moppe på e85?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
cheva_nova
Ganska mycket laddtryck

moppe på e85?

Inlägg av cheva_nova »

hejsan,
satt och kolla på moppen och fick en dum ide,tänkte att endel kör ju på metanol så då borde det väll gå att köra på e85 eller vad tror ni? kommer det att funka? man får ju byta munstycken och farsan snacka om att man måste starta på bensin,något mer som behöver ändras :?:

tacksam för alla svar :thumbright:
Senast redigerad av cheva_nova den lör jun 15, 2013 2:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Timsan
För mycket laddtryck

Re: moppe på e85?

Inlägg av Timsan »

Jag körde min moped på etanol hela förra sommarn, enda problemet jag hade var att mitt filter från biltema inte riktigt palla etanolen och "smälte" plast-insatsen..
Annar gäller det bara att hitta en olja som kan blanda sig med e85 utan att sepera när det stått stilla ett tag. Det finns få oljor som klarar detta, men det finns några exemplar. Bla, castrol R34 och några andra. Dessa är också väldigt dyra! Men när jag prova moppen på etanol, så prova jag också att blanda e85 med en massa olika sorters oljor (2-T) och jag hitta ETT (!) exemplar som det funka med, utan att seperera över huvud taget. Detta var Julas "Supersyntet". Denna oljan hade också fördelen att bara kosta runt 100-150 kr/L, tillskilnad från castrol oljorna som går på runt 350:- har jag för mig. Det står inget på flaskan om e85, men den är helt klart kompitabel till det, och fungerar utmärkt att köra på :P

Med bestyckningen gjorde jag inte särskilt mycket. Filade upp huvudmunstycket litegrann, sen kompenserade jag resten med choke ifall det skulle behövas. (var lite för lat för att ställa in nogrannare, men gör det ordentligt istället, du vinner mkt på det) Sen när du häller ner e85 i tanken så se till att där inte är någon oljeblandad bensin kvar, för 2 olika oljor + e85 är ingen höjdare, blir något klägg av det som är siliconaktigt och klibbigt som f*n.

Kommer inte på något mer nu, men ifall du har några frågor så besvarar jag dem gärna.
Trimmning o överladdning är något som jag vaggats in att tro att det är en vetenskap, så är icke fallet! Det är en religion.
En religion med en massa olika profeter och det är endast profeten som verkligen har sett ljuset.
Alla dom andra profeterna har inte alls sett ljuset, de lider bara av svetsblänk!

Trots att man är född i en spilloljedunk med 2hjärnceller o liten kewk med en vinkelslip i näven så lyckas jag aldrig göra någonting rätt!
cheva_nova
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av cheva_nova »

okej
till o börja med ska jag bara blanda lite åt gången o ha en kola flaska ( :thumbright: ) som "tank" men om dä funkar bra så får jag väll tvätta ur tanken.
ska även köpa mig ett lager munstycken så man kan laborera lite :hihi:
men ska man blanda två takts oljan som vanligt eller mera/mindre olja :?:

tack på förhand
Timsan
För mycket laddtryck

Inlägg av Timsan »

Du blandar oljan som med vanlig bensin, Busenkelt :thumbright:
Trimmning o överladdning är något som jag vaggats in att tro att det är en vetenskap, så är icke fallet! Det är en religion.
En religion med en massa olika profeter och det är endast profeten som verkligen har sett ljuset.
Alla dom andra profeterna har inte alls sett ljuset, de lider bara av svetsblänk!

Trots att man är född i en spilloljedunk med 2hjärnceller o liten kewk med en vinkelslip i näven så lyckas jag aldrig göra någonting rätt!
cheva_nova
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av cheva_nova »

Timsan skrev:Du blandar oljan som med vanlig bensin, Busenkelt :thumbright:
vad bra :D
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Timsan skrev:Du blandar oljan som med vanlig bensin, Busenkelt :thumbright:
Dock blandar inte alla oljor sig med E85. Sök lite så lär du hitta vilka som fungerar och inte. Eller så provar du själv i en glasburk.
cheva_nova
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av cheva_nova »

okej får se hur jag gör då :?
Timsan
För mycket laddtryck

Inlägg av Timsan »

Jag vet inte om någon missade det i mitt första inlägg, men jag skrev faktiskt om det :thumbright: Julas "Supersyntet" blandar sig utmärkt med e85 och skicktar sig inte oavsett hur länge det står.

2takt_nicke
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av 2takt_nicke »

Jag rekomenderar Castrols R30,R40 och A747, mycket bra oljor, har kört många mil/timmar både i 2t bil och race moped med det i tanken.
Timsan
För mycket laddtryck

Inlägg av Timsan »

Men även en väldigt dyr olja?

cheva_nova
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av cheva_nova »

har också för mig att den är ganska dyr :evil:
Crisse
För mycket laddtryck

Inlägg av Crisse »

Har kört på E85 i ett par år, mina erfarenheter är att den blir något rappare på högvarv och lite slöare på lågvarv. Kylningen förbättras en hel del.

Jag kör på Shell Advance Racing M, ricinbaserad olja som blandar sig fint med E85. Finns på bla Mekonomen.
Innan du börjar köra på E85 så låt förgasaren ligga i ett etanolbad några dagar innan, E85 har en tendens till att lösa upp gamla avlagringar, harts mm som sitter i förgasare och bränsleslangar, detta kan klegga fast i förgasaren och strypa bränsletillförsel vilket i värsta fall bidrar till att motorn skär.
Så byt bränsleslang och bada förgasaren så skall det funka fint! :thumbright:
Christer Söderman
För mycket laddtryck

Inlägg av Christer Söderman »

Mekonomen har slutat med shell oljor.. allaf i min by...:(
chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Timsan
För mycket laddtryck

Inlägg av Timsan »

Crisse skrev:Har kört på E85 i ett par år, mina erfarenheter är att den blir något rappare på högvarv och lite slöare på lågvarv. Kylningen förbättras en hel del.

Jag kör på Shell Advance Racing M, ricinbaserad olja som blandar sig fint med E85. Finns på bla Mekonomen.
Innan du börjar köra på E85 så låt förgasaren ligga i ett etanolbad några dagar innan, E85 har en tendens till att lösa upp gamla avlagringar, harts mm som sitter i förgasare och bränsleslangar, detta kan klegga fast i förgasaren och strypa bränsletillförsel vilket i värsta fall bidrar till att motorn skär.
Så byt bränsleslang och bada förgasaren så skall det funka fint! :thumbright:
Detta problem med avlagringar fick jag också, men fattade inte hur det kom till. Men dock så vet jag det nu :hihi:

cheva_nova
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av cheva_nova »

okej då har man fått lite information så imorn ska jag beställa munstycken och soppaslang, något mer jag borde beställa??
Skriv svar