Misständning med MS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

All accelberikning är avstängd, samma sak med lambda. Kollar jag på loggen så är run:y rutan röd hela tiden och dom andra gröna.

Första loggen är när jag varvar lite. ser hur ojämn min pw är.
Bild

Andra är från när den misständer. Börjar vid tids-linjen. Jag mindes fel igår. TPS dippade inte alls ner till nära noll.
Bild

MVH Fredrik

Ooops. Märkte nu att lambda korregering inte var satt till noll. Vet att det har varit det innan. Ska ta och sätta den på noll igen och se om tomgången blir bättre.
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

hmm, jag tycker den verkar ladda lite ovanligt mycket. Spänningar på 18V ska det normalt inte vara..

Dessutom är det rätt mycket brus på spänningen något som inte är så bra, då ms:et gör korrektioner mot denna..

Kan kanske hjälpa att montera en konding vid matningen till ms:Et för att lugna ner den lite..

om inte annat kolla varför den har så hög laddspänning.

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Jag monterade en konding enligt din rekommendation Jonas och spänningarna blev ruskigt stabila, skillnaderna är nu som mest 0,8V och jag peakar på runt 13V

Innan modden kunde jag ligga strax över 15V
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

backeliten skrev:hmm, jag tycker den verkar ladda lite ovanligt mycket. Spänningar på 18V ska det normalt inte vara..
Ger en generator ut 18v så är den inte kry.....
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

Jo jag har också märkt detta. Men mäter jag med en multimeter så visar den runt 14 volt. Förstår inte hur ms:et kan få mätresultat på 18v då.

Backeliten: hur stor konding tror det skulle behövas?
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

Trodde du menade att jag skulle sätta en konding till ingången till boxen. Alltså på utsidan. En konding över varistorn har jag redan satt enligt dina tips och tricks. Kunde inte köra med lågohmsspridare innan nämligen.
MVH
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

ja, det ger samma effekt.. det är bättre om man monterar den på insidan av boxen, då kommer den närmare där ms:et mäter sin spänning
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

Okej. Men hur kan den fortfarande mäta fel spänning då? Själva problemet med lågohmsspridare försvann. Medans spänningen i ms kvarstod.
MVH
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

Var i garaget igår. Av ren tur så "fixade" jag problemet med spänningen. Kopplade in en bredbandslambda till boxen bara. Sen funkade det.
Hur som haver, detta följs ju av fler frågor. I configuration ställde jag in för lc1 bbl och i megatune ändrade jag bara till wideband på exhaust gas settings. Fick då MT att visa lambdavärdet. Men sen när jag skulle logga fick jag nått konstigt värde jag inte fattar mycket av. Förstår att jag inte haft sån tur att alla inställningar blev rätt från början.
Så frågan är vad det ska vara för inställningar?
Och 02 är väl lambda i megalogviewer?


Bild

MVH Fredrik
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Inlägg av smöret »

Tjena.
Har varit i garaget en del nu. Att jag lyckades få ner spänningen löste inget. Har testat att flytta triggerkabeln ( var lite när downpipen), kalibrera om mina tempsensorer, vart och trixat med pottarna för trigger igen (har nu en hysteres på 0,55v), polvänt triggern igen. Och ändå är det samma problem som innan.
Som jag sagt innan känns det som det är nått temp-beroende. Kan köra några fullgaser på trean när den är kall innan den börjar misstända. Ställer den sen och låter den svalna i 5-10 min. Kan då köra trean ut igen innan den börjar misstända på nytt.
Kan det ha nått med lufttempen att göra? Kanske har gjort fel i easytherm.
Har lite loggar från idag med. Ser mer eller mindre samma ut som innan. Kan lägga upp dom ifall någon vill kolla?
MVH Fredrik
Användarvisningsbild
62comet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Ort: Nord-Norge, Rognan

Re: Misständning med MS

Inlägg av 62comet »

..
Senast redigerad av 62comet den lör jan 15, 2011 12:56 am, redigerad totalt 1 gånger.
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
Användarvisningsbild
62comet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Ort: Nord-Norge, Rognan

Re: Misständning med MS

Inlägg av 62comet »

kan du ladda upp tune filen din?
1962 -Mercury Comet 5.0 V8
1978 -242L mitsu/chrysler 3.0 V6 - ms2
1987 -740GL B234 - ms2
hallberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: ons jan 12, 2011 8:47 pm

Re: Misständning med MS

Inlägg av hallberg »

Hej

Det är pinsamt att ni inte tittar ordentligt på hans loggar.

Man ser jy lätt att tändningen ligger på 15 grader över hela registret vilket självklart
kan ge upphov till en motor som går som piss när man börjar varva den.
Det ser inte ut som att din VR givare klyddar för dig.
Gör den det så har jag lite inställningar du kan testa på VR-givaren.
Om du har ställt in pottarna fel så får du antingen svårt att få den och trigga på tomgångvarvet. Eller
du får du ett stopp om du varvar mer än 5000rpm.
Jordningen bör du se över. Kolla så att du har jordat MS tillsammans med jordkablarna som går ifrån motorblocket in till kupén.
Din dwell ligger på 6 ms vilket jag tycker låte mycket. Kankske runt 3-5ms hadde räckt.
Glömm inte sedan att öka dina inställningar till de originala i kallstartinställningarna då du har nollat allting.

Här har en du tändningekurva som jag har hitta som du kan testa istället.
Du bör även se efter i din bränsletabell.
Bild


Sen att du ligger på 65 i bränsletabellen med en required fuel på 4 bådar för
att du spruta inte en helvetes massa soppa med din 1000cc spridare.
Fila ner det talet till 2 i engine fuel och kanske 20-40 vid tomgången på din bränsletabell.
Men då får du aktivera dina kallstartegenskaper för att få igång bilen

//Hallberg
smöret
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons jun 04, 2008 10:22 am
Ort: Göteborg

Re: Misständning med MS

Inlägg av smöret »

Hej.
Har haft ett litet uppehåll nu under vintern. Men ska ta tag i bilen nu igen.
Angående vr-sensorn så har jag signal under hela registret. Tappar aldrig signal vid varv alltså.
Jorden, den har jag dragit från block och topp till rambalk och torped. Jordningen från alla sensorer har jag dragit in till kupén till samma jordpunkt som MS.
Men om jag tolkar dig rätt så ska jag dra om jorden från blocket och toppen?

Resten ska jag testa så fort det blir ett tillfälle. Är väl vädret som hindrar lite.
MVH Fredrik
Skriv svar