Höjd densitet på luften = bättre nyttjande av kanalarean?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Höjd densitet på luften = bättre nyttjande av kanalarean

Inlägg av J00r »

När jag läser ditt inlägg kan jag inte låta bli att undra ifall du inte har vänt lite på resonemanget?

Jag tänker så här att enligt ideala gaslagen så ökar densiteten på luften med ökat tryck och enligt definitionen på Reynoldstalet som du skriver i ditt inlägg (vilken jag minns som korrekt) så ÖKAR Reynoldstalet och därmed turbulensen vid ökad densitet. Det vill säga, ifall du ökar trycket på luften så ökar du även turbulensen vid given hastighet vid tex portströmming eller ifall man betraktar gränsskikt så kommer omslag till turbulent gränsskikt att ske TIDIGARE med ökat tryck.
Så länge som viskositeten inte också ökar vid densitetsökningen stämmer det ju! Om den gör det eller inte vet jag inte... Reynolds är väl om jag inte minns fel Re=råVL/u.

Ligger ju något i det du säger om man får så lite turbulens som möjligt kommer "tryckvaken" att bli mindre... och mer kanalen/röret kommer flöda mer!
Bild
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Speedaddict.
Jag tänker så här att enligt ideala gaslagen så ökar densiteten på luften med ökat tryck och enligt definitionen på Reynoldstalet som du skriver i ditt inlägg (vilken jag minns som korrekt) så ÖKAR Reynoldstalet och därmed turbulensen vid ökad densitet. Det vill säga, ifall du ökar trycket på luften så ökar du även turbulensen vid given hastighet vid tex portströmming eller ifall man betraktar gränsskikt så kommer omslag till turbulent gränsskikt att ske TIDIGARE med ökat tryck.
Detta inlägg väcker mitt intresse.
Om så vore, så kanske den mer turbulenta luftmassan 'rycker tag' i den 'stillastående' luften i kanalen och låter den till viss del dras ned med så kallad 'ejectorverkan'
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag kommer nog bli blockerad snart, har fått pm från ledningen av sts forumet.
Så alla problem löser sig på den enkla viset, 'stympa bort cancerbölden'
///AMG
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av J00r »

Ordning i kaoset, låter som att du är något på spåret... men det dumma med turbulens är ju att man inte kan garantera något för att det är just kaos!? Kommer det då blir godtyckligt bättre nyttjande av kanalen, eller ska man helt plötsligt ha så hög turbulens som möjligt? ...bara en tanke

EDIT:
Jag kommer nog bli blockerad snart, har fått pm från ledningen av sts forumet.
Så alla problem löser sig på den enkla viset, 'stympa bort cancerbölden'
Vafan då för? Du bjuder ju bara upp till disskusion! Hur ska ni mer rutinerade annars kunna lära er något!?
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Ja jag käftar juh utan respekt för de äldre och lärda verkar det som.
Jag tycker också själv jag bjuder upp till diskussion och då även för de som inte räknar på allting.
Det kan finnas människor här ute i cyberspace som sitter på talanger som inte går att förklara.

Jag använder också väldigt ofta enkel svenska så alla ska förstå, mao involverar inte ofta formler och grejs i mina inlägg.
///AMG
SpeedAddict
Lite mer laddtryck

Inlägg av SpeedAddict »

J00r skrev: Så länge som viskositeten inte också ökar vid densitetsökningen stämmer det ju! Om den gör det eller inte vet jag inte... Reynolds är väl om jag inte minns fel Re=råVL/u.

Ligger ju något i det du säger om man får så lite turbulens som möjligt kommer "tryckvaken" att bli mindre... och mer kanalen/röret kommer flöda mer!
Bild
Nä det är ju precis det det inte gör vilket jag förklarade i mitt förra inlägg! Du tar ju själv upp formeln för Reynoldstalet och där står ju i densiteten i täljaren (ovanför bråksträcket) och således leder ökad densitet till ÖKAD turbulens. Då kan du ju inte minska turbulens eller omslag till turbulent gränsskikt med ökat tryck (=ökad densitet).

EDIT:

Bilden du länkar till visar inget gränsskikt, som bara existerar i området väldigt nära väggen, utan visar hur hastighetsprofilen ser ut för hela rörets diameter och hur denna hastighetsprofil behöver en viss sträcka för att stabiliseras. Således visar bilden en annat fenomen än det jag pratade om i mitt förra inlägg. Vad jag pratade om i mitt förra inlägg hör istället till den bilden som postades tidigare i tråden.
Senast redigerad av SpeedAddict den tor jan 13, 2011 9:22 pm, redigerad totalt 2 gång.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Du kanske borde tänka lite mer på tonen i din enkla svenska. Inte för att jag har nåt problem med den men jag kan förstå om den uppfattas som stötande.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av J00r »

Skrev ju att viskositeten måste vara oförändrad för att reynolds ska ändras... Sen det sista var som bara en egen inflikning för vad jag vet så försöker man alltid sträva mot så lite turbulens som möjligt? Eller ska vi börja tänka om!?
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Måste jag besudla Svenskan med massvis med glada gubbar?

J00r, Turbulens har vi juh alltid, men vi vill väl ha 'kontrollerad' sådan?
Börjar vi få negativ och 'farlig' turbulens så börjar det väl bli avlösning från väggarna och kanalen tjuter i en flödesbänk, som ett exempel.
Man har effektivt skapat en visselpipa mao.
///AMG
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kadett jag/vi har bara sagt att du bör ändra ton lite i dina inlägg och att den löjliga undertexten inte är direkt givande . vi har inte hotat att stänga av dig. :wink:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Tonen är svår att ändra, man kan försöka en stund men mitt riktiga jag kommer ändock tillbaka efter en stund.
Själv tycker jag det är bra med 'ögonbrynshöjare'; Vad hette han? Rallycrossfantomen.. hmm Unitek killen.
Hans inlägg var av än mer syrlig ton som kunde missförstås, men jag ansåg att den friska fläkt han for runt med var bra.
Det kommer fram inlägg från en del som normalt inte skriver och det får även 'eliten' att tänka till och välja nya banor för sina studier.
det kan ofta behövas den där 'knuffen' så man vaknar till och börjar se sig om.
///AMG
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

SpeedAddict skrev:När jag läser ditt inlägg kan jag inte låta bli att undra ifall du inte har vänt lite på resonemanget?
:doh:
Visst har du rätt. Man kan inte ha rätt hela tiden... :whistle:
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Turbulens är en sak och avlösning en annan. Avlösningen beror på att gränsskiktet där luften går långsamt och trycket ökar växer. Luften går fort uppe på krönet av korta radien och saktar ner runt hörnet. Överallt där luften saktar ned ökar trycket och gränsskiktet byggs upp. Blir gränsskiktet tillräckligt tjockt så släpper flödet från ytan och en vak bildas. Sen finns en portningsteknik där man minskar arean genom svängen men jag tror inte den fungerar på 230 toppar. 2 ventils Hemi motorcyklar och 4 ventilare däremot går det bra på. Där har man minsta arean i höjd med styrningen och konar upp mot sätet.
Jag har även sett att avgasportar som är trånga i svängen och som flödar mycket bra. Volvo 230 däremot flödar helt värdelöst med liten area i svängen med den formen på kanalen som man är hänvisad med tanke på höjd och vattenkanalers placering.

Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Speedaddict.
Detta inlägg väcker mitt intresse.
Om så vore, så kanske den mer turbulenta luftmassan 'rycker tag' i den 'stillastående' luften i kanalen och låter den till viss del dras ned med så kallad 'ejectorverkan'

Bild

Detta är vad som händer om den turbulenta luftmassan rycker tag i vaken och drar med den ut i kanalen.
Det händer också hela tiden där det finns en vak eftersom vaken växer ut i strömningen och rycks med av flödet.
Det blir ett pulserande fenomen som kan höras i flödesbänken. Vaken växer, rycks med, växer rycks med och så vidare.
Det är negativt för flödet och det enda som hjälper är aerodynamisk utformning som så långt som möjligt minskaruppkomsten av vakar.
Hur man ska få till en sådan form utan att experimentera i flödesbänken vet jag inte?
Varför är du så negativ till flödesbänkar och formler?
Detta är avancerad motorteknik och där förutsätter åtminstone jag att man är beredd att använda avancerade hjälpmedel och formler för att lösa och förklara saker.
Om man inte kan sätta upp en förklarande beräkning för hur något fungerar, hur ska man då kunna analysera och förstå det?

Erland.
Norbäck
För mycket laddtryck

Inlägg av Norbäck »

Säkert en skit-korkad fråga, men sänker man inte hastigheten med högre tryck?
Skriv svar