Tänkte kolla om någon har några synpunkter på denna kamaxel jag fått tag på?
har inte så bra koll på hur lager ytor och nockar ska se ut.
kammen i fråga är en v kam. Måste man flytta över lyftarna som hör till v kammen?
Måste man flytta över glidlagren?
Tips mottages gärna
överfallen ska man inte flytta mellan toppar.. kan göra så kamen nyper..
tryckarna behöver du inte flytta.. inte säkert att ventilspelet stämmer på en annan topp.. beror ju på hur ventilsätena är slitna..
bara att slänga i kammen o kolla så ventil spelet stämmer. eventuellt behöver du byta någon bricka.. men volvo har väl rätt lika bascirkel på sina kammar så ska nog vara lungt.
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Jag har också läst någon stans att man aldrig ska mixa olika kammar och lyftare pga de är inslitna efter varandra. Jag bytte kam i min nissan men struntade i att byta lyftarna och smörja in kammen i fett. Efter 20 mil hade nockarna käkats upp.
Köpte ny kam med tillhörande lyftare, smorde in skiten i sånt där värmetåligt fett. Körde några mil och bytte oljan. Funkat i 200mil sen dess