Koppling b234 sugmotor med djupa svänghjulet.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Jesper 78
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jul 20, 2007 10:17 pm
Ort: kalmar

Koppling b234 sugmotor med djupa svänghjulet.

Inlägg av Jesper 78 »

Hej.
Jag plockade isär motor och låda idag för att svänghjulet ska lättas och lådan bytas. Såg då att tryckplatta och svänghjul har tendenser till att vara blåanlöpt. M47-låda, djupa 60-2 svänghjulet, turbolamell med turbotryckplatta b234 16v, ca. 230hk. Sitter i en lätt bil på 680kg.

Har märkt att svänghjulet bygger mkt. värme som den organiska lamellen inte gillar. Svänghjulet har även ytliga sprickor. Kanske det rent av är skrot??

Hur skulle ni göra när svänghjulet ändå ska bearbetas? (Vill fortsätta trigga på svänghjulet.)

Köra med sinter och turbo tryckplattan jag har, eller byta till 215mm sinter och saab-tryckplatta?
Läste nån gång att volvolådorna klarar snabba växlingar bättre med mindre diameter på lamellen.

Vill ha en så enkel och billig lösning som möjligt. Vill egentligen helst slippa sinter.
Vill inte ha en on/off koppling.

Bilen ska fungera både till bana och raktfram.

Mvh.Jesper.
12.20s 172km/h/402m med sugis.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Koppling b234 sugmotor med djupa svänghjulet.

Inlägg av Dennis Öhman »

är det sprickor hade jag bytt, har sett många komma in i bilen, särskilt i rally/rallycross/racing.
Livsfarligt, dessutom finns en explosionsrisk på hjulet. Sen finns ju sachs 763plattan som passar rakt på hjulet utan bearbetning om du vill ha tuffare platta.
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Koppling b234 sugmotor med djupa svänghjulet.

Inlägg av Stener »

Har inte haft några problem med att slira med en sinterlamell. Tycker dom funkar skitbra. Och jag har 4-pucks som e "svårast" att slira med. 6 eller 8-pucks är ännu lättare att slira med.
Chevelle SS -65
Jesper 78
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jul 20, 2007 10:17 pm
Ort: kalmar

Re: Koppling b234 sugmotor med djupa svänghjulet.

Inlägg av Jesper 78 »

Blir plansvarvat svänghjul medd 215mm 6p-sinter och saab-tryckplatta. Blir nog bra.
12.20s 172km/h/402m med sugis.
Skriv svar