svetsa aluminium med gassvets?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Verkar intressant, Har aldrig prövat Dillon. Jag har vanligt x11 handtag eller vad dom heter. Ska läsa på lite om Dillon senare för att se skillnaderna på dom handtagen.

Det finns alltså inget tillsatsmaterial till aluminium för Gassvetsning? Är ju ganska skönt att ha tunnare gods på tillsatsmaterialet än det man svetsar så att man kan värma materialet till smältpunkten och sedan hoppa in med tillsatsen på slutet :)

Är det samma tumregel på munstycken vid svetsning av aluminium eller rostfritt som med svartstål?

Något annat att tänka på?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Ingen som har prövat? Måste ju finnas någon som har prövat att svetsa aluminium med gassvets som har tips och tricks eller om det inte går att få bra svetsar överhuvudtaget?
Chevelle SS -65
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Har 8:e utgåvan boken "Kompendium i gassvetsning", knappt 180 sidor i A5-storlek tryckt 1964 - med andra ord en bok som är skriven på den tiden gassvets användes i stor utstreckning så innehållet handlar om vad gassvets faktiskt brukade användas till, inte bara vad den brukar användas till idag som det lätt kan bli om man tittar i en modern bok... Olika upplagor av boken brukar dyka upp på t.ex. Tradera då och då.

Nio sidor handlar om svetsning och lödning av lättmetall, bland annat finns det bild på kulhål som svetsats igen i flygplanspropellrar av duralalu - och med tanke på belastningen på en propeller och hur illa det är om propellern skulle spricka vid svetsningen kan vi nog utgå från att det går aldeles utmärkt att svetsa aluminium med gas. :wink:

Ska se om jag kan scanna sidorna om lättmetall senare.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Nån som testat denna produkt: http://www.youtube.com/watch?v=jijW310xvp4

Verkar ju nästan för bra för att vara sant?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

JohanK skrev:Nån som testat denna produkt: http://www.youtube.com/watch?v=jijW310xvp4

Verkar ju nästan för bra för att vara sant?
Det verkade för bra för att va sant så jag köpte precis en uppsättning och ska prova. Funkar det så är det ju helt klockrent när man ska hålla på med aluminium. Blir med största säkerhet inte lika starkt som en svets eftersom man inte smälter ihop materialen, utan mer som en form av lödning, men många gånger så räcker nog det.

Beställde ifrån http://durafix.co.uk/ då den svenska sidan va direktöversatt med Google eller nått :wink: Blev 412:- med frakt. Ska räcka till 3 meter svets står det..

/David
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Inscannat nu. klicka på bilderna så kan ni se dom som helskärm/originalstorlek.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: svetsa aluminium med gassvets?

Inlägg av loop »

Nån som har erfarenhet av Dillon och kan komma med lite tips?
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: svetsa aluminium med gassvets?

Inlägg av Ajden »

Instruktions film hur man svetsar alu med gas, är någon annorlunda brännare han har, men det borde ju funka med vanlig eller dillon också tycker jag. Jag tror det viktiga är flusmedlet.

http://www.youtube.com/watch?v=aF1Srs_e1Aw" onclick="window.open(this.href);return false;

Det lilla jag testat med dillon tycker jag det fungerar när plåtarna är lika tjocka men när det är olika tjocklekar blir det jobbigt.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Re: svetsa aluminium med gassvets?

Inlägg av Stener »

Extremt imponerande film. Inget fel på den svetsen inte!! Vad är det för flussmedel och tillsats han använder? Måste prova.

Vad är fördelarna med Dillon jämfört med x11:an?

Edit: var in på killens hemsida och där fanns alu tillsats för gassvetsning samt flussmedel. Undra bara vart det går att köpa i Sverige.
Chevelle SS -65
Skriv svar