4-link bygge på 142 -72 ???
4-link bygge på 142 -72 ???
Tjenare, jag skulle behöva hjälp med lite tips o råd and 4-link på min 142a.
Jag håller på att sammanställa en 142 med en 3skivig wankelturbo. Den ska förhoppningsvis leverera dryga 750hk och runt 650-700nm. Kör med en BMW ZF-låda där högsta växeln är 1:1. Frågan är ju nu om man kan få en 1031-axel att hålla och hur man ska tänka med vinklar på pinjong osv?? Är helt ny på bakvagnsbygge så hjälp mig gärna med alla dumma frågor.
Byggbilder på någon 142a med 4-link skulle vara great!!
Har projekt upplagt här om ni undrar vad jag håller på med:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Tacksam för alla svar!
Jag håller på att sammanställa en 142 med en 3skivig wankelturbo. Den ska förhoppningsvis leverera dryga 750hk och runt 650-700nm. Kör med en BMW ZF-låda där högsta växeln är 1:1. Frågan är ju nu om man kan få en 1031-axel att hålla och hur man ska tänka med vinklar på pinjong osv?? Är helt ny på bakvagnsbygge så hjälp mig gärna med alla dumma frågor.
Byggbilder på någon 142a med 4-link skulle vara great!!
Har projekt upplagt här om ni undrar vad jag håller på med:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Tacksam för alla svar!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 4-link bygge på 142 -72 ???
om du menar allvar med 750hk dragrace +manuelllåda så håller inte bakaxeln ens en repa , bilen i övrigt håller inte heller för 750hk. kapa ur allt och bygg ett rörrams chassi modell dessan i lycksele se mer här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5089Tegheim skrev:Tjenare, jag skulle behöva hjälp med lite tips o råd and 4-link på min 142a.
Jag håller på att sammanställa en 142 med en 3skivig wankelturbo. Den ska förhoppningsvis leverera dryga 750hk och runt 650-700nm. Kör med en BMW ZF-låda där högsta växeln är 1:1. Frågan är ju nu om man kan få en 1031-axel att hålla och hur man ska tänka med vinklar på pinjong osv?? Är helt ny på bakvagnsbygge så hjälp mig gärna med alla dumma frågor.
Byggbilder på någon 142a med 4-link skulle vara great!!
Har projekt upplagt här om ni undrar vad jag håller på med:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Tacksam för alla svar!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Drivaxlarna är tydligen original och sedan är Grupp-A-diff på den.140ttic skrev:nån som sa att svetsar man diffen så är det drivaxlarna som går på dom...kör hilmersson med original drivaxlar?
Svetsar man så blir bilen inte så rolig att åka runt med heller. Vill gärna ha lite diff som släpper efter ibland...
Har tyvärr inte hittat några bilder på nå'n 140,men på denna sida finns det bra byggbilder på en Amazon med 4-länk: http://www.hocky.se/site/index_hocky.asp
Prova även att ringa några av alla chassibyggare vi har i detta land,många av dom svarar gärna på frågor.
Några länkar:
http://www.nsracing.se/
http://www.snowball.se/
Prova även att ringa några av alla chassibyggare vi har i detta land,många av dom svarar gärna på frågor.
Några länkar:
http://www.nsracing.se/
http://www.snowball.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Ranga skrev:drivaxlarna går av om man kör med aga-diff , förr eller senare
vi alla som kör med AGA-diff vet detta.
visst går drivaxlarna av förr eller senare med 500hk men inte för att de är aga diffade.jag har inte den erfarenheten (10år aga diff på 142).
skulle gissa att dessa som kör sönder har svetsat diffen med drivaxlarna kvar i diffklumpen och där igenom förstört härdningen.
sök lite på forumet där har jag skrivit hur man ska göra.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- fizz
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 396
- Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
- Ort: Kumla/Örebro
- Kontakt:
jag antar att du ska köra rakt fram med bilen?
ska du ägna dej åt svängaktiviteter (tror jag sett nått på rejsa va?) så skulle jag (om jag var du såklart) prioritera mer "körbar" effekt, och satsa mer pengar och tid på väghållning ...
hursomhelst så tycker jag att du ska fundera över axelvalet ... om du nu når 750 hk så är det bara en tidsfråga när 1031´an går sönder, och jag tror det blir betydligt dyrare att bygga en volvoaxel som håller, än att bygga på en amerikansk dylik ...
annars är det en frän ide ...
ska du ägna dej åt svängaktiviteter (tror jag sett nått på rejsa va?) så skulle jag (om jag var du såklart) prioritera mer "körbar" effekt, och satsa mer pengar och tid på väghållning ...
hursomhelst så tycker jag att du ska fundera över axelvalet ... om du nu når 750 hk så är det bara en tidsfråga när 1031´an går sönder, och jag tror det blir betydligt dyrare att bygga en volvoaxel som håller, än att bygga på en amerikansk dylik ...
annars är det en frän ide ...

Older and YZer ....
Jag kan inte annat än hålla med, Det är lika bra att satsa på en riktig amerikansk axel direkt, för 1031:an lär inte hålla länge med 750 hk, åtminstone om du ska köra rakt fram med manuell låda.
Bilar med automat är snällare mot bakaxeln men med transbrake och högt stallvarv får den nästan lika mycket stryk som i en manuell bil.
En bra byggd Ford 9 tums axel (vilken är vanligast i dragracing) tål nästan hur mycket stryk som helst och det är väldigt sällan man ser någon som kör sönder drivaxlarna, går det sönder något är det oftast utväxlingen som ger sig.
Dessutom finns det hur mycket eftermarknadsgrejjor som helst till dom axlarna som drivaxlar med olika splines och längd, utväxlingar, lamelldiffar och spolar så man inte behöver svetsa diffen (vilket jag nämt förr är förbjudet i dragracing).
FORCE
Bilar med automat är snällare mot bakaxeln men med transbrake och högt stallvarv får den nästan lika mycket stryk som i en manuell bil.
En bra byggd Ford 9 tums axel (vilken är vanligast i dragracing) tål nästan hur mycket stryk som helst och det är väldigt sällan man ser någon som kör sönder drivaxlarna, går det sönder något är det oftast utväxlingen som ger sig.
Dessutom finns det hur mycket eftermarknadsgrejjor som helst till dom axlarna som drivaxlar med olika splines och längd, utväxlingar, lamelldiffar och spolar så man inte behöver svetsa diffen (vilket jag nämt förr är förbjudet i dragracing).
FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
8 3/4" axeln brukar vara alternativ 2 om man inte vill bygga på Ford 9".
Hållbarheten dom emellan är,vad jag har hört,likvärdig,men 8 3/4" väger mera.
Volvoaxeln kan ju inte vara helt värdelös,då det finns dom som tar drivaxlarna och kortar dom för att sätta i en cheva eller chrysler axel.
Kommer inte ihåg exakt vilken typ av axel det var,men minns att jag läst om det i nå't gammalt nummer av Weels,killen tog Volvons drivaxlar och ytterände med lager för att få Volvons skivbroms och handbroms.
Hållbarheten dom emellan är,vad jag har hört,likvärdig,men 8 3/4" väger mera.
Volvoaxeln kan ju inte vara helt värdelös,då det finns dom som tar drivaxlarna och kortar dom för att sätta i en cheva eller chrysler axel.
Kommer inte ihåg exakt vilken typ av axel det var,men minns att jag läst om det i nå't gammalt nummer av Weels,killen tog Volvons drivaxlar och ytterände med lager för att få Volvons skivbroms och handbroms.