Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Johan_P skrev:Ett annat tips är ju att kolla med Ajden han kör ju med willwood spindlar tror jag till sin Bentley.Och han har ju desutom byggt en egen framvagn redan så han borde ju ha tips om det. annars verkar dom flesta köra med 140 spindel. annars ser det bra ut i vanlig ordning. :thumbright:
Bra tips, ibland missar man det uppenbara. Nackdelen med att surfa runt på många projekttrådar är att man glömmer var man sett vissa detaljer :? .
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Johan_P »

ja det är väldigt lätt att snurra till det när man läser många forum. kan ta en stund att hitta det igen.speciellt om det bara är en liten bit i ett inlägg man vill få tag på.
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av silversurfaren »

Mercedes compakt (W114/115)fanns mellan åren 1968-76,i övrigt ett riktigt läckert bygge :thumbright: ,längtar att få se den på hjul
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Toni »

Kan inte länka till Bildelsbasen, men där finns ett par par... :roll:
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Jättechysst att ni gör vad ni kan för att hjälpa mig framåt. Tack tack !
Idag var jag på skroten för att köpa spindlar med nav till Compakt, men då hade dom skruvat bort styrarmen, så det blev inget med det. Jag fick se en granadaspindel också, men ville veta mer om ackerman innan jag törs köpa en sån.
Innan jag lämnar berättelsen om skroten kan jag nämna Beg bildelar i Linköping har en 24 fots (?) container proppfull med gamla spindlar. måste vara flera tusen spindlar. Skapligt bra ordning och uppmärkt dessutom. sökbart i lagabasen :thumbright: . Värt att känna till om man vill se grejerna man funderar på.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Så ikväll ville jag ge Wilwood en ny chans.
jag började med att jämföra med volvo 140-spindeln.
Bild

Här syns skillnaden på axelns placering.

Sedan monterade jag på mitt mycket bearbetade Audi 100-baknav= nya lagerlägen och något avkortat.
Bild
Och med en original framskiva Passat, något i stil med vad jag tänker mig där fram.
Bild

Och monterat i hjulet ser det ut så här:
Bild

Verkar ju finnas gott om plats, men det är väl bromsoket som brukar vara kritisk punkt.
Jag ska erkänna att jag hade dragit lite för snabba slutsatser angående axelns utstick genom fälgen centrumkåpan sitter t.o.m kvar :thumbright: .

Att räkna på scrubradie och mäta lösa komponenter är ju en sak, verkligheten säger något annat:
Bild

Strecken är ritade högst ovetenskapligt och följer en gängstång som jag trätt genom spindeln, men verkligheten är ju till min fördel den här gången.
En grov uppskattning av Scrubradien är 45mm +- rätt mycket :hihi: .

Jag har även monterat de gängade svetshylsorna som blir del av länkarmarna.
Bild

Om ni tittar på bilderna som visar bromsskivan monterad så är det möjligt att man borde tillverka nya nav med anliggningsytan närmare bilen och med en uppsättning olika spacers för att kunna välja Scrub. Lite overkill kanske och inget som är nödvändigt i det här läget.

Avslutningsvis får Roland Järverup rätt igen. "det finns en morgondag, osv. osv...."
Tack för alla tips, men nu kör jag vidare på wilwood om ni inte tycker att jag har missat något uppenbart.

Natti natti
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av therealpinto »

Jag tror att det är rätt att fortsätta med Wilwoodspindeln men jag skulle också rekommendera att kolla upp om du inte kan hitta nav som passar rakt på den. Jag minns inte var jag hittade data för att beräkna styrradie för den spindeln, men då landade jag på runt 15 mm skrubb med ET40. Jag kan förstås ha räknat fel också.

Enligt Wilwood använder ju spindeln Mustang II/Pinto dimensioner på lager etc så du borde kunna använda de naven.

Det finns alunav här:
http://www.1speedway.com/ministock_hub.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars läser jag på flera ställen att folk använt även Mustangnav från andra årsmodeller, det kanske går att låna ihop lite bitar.

Ditt nav ser ut att sitta ganska långt ut och dessutom verkar det svårt att få dit dammskydd för inre lagret?

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Johan_P »

Jag tycker oxå det verkar vettigt att använda dom spindlarna. dock tycker jag som gustaf att det ser konstigt ut med det navet du monterat. verkar som det inte kommer in i botten. blir kanske lite jobbigt att montera broms oken när skivan blir så långt ut. men svårt att säga när man ser det på bild.
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

"Ditt nav ser ut att sitta ganska långt ut och dessutom verkar det svårt att få dit dammskydd för inre lagret?"
/Gustaf


"Jag tycker oxå det verkar vettigt att använda dom spindlarna. dock tycker jag som gustaf att det ser konstigt ut med det navet du monterat. verkar som det inte kommer in i botten. blir kanske lite jobbigt att montera broms oken när skivan blir så långt ut. men svårt att säga när man ser det på bild."

Det var precis det jag menade också. Både bromsen och scruben skulle må bra av att hjulets anliggningsyta kommer längre in mot bilen. Tackar för länktipset Gustaf. Wilwood har ju hela satser med nav och bromsar för dryga 10 000 kr. Hatmount tror jag det heter när skivan sitter i en tunnare medbringare, vilket sparar vikt.
Har också funderat på att någon ska fräsa fram nav åt mig, i så fall tänkte jag duraluminium. vad tror ni om det ?
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

den här satsen var det jag menade.

Bild
varje liten pryl kostar ju pengar att köpa löst. Bara lager, tätningar och navmuttrar till mina audinav har kostat 1500 kr.

Om jag räknar rätt så är bultdelning 5 x 4.5" väldigt nära 5x112mm som mina fälgar har.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Johan_P »

att svarva ett eget nav är nog ingen dum ide då du kan bestämma själv hur det ska vara plus att du kan ju välja vilket bult mönster som du vill använda. duralaluminium är ju inte fel det heller. ang lager borde du kunna ringa till skf och beställa vilket du vill.dom har ju ett par tre stycken på lager hehe.
jonka
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis feb 08, 2011 10:56 am
Ort: Linköping

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av jonka »

Så länge du inte flyttar in det yttre lagerläget på wilwoodspindeln är det svårt att få till lågt scrubavstånd utan att fettkoppen sticker ut genom fälgen. Kommer du på en bra lösning får du gärna posta det här. :wink: Wilwoods nav som hör till pro spindle har ett avstånd på c:a 50mm från anliggningsyta skiva/fälg ut till fettkoppens yttre yta vilket är precis på gränsen för många fälgar.


Mvh Jonathan
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Ja, utsticket genom fälgen blir ju en följd av att man flyttar in anliggningsytan. Tackar för måttet, jag ska kolla imorgon när jag ska börja mäta på infästningar m.m.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av therealpinto »

Svarva/fräsa själv är bra men det gäller att veta vilket material man ska ha (dural säger inte så mycket, det behövs rena fakta) och vilka lagerpassningar etc. man ska sikta på.

4,5" blir 114,3 mm så det är inte 5x112 mm. Men det går säkert att borra om så länge navet är runt, så att säga.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Mattias Jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
Ort: Kisa
Kontakt:

Re: Renault Dauphine med mittmonterad audimotor

Inlägg av Mattias Jonsson »

Bara dåliga nyheter Gustaf. Jag kan väldigt lite om olika material utan svänger mig med begrepp som jag hört från dom i "materialbranschen". Jag blir nog aldrig SFRO-besiktare :hihi: .
Skämt åsido, jag kommer använda befintliga naven när jag bygger framvagn, men hoppas kunna lämna lite utrymme inåt för framtida byte av nav.
Fortsätt gärna lämna kommentarer för imorgon har jag tänkt börja klura på länkarmarnas infästning i bilen.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Skriv svar