Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegenskap

Diskussioner för erfaret folk
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Lacke »

Hej det jag har testat om vi börjar med kamaxel så gör jag
på b23orna så att jag mont kammen i splitt ock sedan testar
jag med att släppa på kammen om motor börjar dra längre
så kan toppen tillgodose med mera flöde allså kammen
är för mild, om den inte ökar i varv då flödar toppen för
lite då drar jag tillbaka kammen tills den börjar tappa varv
för då vinner jag psi-tryck i cylindern och mera vrid på
mellan ,sedan just, kamdrevet så att registret stämmer
med förarens karaktär, då till toppen om ventilsäten
jag använder 4043b stål till miran för att det ger bra flöde
på låg och mellanlyft med det sätet går det att få
utan problem 0,25 lyft diameter förhållande .
ventilen kan flöda 100 cfm per kvadrat tum minus ventilskaft
vid 0,3 lyft-diameter förhållande om man vill ha mera flöde
på höga lyft kan man gör tex. 75 gradit under sätet då kanske
den flödar 0,35 typ åt pro-stock hållet men man tappar massor
med låglyft-flöde på grund av att luften följer väggen
och träffa ventilen på låga lyft, om det är radiesäte så svänger
luften förbi ventilen och mer flöde som följd ,om man inte
har en optimal kanal kan inte ett typ 75gradit eller 55 gradit
tillgodose med mera flöde och man måste ha mycke lyft på
kammen, alla flödes körningar räknar jag ihop alla raderna
och divider med antal rader då få jag ett snitt då ser jag
vilket säte som är bäst i förhållande till den kamaxeln
jag har haft 279cfm på en 23a med 50mm insug med 75 gradit
under 45an vid 15mm i lyft men det hjälpte inte på
90-talet då kammarna var 12mm i lyft,
en tunga in i förb,rummet kan göra ca 10cfm det är bara att
tänka sej till att då luften kommer i 106,3 meter per sekund
upp i grytan och sen ska luften göra en 90 gradig sväng
över förb,rummet golv då det inte bli annat än turbolens
får då den en tunga att stödja sej i kan den gå in i cyl, utan turbolen.

Häls Lacke
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Tommy Luhr »

Erland, jag har med letat lera som håller sig fast i bänken och det var få som gjorde det.
Men har nu en som fungerar kanon. skall se vad den heter.

Hoppas mera test kommer inom kort :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:Fint hjullyft i starten. Vill den inte stegra i gupp på banan? Skulle vara kul att se skillnaden i effekt på
bromsningen med de olika sätena och även om du har flödesvärden eller du skiter i sånt?
Vad måste man sälja bilarna för i Finland?
Erland.
Nissan sunny topp, 37mm x 7mm insugventil

30 grad säte. 45 grad.

3mm= 64 cfm 53cfm
5mm= 99 cfm 101cfm
11mm= 147cfm 153cfm ventil öppnar 11.5 mm

Motoreffekt var 146 hk/6700rpm 186nm/4300rpm med 30 grader insugsäte.
1639cc 1x 40mm DHLA, 2x2 förgasarna är förbjudet, får vara max. 45mm spjäll och 2 portar.

Säljespris är 1150 euros, det räcker nästan till smidda kolvar och aluminiumvevstakar till någon bra motor. Växellåda brukar vara tätstegad dogbox, därför det blev hjullyft, köraren slåg in tvåan utan att röra koppling på fullgas. Jag har kört en sån fiat som får hjullyft när man växlar till tvåan, det känns ganska roligt men motor är bak.
150 kmh är kanske max. fart på folkrace, brukar vara runt 100kmh normalt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Jens Gustavsson »

lacke vad körde ni för ca duration vid 1.27mmoch vilken nock vinkel på insugnings nocken? ca lyft vid ödp?

vad va det för varvtals område och cc på en sån motor och max lyft? några täcken på över spolning på överlappen?
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Lacke »

Hej Jens motor var 2718cc 97x92 50x40 ventiler med midja
7mm med en Timo-pinne 312grader vid körspel
285 grader vid 0,050 tum 5,85 i split och 12,2 mm i lyft
den gav bästa effekt mellan 7500-8500rpm Weber 50DCO
med 47mm i hals med ett motor-puls som tog 25 hp i
flödesbänken men efter mod tog 3hp med ett Timo-rör
med 3 tum i sec, rör. den gick att dra till 10 000 vid behov,
ganska ruppig gång på tomgång men bra ryt på varv.

Häls Lacke
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Lacke »

Jens jag glömd att säja att kammen var 100 i nockvinkel.

Lacke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Jens Gustavsson »

häftig motor lacke kul att höra så detaljerade fackta :thumbright: jag har funderat och gjort en 720 graders simulering av motorn i mitt huvud och jag tror jag fattar varför en sån typ av motor går så bra, svårt bara att förklara varför med ord eller med siffror :lol:
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Lacke »

Hej Jens om vi ska prata kamaxel så ska jag ventilera lite grann vad som får mej att
tro på kammar med 100 i nockvinkel denna kam med 285 grader vid 0,050 tum
det blir 42,5 föd plus 180 och 62,5 end följden blir en lång kompritionstakt
så man behöver inte ha högre än 12,5 i kompförhållande på 98 oktan med 230psi komptryck
plus att ventilen är max öppen vid 110 grader med det bästa utväxling på kolven
med följd av starkt singnaltryck i kanalen split overlap blir 85 grader, om man har en likvardig
kam med tex 110 i nock skulle jag behöva 305 grader i en 100 nockare för att komma på samma varvregister följden är att den funkar i rallycross ,med snäv nockvinkel
så flyttar man ner max vrid i registret på grund av ventilerna är så myck öppen vid
split att då kolven är på väg att trycka ut avgaserna i slutet av takten är redan insug
öppen och drar igong isugsgaserna som då står still i kanalen så sätter flödet igång
redan innan kolven har vänt, nackdelar en sådan kam tål inte avgasmottryck
jättebensinförbrukning och hög co värde och ventiler nära kolv vid split

Häls Lacke :D :checkered_waving:
Dr P.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 20, 2010 11:38 pm
Ort: Finland

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Dr P. »

Speedtalk tråden slutade i spekulation om att bra flöde på litet lyft kan leda till reversion. Kanske inte helt långsökt.

Har någon provat flöda insuget fel väg? Det torde väl ge en indikation på benägenhet för reversion om teorin om att det är reversion stämmer?

Problemet med att få klarhet i dylika fall är att väldigt få har jämförande data att ge. De flesta jämför olika motorer. Och då blir det för många okända variabler på en gång.
--
Per Jernström
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7006
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Erland Cox »

Jag har flödat på andra hållet och konstaterat att det flödar betydligt bättre baklänges
pga att tryckåtervinningen blir så mycket bättre. Lågt flöde in innebär alltså även lägre
flöde baklänges. Om man kan få dåligt flöde upp till ca 25% av ventilens lyft kan man
köra med mycket duration och ändå inte få mycket bakåtflöde i slutet av insugningstakten.
Har man däremot en topp som flödar bra från låga lyft måste man hålla igen durationen
och kan aldrig få lika mycket toppeffekt men dock bättre register och högre medeltryck.
Så det beror på vad motorn ska vara till. Men jag ifrågasätter behovet av mer flöde än
piston flow demand oavsett om det inte skulle vara för att man har nytta av flödet när
ramningspulsen kommer. Rätt komplicerat faktiskt.

Erland
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Lacke »

Hej Erland och Jens ang, insugningsrör till b23 a har jag provat motor-puls och
potanenröret och volvo R-sport så var r-sport röret klart bäst med en flödetförlust
på 3hp potanen röret fick jag svetsa igen hela undersidan för att få räta ut kanalen
förlust före 25hp efter 3hp samma på motor-puls röret dom sa att det vart ett
helt annat vridmomänt i snurran efter det blir mera klara färdiga br,blandning efter
spjället r-sport röret var mer i linje med 531 toppen kanal och dom andra var för 530 toppen
man fick sej många frågetecken då man höll på-

Häls Lacke
jp
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: mån sep 20, 2004 4:36 pm
Ort: Röbäck
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av jp »

Intressant tråd! :-)
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Lacke »

Det bästa insuget jag provat är Misabröret med lite mod, jag grubblade mycket på
det med uträktadt tak och borttagen hängmage i toppen så tog insuget o hp
i effekt jag grubblade på det ochså och kom på att svängen på röret är
alldeldeles i början på insuget allså då insuget är störst i diameter allså då luften har
lägsta hastighet sedan rakt ner i toppen men det fanns ett men flödet vart JÄTTE beroende
på spjälläget var spjället fullt uppet så flödade det sämre tror det beror på att luften
helt enkelt riktades rakt i taket på insuget och sedan fick sedan svänga tillbaka i röret,
så det var bara att flöda och stänga spjället tills det flödade som mest och mäta hur mycke
spjället skulle vara stängt från max öppet och seda mäta hur mycket för att sedan överföra
det till gasreglaget då motor var på plats 3-4 hp på spjället

Häls Lacke
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Tommy Luhr »

Intressant Lacke.
Jag har nyss flödat en 531 med misab röret som du beskriver och weber 50.

Jag fick tipset av Jens att kolla vilken spjällvinkel som flödade mest.
Dock så märkte jag ingen stor skillnad på mitt koncept.

Det hela flödade 226cfm med topp-insug-förgasare-tratt

Plastat golv i kanalen, plastat folv i insuget, lite uträtad inneradie i insuget.
Annars tyckte jag det var ett mycket fint insug, tog bara 1 eller 2 cfm från kanalen.
Men däremot fuggen tog 12cfm av mig :(
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Christer J »

Erland Cox skrev:Jag har flödat på andra hållet och konstaterat att det flödar betydligt bättre baklänges
pga att tryckåtervinningen blir så mycket bättre. Lågt flöde in innebär alltså även lägre
flöde baklänges. Om man kan få dåligt flöde upp till ca 25% av ventilens lyft kan man
köra med mycket duration och ändå inte få mycket bakåtflöde i slutet av insugningstakten.
Har man däremot en topp som flödar bra från låga lyft måste man hålla igen durationen
och kan aldrig få lika mycket toppeffekt men dock bättre register och högre medeltryck.
Så det beror på vad motorn ska vara till. Men jag ifrågasätter behovet av mer flöde än
piston flow demand oavsett om det inte skulle vara för att man har nytta av flödet när
ramningspulsen kommer. Rätt komplicerat faktiskt.

Erland
Med 55graders säten (i alla fall dom tester vi har gjort) så sjönk just backflödet markant
och det gav mindre svackor i vridkurvan och tillät längre kamprofiler för mer toppeffekt.
/Christer
Skriv svar