Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Mattias Jonsson skrev:Tackar tackar allihop för uppmuntran. Idag var jag iväg för att köpa kapskivor och kom hem med en ny mag-svets :shock: . Va f-n !!!
Nåväl, jag fick en bra deal, tack vare att vi handlar en del där från jobbet.
En Migatronic har jag alltid drömt om, dom har funnits på flera av mina arbetsplatser och alltid funkat fint.

Så nu har jag en Esab 170 som är 2 år gammal till salu. Felfri !
Pris 5000 kr + moms
:thumbright:
en felfri esab låter som en myt :lol:
(dem funkar ju ofast inte bra ens när dem är hela )


inte för att förstöra din chans att sälja den men :hihi:

alltid gött med en ny svets, har själv spanat på en ny, (fast kemppi 170a minarcmig)
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Toni skrev:Mycket kul o spännande projekt, Mattias.
Alltid lika roligt att upptäcka att man inte är den enda "galningen" som håller på med sånt här.
Hade bara ens barn förstått varför det inte blev några julklappar i år heller hade de kanske fått leka lite med Tig'en...!
Kör på och god hjul! :D
Toni
Skönt att du har samma prioritering på julklappar som jag. Barn har inget logiskt tänkande när det gäller verkstadsutrustning :hihi: .
Jag har registrerat mig på sportscar-forumet så idag kan jag nog se bilderna på ditt bygge.
Själv är jag laddad att köra hårt nu under skollovet. Till att börja med en repris på höger bak sedan börja bygga framvagn. God jul.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Söndagkväll och summering av den gångna veckan.
Förutom julfirande har jag flyttat över till höger bakhjulsupphängning för att bygga en spegelvänd upphängning där.
Det går betydligt fortare när man har ett facit att jämföra med :lol: .

Bild

Det som komplicerar bkvagnsbygget lite är att kyl-luften ska ledas in framför bakhjulen, därför måste konstruktionen runt bilens ramben vara ganska låg just där.

Bild

Höger sida bjuder inte på några överraskningar, men jag visar några bilder i alla fall.


Bild

För att veta att hjulnaven pekar rakt fram har jag använt två laserstrålar vända mot varann. När avståndet mellan laserkällan och den andra ljuspunkten är lika både på navet och autolinern vet jag att navet är parallellt med bilens centrumlinje. Hängde ni med, annars kanske bilden kan hjälpa er :wink: .

Bild

Det var allt för idag, men jag kör på med lite förstärkningar runt fästena innan jag ska plocka bort motor och subframe för att göra klart svetsarbetet. Tjo...
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Jag har börjat fundera kring styrningen, eftersom framvagnsbygget närmar sig. Jag planerar att använda en rattaxel från Opel corsa som har en helt elektrisk servo på rattaxeln, vilket passar mig eftersom servoledningarna skulle bli väldigt långa annars.

Vad ska man tänka på när man väljer styrväxel, kan originalet funka ?
Vad händer när det inte funkar, kan en styrväxel brista på grund av större sidokrafter, eller vad är den svaga länken ?
Att jag ska försöka ha en "kort" styrväxel är jag ganska klar över, men det hör ju inte till frågan just nu.
Tacksam för synpunkter, gärna baserat på egna erfarenheter :thumbright: .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Toni »

Hej igen

Har för mig att jag läst i SFRO's byggbok att de inte gillar elektriska servon, men jag kan ha fel där.
Eftersom jag valt Granadan's styrservo (jag gillar att bocka metervis med hydraulrör) får jag då automatiskt färre rattvarv. Inte för att jag tror att jag behöver servo med en mittmotorbil, utan för den snabbare styrresponsen. Tappar visserligen lite vägkänsla, men är det budgetbygge så är det!

God fortsättning
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Bra Toni att du tipsar om SFRO-boken. Jag läste igenom den och där står bl.a följande:

"El-hydrauliska servon är Ok, om servoverkan är rimlig. El-mekaniska servon som bara påverkar rattaxeln är ok, om delarna kommer från en passande bil, både storleks- och kraftmässigt. Du kan inte använda Opels el-mekaniska servo med 13mm axel till en cheva som har 19 mm axel. Kraftskillnaden är stor. " citat ur SFRO:s nya bygghandbok 1.0.

Där borde jag klara mig eftersom bilen väger mindre än en Corsa och originalaxeln är typ 10 mm(?).

Jag har inspirerats av ett Lotus Espritebygge med Audi V8-motor, där byggaren bara kopplade plus och minus till rattaxelenheten och det funkar kanonbra enligt projekttråden. För övrigt ett häftigt bygge.
Länk till Lotus Esprite-tråden:
http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?t=9648

Fler synpunkter tack :thumbright:
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Jag lånar en bild för att visa hur en rattaxelenhet från Corsa ser ut. Den är vad jag förstår klar med styrenhet och ställdon monterat på rattaxeln.

Med andra ord fröken-vrid på ratten blir till Karl-Alfred-vrid på styrväxeln :hihi:

Passar mig :thumbright: .

Bild
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
RuneDK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: mån sep 06, 2010 6:06 pm

Inlägg av RuneDK »

Mattias Jonsson skrev: Med andra ord fröken-vrid på ratten blir till Karl-Alfred-vrid på styrväxeln :hihi:

Passar mig :thumbright: .

http://i67.photobucket.com/albums/h286/ ... G_1123.jpg
Virker den uden speed-signal?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Corsans elservo är smidigt också eftersom det finns färdiga kontrollboxar till dem, de är poppis i Escort MkI/II rallybilar i England. Då kan man ställa servoverkan med en vridpot.

Styrväxeln ska väl gärna ha snabb utväxling men framförallt ha rätt bredd så man enkelt klarar sig från bump steer. Jag tycker också det är klokt att välja en så vanlig styrväxel som möjligt, så det finns reservdelar framöver. Hellre Escort än Peugeot 104, typ :-)

Den ska också klara lasterna men detta är ju en liten och relativt lätt bil så det är knappast något bekymmer.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

therealpinto skrev:Corsans elservo är smidigt också eftersom det finns färdiga kontrollboxar till dem, de är poppis i Escort MkI/II rallybilar i England. Då kan man ställa servoverkan med en vridpot.

Styrväxeln ska väl gärna ha snabb utväxling men framförallt ha rätt bredd så man enkelt klarar sig från bump steer. Jag tycker också det är klokt att välja en så vanlig styrväxel som möjligt, så det finns reservdelar framöver. Hellre Escort än Peugeot 104, typ :-)

Den ska också klara lasterna men detta är ju en liten och relativt lätt bil så det är knappast något bekymmer.

/Gustaf
Tackar för informationen Gustaf. Jag brukar roa mig med att titta på rally-escorter på youtube. Sök på flying finn och ni skall finna.
Fy f-n vad dom kör :thumbright:. Däremot visste jag inte att de använder Corsans servo.
Om jag översätter rätt så har lotus esprit-killen bara kopplat matning på servot, men jag förutsätter att Corsan förser servot med information om tex fordonshastighet.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Toni »

Det kan oxå vara så att elmotorn få mer kraft ju större motståndet är. Reglerat genom boxen.
Har för mig jag läst även det någonstans, någongång... :?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Åtminstone de Corsaservon som används i England har ingång för hastighetssignal, så det är ju smidigt att använda det tycker jag. Färdiga satser finns på E-bay och www.turbosport.co.uk (sök i forumet).

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Inlägg av Mattias Jonsson »

Tackar för tipset Gustaf :thumbright: . Jag ska läsa på lite om anglosaxernas erfarenheter.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Nytt år, nytt forum :thumbright:
Medan forumet var på verkstan har jag gjort om och gjort rätt med infästningarna, Måtten var inte helt identiska höger och vänster.
Sedan har jag plockat bort motor och växellåda och vänt upp och ner på subframen för att göra klart länkarmsfästena.
Utseendet på svetsarna kan bli bättre, även om nya Migatronic-svetsen är ett fall framåt.

Bild

Jag har valt att fästa länkarmsfästena i båda lagren av subframen, original är dom bara svetsade i den nedersta plåten(överst på bilderna).
Bild
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Lite fler bilder på länkarmsinfästningarna i subframen.

Bild

Bild
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Skriv svar