med aga-diff , förr eller senare

vi alla som kör med AGA-diff vet detta.

visst går drivaxlarna av förr eller senare med 500hk men inte för att de är aga diffade.jag har inte den erfarenheten (10år aga diff på 142).

skulle gissa att dessa som kör sönder har svetsat diffen med drivaxlarna kvar i diffklumpen och där igenom förstört härdningen.

sök lite på forumet där har jag skrivit hur man ska göra.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av fizz »

jag antar att du ska köra rakt fram med bilen?

ska du ägna dej åt svängaktiviteter (tror jag sett nått på rejsa va?) så skulle jag (om jag var du såklart) prioritera mer "körbar" effekt, och satsa mer pengar och tid på väghållning ...

hursomhelst så tycker jag att du ska fundera över axelvalet ... om du nu når 750 hk så är det bara en tidsfråga när 1031´an går sönder, och jag tror det blir betydligt dyrare att bygga en volvoaxel som håller, än att bygga på en amerikansk dylik ...

annars är det en frän ide ... :D
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Force
Super Charged

Inlägg av Force »

Jag kan inte annat än hålla med, Det är lika bra att satsa på en riktig amerikansk axel direkt, för 1031:an lär inte hålla länge med 750 hk, åtminstone om du ska köra rakt fram med manuell låda.
Bilar med automat är snällare mot bakaxeln men med transbrake och högt stallvarv får den nästan lika mycket stryk som i en manuell bil.
En bra byggd Ford 9 tums axel (vilken är vanligast i dragracing) tål nästan hur mycket stryk som helst och det är väldigt sällan man ser någon som kör sönder drivaxlarna, går det sönder något är det oftast utväxlingen som ger sig.
Dessutom finns det hur mycket eftermarknadsgrejjor som helst till dom axlarna som drivaxlar med olika splines och längd, utväxlingar, lamelldiffar och spolar så man inte behöver svetsa diffen (vilket jag nämt förr är förbjudet i dragracing).

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Ford-axlar är ju ganska dyra, har hört att det går att bygga en Chrysler 8 3/4" billigare och lika hållbar, nån som kan bekräfta?

Effekten kommer finnas förr eller senare. Vikten på bilen kan bara bli mindre...
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

8 3/4" axeln brukar vara alternativ 2 om man inte vill bygga på Ford 9".
Hållbarheten dom emellan är,vad jag har hört,likvärdig,men 8 3/4" väger mera.

Volvoaxeln kan ju inte vara helt värdelös,då det finns dom som tar drivaxlarna och kortar dom för att sätta i en cheva eller chrysler axel.
Kommer inte ihåg exakt vilken typ av axel det var,men minns att jag läst om det i nå't gammalt nummer av Weels,killen tog Volvons drivaxlar och ytterände med lager för att få Volvons skivbroms och handbroms.
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Har ev en 8 3/4" klump att tillgå, men utan banjo/hus... går det att få tag på nya hus eller göra egna eller nåt? Ochisåfall ta drivaxlar från en volvo eller nåt?
Skriv svar