Hej.
Jag plockade isär motor och låda idag för att svänghjulet ska lättas och lådan bytas. Såg då att tryckplatta och svänghjul har tendenser till att vara blåanlöpt. M47-låda, djupa 60-2 svänghjulet, turbolamell med turbotryckplatta b234 16v, ca. 230hk. Sitter i en lätt bil på 680kg.
Har märkt att svänghjulet bygger mkt. värme som den organiska lamellen inte gillar. Svänghjulet har även ytliga sprickor. Kanske det rent av är skrot??
Hur skulle ni göra när svänghjulet ändå ska bearbetas? (Vill fortsätta trigga på svänghjulet.)
Köra med sinter och turbo tryckplattan jag har, eller byta till 215mm sinter och saab-tryckplatta?
Läste nån gång att volvolådorna klarar snabba växlingar bättre med mindre diameter på lamellen.
Vill ha en så enkel och billig lösning som möjligt. Vill egentligen helst slippa sinter.
Vill inte ha en on/off koppling.
Bilen ska fungera både till bana och raktfram.
Mvh.Jesper.
Koppling b234 sugmotor med djupa svänghjulet.
Koppling b234 sugmotor med djupa svänghjulet.
12.20s 172km/h/402m med sugis.
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Koppling b234 sugmotor med djupa svänghjulet.
är det sprickor hade jag bytt, har sett många komma in i bilen, särskilt i rally/rallycross/racing.
Livsfarligt, dessutom finns en explosionsrisk på hjulet. Sen finns ju sachs 763plattan som passar rakt på hjulet utan bearbetning om du vill ha tuffare platta.
Livsfarligt, dessutom finns en explosionsrisk på hjulet. Sen finns ju sachs 763plattan som passar rakt på hjulet utan bearbetning om du vill ha tuffare platta.
Dänniz 073-8447664
Koppling b234 sugmotor med djupa svänghjulet.
Har inte haft några problem med att slira med en sinterlamell. Tycker dom funkar skitbra. Och jag har 4-pucks som e "svårast" att slira med. 6 eller 8-pucks är ännu lättare att slira med.
Chevelle SS -65
Re: Koppling b234 sugmotor med djupa svänghjulet.
Blir plansvarvat svänghjul medd 215mm 6p-sinter och saab-tryckplatta. Blir nog bra.
12.20s 172km/h/402m med sugis.