Strul med Haltech

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Strul med Haltech

Inlägg av PPRMicke »

Jag har en polare som har ett gammalt haltech E6k och han vill koppla in med en msd 6al
Men det vill inte lira i hop
Jag är tacksam för lösningar så det fönkar i hop
/// Micke
Användarvisningsbild
Henrik.j
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor okt 02, 2008 8:17 pm
Kontakt:

Re: Strul med Haltech

Inlägg av Henrik.j »

jag kör med haltech dock med vanlig MSD spole.
Men med lite mera info så skulle de bli lättare, Vad är det som inte funkar?



/Henrik
garaget.org/Henke89
244 Turbo och 244 Isbil
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Strul med Haltech

Inlägg av PPRMicke »

Det var inte så lätt
Han får ingen gnista sa han
Han vet inte vilka instälningar han skall ha :?
/// Micke
Användarvisningsbild
Henrik.j
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor okt 02, 2008 8:17 pm
Kontakt:

Re: Strul med Haltech

Inlägg av Henrik.j »

ok
Har han trigger signal då?
Vad är det för motor och kring grejer?
Hallgivare eller Vr?


/henrik
garaget.org/Henke89
244 Turbo och 244 Isbil
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Strul med Haltech

Inlägg av PPRMicke »

Hej Henrik
Han har en golf mk1 med 16v kr motor och turbo
Han har trigger givare 60-2 hjul
Förut använde han vspark men släkte gnistan så han beslutade att använda msd för att slippa det problemet
///// Micke
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Strul med Haltech

Inlägg av mattias »

Han ska använda "points-ingången" på MSD-boxen, den man har för brytar-spetsar.

Vad är vspark? Körde han wasted spark, en dubbelspole?

Orsaken till varför han släcker gnistan skulle vara kul att forska mer i. Är det pga cylindertryck eller går den för fett i stora delar av registret, tomgång, brukskörning, kallstarter, eller vad ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Strul med Haltech

Inlägg av PPRMicke »

Hej Mattias
Han körde med wested spark och två st dubbelspolar
När han fick tryck över 1,2bar så började strula
På den tiden han körde med bilen var det monterat smal banda lamda
Nu är det ett antal år sen bilen var i gång
Han har bytt motor och familjen har tagit en massa tid
Han har även inskaffat en bredbandslamda för att ha kontrol på soppan/tändning plus egt
Men bil f#n vill inte starta
/// Micke
pekka kiiskilä
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 26, 2006 11:30 pm
Ort: Vara (Helås)

Re: Strul med Haltech

Inlägg av pekka kiiskilä »

Micke har nog fått med det mesta med motorn det är en 6A 2,0 16v från Audi samma som 1,8 16v kr,

Det är som micke skrev den släcker vid högre ladd med Wspark,

PS: den startade ikväll med hjälp av mätintrument och en motortekniker :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Strul med Haltech

Inlägg av mattias »

Vad körs det för stift, gnistgap och uppladdningstid på spolarna?
Hur ser loggarna ut? Misständer det eller blir det ett triggerfel (kolla rpm i loggen).
Är tändstiftshålen rena som ett polerat salsgolv och likaså tändkablarna? Ingen olja och värmesprickor och skit..
Kolla hur fett den går på belastning med bredbandslambdan så kanske problemet ligger där istället.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: Strul med Haltech

Inlägg av PPRMicke »

Hej igen Matias
Jag skall kolla upp det under helgen
det är lite struligt eftersom det var 10årsen man pillade med haltech
Jag övergav haltech för det var så struligt och bytte till bigstuff3
som funkar i alla väder
/// Micke
pekka kiiskilä
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 26, 2006 11:30 pm
Ort: Vara (Helås)

Re: Strul med Haltech

Inlägg av pekka kiiskilä »

Stiften är Audi S2 och det är Msd 6al med msd spole,
Logg har han ej fått till ännu,
tändstiftshålen mm är extremt fina,
Nya tändkablar för just msd,
Några lamda värden har han inte hunnit med eftersom en datakabel var trasig samt att han bara startade bilen den var igång max 5min,

Mer info kommer när han börjat mappa den mm.
pekka kiiskilä
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 26, 2006 11:30 pm
Ort: Vara (Helås)

Re: Strul med Haltech

Inlägg av pekka kiiskilä »

Han har inte fått tummen ur ännu men motorn går fint och är mappad så det inte händer något just nu men han ska mappa den och bromsa den så nu är det bara några ynkliga kablar kvar för att allt ska bli bra.

Micke får ju givetvis hjälpa till hehe.
Skriv svar