Läckande värmepaket volvo 940 ac, ecc?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
tonycrona
Ganska mycket laddtryck

Läckande värmepaket volvo 940 ac, ecc?

Inlägg av tonycrona »

Det har läckt ända sedan jag köpte bilen i septemer, men har nu blivit mycket värre, vet inte om det har med att man har mer värme på i bilen? lr om det kan ha "Spruckit" mera? det verkar läcka som mest när jag gasar som fan, det rinner på förarsidan ner för plasten till höger, samt ur det lilla blåset mot golvet, har läst lite om detta, som jag fattat det är det helt jävla värdelöst att byta skiten, då volvo först montera värmepaket o sen byggde bilen typ. Så frågan är, vad händer om man pluggar igen utblåset mot benen som det läcker ifrån, och vart läcker det mer ifrån? det sitter väl nå utblås precis bakom steron o där? vet ifs inte om de läcker på passagerar sidan också, men tror inte det, i början läckte det som sagt lite, och nu läcker det så sjukt jävla mycket, handlar om flera liter / 10 mil. o allt hamnar på golvet, frågan är, kan det läcka så mycket genom bara en spricka? vissa säger att de sitter en kran på 940, andra säger att de inte sitter någon, tvivlar starkt på att allt vatten som är på golvet kan komma från de övre blåset som bara droppade när jag kollade, för då hade man ju känt på fötterna. Man ska tydligen kunna byta genom att ta bort den undre delen av instrument brädan, mitt delen, gaspedalen, ? Finns det inga alternativa sätt? sätta dit en slang på utblåset som går till en flaska som ligger under stolen? Lr på något sätt hitta sprickan och täta den? Borra ett litet hål i golvet som vattnet rinner till ? o ska det kunna läcka så jävla mycket bara genom spricka? Skulle gärna vilja ha en detaljerad beskrivning på hur man byter paketet också, vad som måste bort exakt, sitter de med nå special skruv, vad ska man tänka på, behöver man lossa nå under huven, osv. Om jag nu ska byta också, så måste jag ta ett paket från en 940 med ac, för är väl samma på ac och dom som har både ac och ecc? och ju mindre värme man har på, ju mindre läcker det lr? för då kommer inte de varma vattnet in? därför de inte läckte när jag köpte den, så mycket alltså, samt har riktningen på värmen nån betydelse? om man blåser mot fötterna lr mot ansiktet?
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Först av allt ett tips, använd radbrytning. Blir jättejobbigt att läsa annars :thumbright:

Men det låter som det med största säkerhet är värmepaketet, sen om det är sprucket värmeelement, slang, osv är ointressant för att det är lika djupt in.
Du kan ju förstås koppla förbi värmepaketet men då blir det jävligt kallt i bilen.

Men om gör du det lugnt och metodiskt så klarar du att komma fram till värmepaketet, det är inte väldigt svårt men väldigt pilligt och mycket skräp i vägen. Jag tycker du ska prova :)
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Robzter
Lite mer laddtryck

Inlägg av Robzter »

Tror jag i din situation hade provat att hälla i en burk Bars leak finns på mekonomen bla. Tätar det mesta och borde skjuta upp värmepakets bytet till trevligare årstid. :)
tonycrona
Ganska mycket laddtryck

Re: Läckande värmepaket volvo 940 ac, ecc?

Inlägg av tonycrona »

Jag prövade kylartätning bars leak, men det funkade inte för mig, kanske tätade lite, så slutade med att jag böt skiten, och kan ju säga att de är fan helt jävla omöjligt att få dän plastkåpan till värmepaketet hel, för dom har ju satt 2 skruv upptill som inte går att nå typ, om man inte tar dän hela instrumentbrädan, vilket jag inte orka, så jag röck sönder skiten, så de sprack ju, blev orolig att de skulle bli sämre tryck i fläktarna o sämre värme, och ja det blev lite sämre värme, men det blir varmt! och det blev sämre tryck i mitten blåsen, men kommer luft! Så vem bryr sig;P huvudsaken de blir varmt o kommer luft o inte läcker, tog mig 7 timmar o byta, då var det första gången, händer det igen hade det tagit max 2.
940Niklas
För lite laddtryck

Inlägg av 940Niklas »

Den sista skruven tar man med ett 10-mm mjukglödgat kopparrör i vilket man pressat fast en 7-mm hylsa. Dela på boxen med en rakbladskniv, byt värmelement, gör ren boxens kanter, lägg på ny tätningsmassa, skruva ihop och värmepaketet är som nytt igen utan oljud och värmeläckage. Jag köpte först ett element på Mekonomen men lämnade tillbaks detta då jag upptäckte att det hade plastgavlar. Åkte till Bilia och köpte ett dyrare (och förmodligen bättre) med koppargavlar istället.
Kolla in min "arbetsbeskrivning" på http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new" onclick="window.open(this.href);return false;.
tonycrona
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av tonycrona »

Så där mycket grejer tog då inte jag bort;P
Skriv svar