Folkraceshops chip till lh2.4
Folkraceshops chip till lh2.4
Någon som provat detta.
http://folkraceshop.se/trimchip-till-vo ... ory_id=113" onclick="window.open(this.href);return false;
Tänkte bygga en liten busbil att ha på vinter och isen av nuvarande vinterbilen.
Månen 7 kam, 530 topp, micke-grön extraktor m.m. Läst om nån som kört liknande setup men med mpres voc-boxar, gick inte som den skulle på låga varv.
Vore kul att få höra lite erfarenheter av dessa, vad ni kört på för motor m.m.
http://folkraceshop.se/trimchip-till-vo ... ory_id=113" onclick="window.open(this.href);return false;
Tänkte bygga en liten busbil att ha på vinter och isen av nuvarande vinterbilen.
Månen 7 kam, 530 topp, micke-grön extraktor m.m. Läst om nån som kört liknande setup men med mpres voc-boxar, gick inte som den skulle på låga varv.
Vore kul att få höra lite erfarenheter av dessa, vad ni kört på för motor m.m.
Re: Folkraceshops chip till lh2.4
Om det är min bil du syftar på så går den ännu sämre på lågvarv med orginalboxar, med mpre's boxar blir tomgången mycket stabilare bla...
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Kanske var din jag läst om ja. Den ville "dö" när man drog på under 2000rpm?
Montera MS och mappa för just din motor istället? 

Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
Precis så. Och ställer jag på soppatrycket blir det bara värre, ställer jag ner trycket så mycket det bara går så svarar den på gasen hyffsat men då får den för lite bränsle för att orka varva över 3000 rpm.
I nästa vecka ska jag byta topp till en 530 med a eller vx3-kam, kan återkomma med om den går bättre då, ganska säker på att det är kammens fel...
I nästa vecka ska jag byta topp till en 530 med a eller vx3-kam, kan återkomma med om den går bättre då, ganska säker på att det är kammens fel...
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Casal. Njaa jag är inte sugen på en till bil med MS, nästa bygge blir det link eller vipec.. Detta tänkte jag hålla på lite mer budgetnivå.
NikkO. Hm okej. Jag googlade lite och fann detta på folkraceshops forum. Man ska nog ta effektangivelsen med en nypa salt. Men jag tror jag vet vem han pratar om. Ska höra på jobbet imorgon om det är den personen jag tror.
jag vet att f sprutet, med chippad tändning och bränslebox på en 2,3 underdel kan ge över 200hk.
finns bevis på det.
en här i värmland har en demobil så folk kan pröva och se de själv, en 940-91a gått 25tusen mil
toppen är gjord i cnc maskin, 7an kam, extraktorör och 2 1/4" avgas.
motorn i övrigt med luftfilter, spridare och svänghjul är std.
motorn ger 200hk mellan 6100-6700rpm varvstopp på 7150rpm
NikkO. Hm okej. Jag googlade lite och fann detta på folkraceshops forum. Man ska nog ta effektangivelsen med en nypa salt. Men jag tror jag vet vem han pratar om. Ska höra på jobbet imorgon om det är den personen jag tror.
jag vet att f sprutet, med chippad tändning och bränslebox på en 2,3 underdel kan ge över 200hk.
finns bevis på det.
en här i värmland har en demobil så folk kan pröva och se de själv, en 940-91a gått 25tusen mil
toppen är gjord i cnc maskin, 7an kam, extraktorör och 2 1/4" avgas.
motorn i övrigt med luftfilter, spridare och svänghjul är std.
motorn ger 200hk mellan 6100-6700rpm varvstopp på 7150rpm
Varför visste jag inte att folkraceshoppen hade sånna här chip innan vinterbilens besiktning gick ut?:)
Körde månen7 kam , 3mmplanadtopp, extraktor, lättatsvänghjul, Visst räckte det för en vinter bil, Men ett varstopp på 7000 hade inte suttit fel.
Körde månen7 kam , 3mmplanadtopp, extraktor, lättatsvänghjul, Visst räckte det för en vinter bil, Men ett varstopp på 7000 hade inte suttit fel.
Spridarna flödar bara 214cc. När Bilsportbörsen byggde sin 940 VOC fick dom ut ca 170hk och i artikeln skrev dom något om att det var max vad spridarna kunde ge.Hedlund skrev:Man ska nog ta effektangivelsen med en nypa salt.
Anders J
hej hej
Känns som om det är min 940 cnc bil ni pratar om.....
Alla bromsbänkar, väderkompensation, sae hästar osv skilljer ju en hel del tyvärr,
men bromsat på olika ställen och haft 16-22% mer effekt än en 940 voc.
när per johansson på autotech hjälpte mig fick vi ut 158 på driven normal voc ca 125-130 ( rototest)
hos rolf berglund bilteknik i karlstad bromsade fick vi ut 163, org v70 glt-131 ( vatten broms på rulle)
hos din rally boutiq i västra emtervik fick vi 176 normal 940voc runt 150 ( accelerations bänk)
sen om en 940 voc igentligen ger 150 eller 170 kan man ju diskutera..
även testad i bänkar där en voc ger ca 170 även där låg vi 18% över. blir 201...
Inget man måste tro på men kan leta fram bromscheman från autotech och berglund, ska ha dem i datorn.
sen att montera ett universal chipp som passar till "allt" känns lite så där.
Det här är vad jag har kommit fram till efter olika tester och experiment osv. finns säkert någon annan som har
kommit fram till andra resultat.
rekomenderar att kolla in timos hemsida. har har byggt ett liknande koncept bromsat hos dr-erni.
funkar mkt bra ( har åkt i demo bilen)
mvh totto
Känns som om det är min 940 cnc bil ni pratar om.....
Alla bromsbänkar, väderkompensation, sae hästar osv skilljer ju en hel del tyvärr,
men bromsat på olika ställen och haft 16-22% mer effekt än en 940 voc.
när per johansson på autotech hjälpte mig fick vi ut 158 på driven normal voc ca 125-130 ( rototest)
hos rolf berglund bilteknik i karlstad bromsade fick vi ut 163, org v70 glt-131 ( vatten broms på rulle)
hos din rally boutiq i västra emtervik fick vi 176 normal 940voc runt 150 ( accelerations bänk)
sen om en 940 voc igentligen ger 150 eller 170 kan man ju diskutera..
även testad i bänkar där en voc ger ca 170 även där låg vi 18% över. blir 201...
Inget man måste tro på men kan leta fram bromscheman från autotech och berglund, ska ha dem i datorn.
sen att montera ett universal chipp som passar till "allt" känns lite så där.
Det här är vad jag har kommit fram till efter olika tester och experiment osv. finns säkert någon annan som har
kommit fram till andra resultat.
rekomenderar att kolla in timos hemsida. har har byggt ett liknande koncept bromsat hos dr-erni.
funkar mkt bra ( har åkt i demo bilen)
mvh totto
Totto: det var dig jag misstänkte det jag citerade handlade om. Chefen (Tomas Johansson) hade nämnt din bil därav jag kände igen det. Har du mappade boxar i din bil eller kör du med något färdigt chip?
Jag får kapitulera och lägga in en länk http://www.timosmotor.com/projekt" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders J
-
- Lite mer laddtryck
Jag kör med näst intill samma setup som Nikko fast jag har VX3 kam, o jag har inga problem med att den inte vill dra från botten. Jag har alltså B230F, 531 med Vx3, portad o planad 1.5mm, extraktorrör, 2.5" med racekat o MPRE-boxar... Den drar skapligt, men skulle rekomendera att köra 530 då 531 ändå känns lite "slö"! Det enda problem jag har med min är att den pendlar på tomgången när den är kall i några minuter, men annars går den bra!
Mvh Dennis
Mvh Dennis
Tjena Hedlund..
Justerade chippet på autotech i trollhättan, när Per johansson jobbade där.
provat en massa olika chipp, och det verkar vara svårt att veta vad man får när man köper.
mvh totto
Justerade chippet på autotech i trollhättan, när Per johansson jobbade där.
provat en massa olika chipp, och det verkar vara svårt att veta vad man får när man köper.
mvh totto
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
Intressant de där du har ingen pris uppgift å dela med dig av på chippen?
Annars har Timos motor tage fram chip till Lh 2,4 med
Finns 2st motorer en strax under 200 å en på drygt 210 med standard spridare
Annars har Timos motor tage fram chip till Lh 2,4 med

Finns 2st motorer en strax under 200 å en på drygt 210 med standard spridare

Ja e int bitter!!
Tycker det är ganska intressant att du jämför din rätt modifierade motor med portad topp, extraktorgrenrör och eftermarknadskamaxel mot en helt standard maskin!
Jag har byggt en VOC-motor och det var mer avancerat än man vill tro.
Ingenting...och nu menar jag verkligen INGENTING fick vara eftermarknad! Allt måste komma ifrån Volvo, antingen nyköpt i butik eller ifrån en begagnad motor.
Toppen får vara max 0,5mm planad, annars är den otillåten. Får inte vara portad eller putsad, endast rengjord.
Det gick åt minst lika mycket tid till funderande och klurande som en riktig racemotor för att hitta små kryphål och utvägar i reglementet. Man hade hela tiden regelboken liggande i verkstan för att kolla upp saker.
Motorn blev aldrig bromsad, men när killen som körde med den körde de första fem tävlingarna så kom han alltid på pallplats eller snurrade av, och på en av asfaltssträckorna med långa rakor så var han snabbaste VOC-bilen med över 5sek till tvåan (brukar vara några enstaka sekunder mellan top-5 bilarna)
Denna motorn var en B23E rakt igenom med original K-jet.
Lägger man samma energi på en riktig busmotor med eftermarknadsprylar så ska den fanimej gå rejält mkt bättre...annars är nånting riktigt fel!
Jag har byggt en VOC-motor och det var mer avancerat än man vill tro.
Ingenting...och nu menar jag verkligen INGENTING fick vara eftermarknad! Allt måste komma ifrån Volvo, antingen nyköpt i butik eller ifrån en begagnad motor.
Toppen får vara max 0,5mm planad, annars är den otillåten. Får inte vara portad eller putsad, endast rengjord.
Det gick åt minst lika mycket tid till funderande och klurande som en riktig racemotor för att hitta små kryphål och utvägar i reglementet. Man hade hela tiden regelboken liggande i verkstan för att kolla upp saker.
Motorn blev aldrig bromsad, men när killen som körde med den körde de första fem tävlingarna så kom han alltid på pallplats eller snurrade av, och på en av asfaltssträckorna med långa rakor så var han snabbaste VOC-bilen med över 5sek till tvåan (brukar vara några enstaka sekunder mellan top-5 bilarna)
Denna motorn var en B23E rakt igenom med original K-jet.
Lägger man samma energi på en riktig busmotor med eftermarknadsprylar så ska den fanimej gå rejält mkt bättre...annars är nånting riktigt fel!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)