Projekt ascona V8
Goggla lite på "ladder bars" så hittar du det nog, populärt på amerikanska dragracing bilar.
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
www.teamascona.se
Du ska väl regga för gata också?Tegheim skrev:Vad är fördelar o nackdelar med Stegar då i jämnförelse med 4-link... jag hade tänkt bygga 4-link på min 142a, men är det lika bra med stegar så kan jag ändra mig![]()
Fast eran bil är ju renodlad drag-racing, jag ska ju svänga o åka nåt varv på banan oxå... mer busbil osv...
Har för mig att det inte går besikta med stegar
Ja den ska reggas, så då vart det valet enkelt isåfall...St3v3 skrev:Du ska väl regga för gata också?Tegheim skrev:Vad är fördelar o nackdelar med Stegar då i jämnförelse med 4-link... jag hade tänkt bygga 4-link på min 142a, men är det lika bra med stegar så kan jag ändra mig![]()
Fast eran bil är ju renodlad drag-racing, jag ska ju svänga o åka nåt varv på banan oxå... mer busbil osv...
Har för mig att det inte går besikta med stegar
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Problemet med stegar eller ladder bars är att axeln inte kan kränga, dvs fjädra in på ena sidan men inte andra, utan att man får "bind" (låsning) i upphängningen. Det gör i princip att hela bakaxeln fungerar som en enorm kränghämmare.
Förutom att man riskerar att bryta sönder axel, infästningar eller själva stagen, så blir väghållningen helt hopplös. Ska man bara åka rakt fram en kvartsmil i taget är det inga problem, men för gatbruk är stegar helt förkastligt.
Det är därför som man normalt inte godkänner stegar på en gatbil.
/Gustaf
Förutom att man riskerar att bryta sönder axel, infästningar eller själva stagen, så blir väghållningen helt hopplös. Ska man bara åka rakt fram en kvartsmil i taget är det inga problem, men för gatbruk är stegar helt förkastligt.
Det är därför som man normalt inte godkänner stegar på en gatbil.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
det blir stummt i sidled bak som Gustav skriver.therealpinto skrev:Problemet med stegar eller ladder bars är att axeln inte kan kränga, dvs fjädra in på ena sidan men inte andra, utan att man får "bind" (låsning) i upphängningen. Det gör i princip att hela bakaxeln fungerar som en enorm kränghämmare.
Förutom att man riskerar att bryta sönder axel, infästningar eller själva stagen, så blir väghållningen helt hopplös. Ska man bara åka rakt fram en kvartsmil i taget är det inga problem, men för gatbruk är stegar helt förkastligt.
Det är därför som man normalt inte godkänner stegar på en gatbil.
/Gustaf
För en bil som ska va "besiktigad" (utan besiktningsbil) är det inte ett alternativ, men åka runt på stan går fint iaf, bilen känns inte alls hopplös på gatan som Gustav skriver. Spolen är det som stretar emot i kurvorna, det är ju dock ingen rallybil man sätter stegar på

Allt handlar om att få bra grepp, och det är enklast med stegar med våran tidsfrist....
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
www.teamascona.se
Fördelar är:Tegheim skrev:Vad är fördelar o nackdelar med Stegar då i jämnförelse med 4-link... jag hade tänkt bygga 4-link på min 142a, men är det lika bra med stegar så kan jag ändra mig![]()
Fast eran bil är ju renodlad drag-racing, jag ska ju svänga o åka nåt varv på banan oxå... mer busbil osv...
Lättare justering av bakvagn för bra grepp, 4-link är avancerat och krävar en hel del uträkningar och testning innan optimal inställning hittats.
Nackdelar:
Skrymmande, axeln fungerar som krängningshämmare = stummt., ej godkännt av SBP.
4-link funkar bättre på extremare dragracing bilar med många växlar, typ lenco lådor etc...
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
www.teamascona.se
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Det är skillnad på "väghållningen helt hopplös" och körbar eller inte körbar på gatan för den som är van vid bilen. Testa en undanmanöver med lite fart...gärna över något gupp 
En äkta gatbil (alltså en sån som besiktas ärligt) måste ha en viss nivå på väghållningen och framförallt vägegenskaperna (alltså HUR den beter sig), speciellt med mycket effekt, om den ska kunna godkännas.
/Gustaf

En äkta gatbil (alltså en sån som besiktas ärligt) måste ha en viss nivå på väghållningen och framförallt vägegenskaperna (alltså HUR den beter sig), speciellt med mycket effekt, om den ska kunna godkännas.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
nej nån besiktning är inte alls aktuell, men med 4-link och XXXX antal timmar så skulle nog en SFRO besiktning vara möjlig, men det är som sagt inte aktuellt.buddha skrev:Skulle bli MYCKET förvånade om bygg herrarna äns hade tänkt besikta åket![]()
Användnings området funkar i alla fall![]()
Mycket fränt bygge 08 får känna på norrland
Eftersom det inte finns några regler gällande besiktning i streetracing så är det mycket låg prioritering.
Nån som vet vilka krav som ställs på en A-traktor??
Skulle man kunna besiktiga in den på det sättet och åka 30km/h lagligt?
Traktorer får väl ha vilka däck som helst?
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
www.teamascona.se
uppfattningen gällande gatbil är såklart olika....therealpinto skrev:Det är skillnad på "väghållningen helt hopplös" och körbar eller inte körbar på gatan för den som är van vid bilen. Testa en undanmanöver med lite fart...gärna över något gupp
En äkta gatbil (alltså en sån som besiktas ärligt) måste ha en viss nivå på väghållningen och framförallt vägegenskaperna (alltså HUR den beter sig), speciellt med mycket effekt, om den ska kunna godkännas.
/Gustaf
gatbil = bil som körs på gatan

Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
www.teamascona.se
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Volvos grupp A-bilar hade inte stegar...
Jo, definitionen på "gatbil" beror på i vilket sammanhang man är - därför skrev jag "en sådan som besiktas ärligt". Snackar vi rejs, så har vi nog samma definition på gatbil - en bil man kan, vill vågar och faktiskt kör på gatan.
/Gustaf
Jo, definitionen på "gatbil" beror på i vilket sammanhang man är - därför skrev jag "en sådan som besiktas ärligt". Snackar vi rejs, så har vi nog samma definition på gatbil - en bil man kan, vill vågar och faktiskt kör på gatan.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå