Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers

Inlägg av MGP »

åker du 1.3mm säte bredd in och 1.5mm ut på 530/531 toppar, aven om d är turbo??

hur många grader backcut på volvo ventiler, 30grader?

mvh :)
MG Performance
vocknutte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 19, 2007 7:11 pm
Ort: arvika
Kontakt:

Re:

Inlägg av vocknutte »

Love skrev:Har du någon topp som har körts i rallycross i år?
Jens Gustavsson skrev:vet ej hur reglerna är för rally just i dag men kolla upp om du värkligen får plasta upp insugen så. (bara ett tipps innan du portar för mycket)
Saxat från Sbf's sida:"RC-T SN 3.1.1 Motor med Tvåventilsutförande
Fritt fabrikat. Högst två ventiler/cylinder tillåts.
Kamaxel/ar ska bibehållas på sin ursprungliga plats i motorn. Antalet får ej ändras. I övrigt fritt.

RC-T SN 3.1.2 Motor med Flerventilsutförande
Fritt fabrikat. Kamaxel/ar ska bibehållas på sin ursprungliga plats i motorn.
Tillförande av material till topplocket med t.ex. Svetsning eller gjutning är förbjudet.
I övrigt fritt."
Om jag inte minns helt fel så fick man inte tillföra material på två ventilstoppar förut,undrar varför dom ändrat sig?
hallo knutte här...i klass 2 upp till 2400 kubik och supernationela klassen max 3200kubik är det godkänt med plastning å modifering.. men inte klass4a alltså 2150 klassen :( ....mvh knutte
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers

Inlägg av Kadett4wd »

Helt normalt att det är karvat nere vid sätet i en mercatopp.
de släpps inte genom i produktion som en del andra märken med fula kanter i toppen.
Motorerna är sammansatta med lite mer kärlek vettu ;)

lika är det i opels C20xe,, alla tror det är portat, men det är std.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers

Inlägg av Tommy Luhr »

Kadett4wd: Dom borde lära line-arbetarna att visa lite mer kärlek till sitt jobb.
Dom hade inte förstört nått men det var slipat lång upp i kanalen på vissa och andra var knappt rörda.

Det är inte många bilfabrikanter som gör denna åtgärd, dock tycker jag merca och Bmw har dom bästa grundstommarna vad gäller kanalutformning.
Bmw leder efterbearbetningen efter gjutningen.
en bmw m50b20 är matchad i cnc maskin, det är väl lyxigt :)


För övrigt så är det fullt upp i verkstaden och idag lördag blir det att slipa mera toppar så jag hinner med.
Har gjort två ford sb toppar till en Shelby gt350, hade glömt hur gjutjärn var att fila i, dock fick jag en uppdatering på det i form at två toppar:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers

Inlägg av Toffe »

Fan vilket skönt garage, har du de där hemma på tomten? för visst e de samma som vi har sett på bilderna under nått hus för va?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja det är mitt garage hemma i huset.
Farsan byggde detta för ca 15 år sedan och grejade med lite bilar och så, sen köpte vi en större lokal strax utanför stan som vi fick plats i båda två. Efter det tyckte jag det var smidigt att jobba med topparna hemma så jag har nu i sakta mån jobbat fram en verkstad hemma här som börjar ta sig.
Verktyg vill man alltid ha mer av och det är även så i detta fallet.
Men man får ta saker lite då och då, Verktyg kostar mycket pengar tyvärr:(

Toffe, är Sm3 ett nytt Autronic som kommit nu? Efter Sm4?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers

Inlägg av Deztallica »

Jag vill ha ditt garage! Kan ta dina kunskaper på köpet :)
Kul att du har mycket jobb också.

Trevlig helg, MVH
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers

Inlägg av Tommy Luhr »

tosk skrev:åker du 1.3mm säte bredd in och 1.5mm ut på 530/531 toppar, aven om d är turbo??

hur många grader backcut på volvo ventiler, 30grader?

mvh :)

Hej!
På turbomotorer går jag inte under 1,5mm sätesbredd.
Jag har testat lite olika vinklar på vetilerna men ca 30-32graders backcut fungerar bra på volvos 530 topp.

531 är mycket känsligare på backcuten och kan börja tappa i flöde på högre lyft tack vara backcut.
Så på dom har jag fått smygit fram lite mindre vinklar och inte lika stora slipningar
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers

Inlägg av MGP »

Oki, inte ens under 1.5mm bredd aven på innsug?

mvh
MG Performance
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers

Inlägg av Tommy Luhr »

tosk vad menar du nu?

Insug kör jag 1,2 upp till 1,5 beroende på applikation. avgas som oftast 1,5mm
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers

Inlägg av Tommy Luhr »

Nu finns vi äntligen på Facebook.

Gå med i gruppen om ni vill ha tillgång till erbjudanden.

Kommer köra små erbjudanden för medlemmar i gruppen lite då och då¨.

http://www.facebook.com/home.php#!/page ... 9770705832

Hoppas vi syns där:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Luhr´s garage, Finns nu på Facebook

Inlägg av Deztallica »

Nu sjönk du i mina ögon :hihi:
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Finns nu på Facebook

Inlägg av Tommy Luhr »

Deztallica: man måste hänga med vettu ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Luhr´s garage, Nya toppar och special headers

Inlägg av MGP »

Tommy Luhr skrev:tosk vad menar du nu?

Insug kör jag 1,2 upp till 1,5 beroende på applikation. avgas som oftast 1,5mm

jag trodde du inte åkte mindre en 1.5mm på båda avgass och insug vid turbo, så jag undrade varför, men d va nog jag som inte hängde me. :)

jag tankte åka 1.3mm insug och 1.5 avgas på 530 turbo topp, skulle väll inte va nån problem eller hur?

ursekta svenskan, men jag e norsk, e inte så bra på svensk hehe :)
MG Performance
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Finns nu på Facebook

Inlägg av Tommy Luhr »

Du kan ju åka med mindre sätesbredd om du går upp i ventilspel lite.
Det hela handlar ju om att hinna kyla ventilen så den inte blir överhettad.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar